خانه   |   آرشيو کلی مقالات   |   فهرست نويسندگان  |   آرشيو روزانهء صفحهء اول سايت    |    جستجو  |    گنجينهء سکولاريسم نو

8 بهمن ماه 1393 ـ 28 ماه ژانويه 2014  

خامنه ای حرفش را زد؛ حرف و عمل پلورالیست ها چیست؟

وحيد آبان

خامنه ای، نيز به صراحت علیه پلورالیسم و ضدیت آن با قرآن سخنرانی کرده و خط داده است. این مطالب البته که جدید نیستند و از همان ابتدای قدرت گیری اسلامیون در همهء صحنه ها ـ به شکل حمله به دیگر گرایشات اجتماعی،آن هم با خشونت انحصار طلبانهء کامل ـ اجرا شده اند، اما تاکید مجدد خامنه ای بر ضدیت با پلورالیسم، سکولاریسم، دمکراسی و حقوق جهان شمول بشر، بخوبی نشان می دهد که این مجموعه می خواهد در مقابل جنبش مردم برای خواستاری آزادی های گوناگون انسانی، برابری، عدالت، پایان تبعیضات بیرحمانه، رفاه و ترقی کوتاه نخواهد آمد و دستجات سرکوبگر اسید پاش و دشنه کش و تیراندازش را نیز برای مقابله آماده کرده است.

اما آنچه که این جماعت حق بجانب متعصب نمی فهمند، و یا کمی می فهمند، و احساس خطر می کنند، این است که افکار و رفتار تا کنونی آن ها ـ اين آیه ها و سوره ها و سنت ها و حدیث های مرگ آور شان ـ علت اصلی کوچک و کوچک تر شدن جماعت خودی هایشان شده است. بطوری که شاید بدون اغراق یک اقلیت یک در صدی، با چند هزار آیت الله اطلاعاتی و امام جمعه و حجت الاسلام و سردار و مهندس و دکتر و مداح و زندانبان و شکنجه گر و دار زن و دسته های ترور، کل این خودی های امروز را تشکیل می دهد.

در اين مورد و بهر حال، روزی در یک انتخابات آزاد تعداد اينگونه آدم نمايان روشن خواهد شد. اما انسان باید سوپر نادان باشد که توازن واقعی قوای جامعه را نفهمد و نبیند که چگونه تعدادشان از آن 98 در صد ادعایی در سال 58 (که می تواند خود یک دروغ دیگر بوده باشد) امروزه به این چند در صد رسیده اند؟!

اما همچنان می توان پرسيد که آیا از مجموعه ای خرافی و نادان و بیرحم و متعصب که بنا به عادت همیشگی فکر می کند می تواند با ایجاد رعب و اعمال بیشرمی ها و مرگ آفرینی ها در داخل و خارج از ایران، همه را خفه کند بايد انتظار داشت که امروز و فردا جور دیگری عمل کنند؟

- مثلاً مهربان شود!

- زندانیان سیاسی و عقیدتی را آزاد کند! 

- از عزیزان آن ها بخاطر بیرحمی هايش پوزش بخواهد!

- زنان و کل جامعه را از قید و بند حجاب و پوشش های اجباری من در آوردی  آزاد کند!

- رسانه ها را آزاد کند!

- مانند کشور های دمکراتیک جهان، احزاب گوناگون و سندیکا ها و نهاد های صنفی فرهنگی اجتماعی را، برای اصلاح و رشد مادی و معنوی جامعه، آزاد کند و به آنها اجازهء تلاش و فعالیت دهد؟!

- آیا می توان تصور کرد که این نظام با همین مجموعه که تاکنون مستقیم و غیر مستقیم مسئول کشتار و مجروح کردن میلیون ها ایرانی در زندان ها، در گیری های سیاسی ـ عقیدتی، و درگير جنگ خود خواسته ای برای فتح  قدس و نابودی اسرائیل (يعنی یک دولت  ملت مستقل دیگر و یک عضو سازمان ملل)  بوده است عقب نشینی کند و دست از دشمنی با ادیان و عقاید دیگر و دست از دشمنی با اسرائیل بردارد

ـ يا بجای دامن زدن به آتش جنگ های قومی و مذهبی مطلق گرایانه و امام زمانی در عراق و سوریه و  لبنان و یمن و...، برای صلح پایدار و دوستی بین فلسطینی ها و اسرائیلی ها و پایان دان به جنگ داخلی و کشتار مردم سوریه و ویرانی ها در کل منطقهء رنج دیدهء و زخمی خاورمیانه تلاش کند؟!

ـ آیا این رژیم  می تواند دست از مرگ بر آمریکا بر دارد و دنبال بمب اتم نرود و بجای آن دوستی و آشتی طبق عرف و قوانین بین الملل داشته باشد؟!

- آیا این خودی های خیلی خودی اجازه می دهند که ایران و قوانین آن دمکراتیک و حقو ق بشری شوند؟!

سخنرانی خامنه ای باید روی دست همه کسانی که، از روی توهم صرف، انتظار تغییر تدریجی این نظام و پلورالیزه شدن آن را دارند آب پاکی ریخته و نشان داده باشد که این رژیم و این مجموعه متشکل از کسانی نیستند که بخواهند ندا و فرياد انقلاب مردم را در اطراف خود و در تمام این اعتراضات و در اوج تقلبات 88  بخبشنوند.

و آيا کسی نیست که به این آدم خود شیفته و جهان ندیده و پر از نفرت های پیچ در پیچی، که خود را پشت عناوین پر طمطراق پنهان کرده بگوید: « آخر مردک! تو چگونه جرائت می کنی که در سرزمین بوستان و گلستان، در سرزمین آزادگان، ادعای خدایی و تک صدایی کنی؟!» 

چرا، گويندهء چنان کلماتی هر روز زيادتر می شود؛ چرا که اکنون ديگر نوبت سکولار دمکرات ها و پلورالیست های گوناگون است که جواب خامنه ای را بدهند. اگر روزی خمینی به اسم آمریکا توی دهن حقوق بشر و دمکراسی و سنت روشنگری و، در واقع، توی سر مردم ایران و آینده آنان زد، امروز نوبت مردم ایران که با ظرح خواست های برحق و گوناگون توی دهن کسان و "افکاری" بزنند که می گوید «من دشمن پلورالیسم هستم چون قرآن طبق تعبیر من چنین می گوید».

اين گوينده براه افتاده است. کافی است در ميان هياهو کوش به ندای او بسپاريم.

         

نظر خوانندگان

 

 

محل ارسال نظر در مورد اين مطلب:

توجه: اگر عنوان اين مقاله را در جدول زير وارد نکنيد، ما نخوهيم دانست که راجع به کدام مطلب اظهار نظر کرده ايد.

کافی است تيتر را کپی کرده و در محل مربوطه وارد کنيد.

 

بازگشت به خانه