خانه   |   آرشيو کلی مقالات   |   فهرست نويسندگان  |   آرشيو روزانهء صفحهء اول سايت    |    جستجو  |    گنجينهء سکولاريسم نو

10 بهمن ماه 1393 ـ 30 ماه ژانويه 2014  

سوگند نخست وزیر خدا ناباور یونان به شرف خود

دريافتی از: شکاک منطق

          در کشورهای سکولار فرد می تواند به کتاب آسمانی یا به شرف خود قسم یاد کند. "الکسیس تسیپراس" Alexis Tsipras، نخست وزیر جدید یونان که یک خداناباور است، اولین نخست وزیر تاریخ این کشور بود که از این بخش از قانون سکولار کشور استفاده کرد و در مراسم سوگند نخست وزیری، به جای قسم خوردن به انجیل، به شرافت انسانی خود سوگند یاد کرد.

این امر در کشورهای اروپای غرب و شمال، که دارای اکثریت جمعیت خداناباور و بی باور اند، امری عادی است؛ برای نمونه "فرانسوا اولاند" ریس جمهور فعلی فرانسه یک خداناباور است. ولی در کشورهای جنوب و شرق اروپا، مانند یونان که اکثریت مردم مذهبی هستند، چنین رخدادی خبرساز می شود. هرچند مردم یونان با وجود اینکه اکثریت مسیحی ارتدکس هستند، و با وجود آگاهی از خداناباور بودن برخی از نامزدهای انتخاباتی، به کارایی و عملکرد افراد نگاه می کنند و نه باور او؛ و داشتن فرهنگ سکولار موجب می شود که همانطور که در ویدئوی زیر هم می توانید ببینید بدون هیچ مساله و جنجالی تشریفات قسم یاد کردن نخست وزیر انجام می گیرد.

          بنا به گزارش گریک ریپورتر؛ آقای تسیپراس که با چهل سال سن رکورد جوان ترین نخست وزیر یونان را هم به دست آورده، به همراه حزب چپ رادیکال انتخابات اخیر یونان پيروز شده و از روز دوشنبه (۲۶ ژانویه-۶ بهمن)، با انجام مراسم سوگند، بطور رسمی نخست وزیر یونان شده است.

          وی که قرار بود با اعتلاف حزب راست رادیکال کابینه اش را تشکیل دهد، بلافاصله این مهم را انجام داد، و البته نکتهء جالب اینکه اعضاء کابینهء آقای تسیپراس دو روز پیش باید سوگند یاد می کردند و به دلیل اینکه وزیران نیمی دیندار و نیمی خداناباور بودند هرکس بنا به دید خود سوگند مذهبی یا سوگند به شرافت انسانی را انتخاب کرد. ک

          نکتهء جالب این بود که 32 نفر از کابینه 40 نفری دولت یونان سوگند مدنی (قسم به شرافت انسانی) خوردند و تنها 8 تن از آنها در مقابل کشیش اعظم کلیسای ارتدکس سوگند مذهبی یاد کردند.

          نخست وزير جديد يونان میراث بر کشوری نیمه ورشکسته است که بدهی فراوانی به اروپا دارد و، طرفه اينکه او مخالف سیاست های ریاضت اقتصادی اروپا در قبال یونان برای بازپس دادن بدهی های این کشور است.

ویدئو مراسم سوگند نخست وزیر یونان:

http://www.dailymotion.com/…/x2fmoj5_real-gr-o%CF%81%CE%BA%…

 

         

نظر خوانندگان

 

 

محل ارسال نظر در مورد اين مطلب:

توجه: اگر عنوان اين مقاله را در جدول زير وارد نکنيد، ما نخوهيم دانست که راجع به کدام مطلب اظهار نظر کرده ايد.

کافی است تيتر را کپی کرده و در محل مربوطه وارد کنيد.

 

بازگشت به خانه