خانه   |   آرشيو کلی مقالات   |   فهرست نويسندگان  |   آرشيو روزانهء صفحهء اول سايت    |    جستجو  |    گنجينهء سکولاريسم نو

15 بهمن ماه 1393 ـ 4 ماه فوريه 2014  

بدون رعايت حقوق بشر و دمكراسى از امنيت پايدارخبرى نخواهد بود

نامه ای  به رئيس جمهور ‫آمريكا

حشمت الله طبرزدی

عالى جناب، حسين باراك اوباما، رياست جمهورى ايالات متحد آمريكا

با درود هاى گرم

اجازه بفرماييد از موضع يك روزنامه نگار و مخالف زندانى در ايران بى پرده و سريع با شما صحبت كنم. فراموش نمى كنيم زمانى كه به قدرت رسيديد وزير خارجه دمكرات شما، خانم كلنتون، در كشور چين سخنانى ايراد كرد كه همسويى آن پاى گيرى منافع ملى آمريكا بجاى پرداختن به مسئله حقوق بشر در جهان بود. البته اينكه جنابعالى منافع ملى امريكا بر هر سياست ديگرى ترجيح بدهيد امرى معقول است، اما با ادعاى ديگر ايالت متحده كه عهده داری مسئوليت رهبرى جهان است سازگارى ندارد. بنابراين ، يا مى بايست دست از چنين ادعاى پر مسئوليتی بر داريد يا اينكه تعريف خود از منافع ملى را توسعه دهيد تا مسئلهء مهم دفاع از حقوق بشر را در بر بگيرد.

آقاى رئيس جمهور!

          بيش از پنج سال پيش، زمانى كه مردم ايران «جنبش سبز» را بوجود آوردند،شما، به عنوان پرزيدنت كشور بزرگ امريكا، در حال نامه نگارى با ديكتاتور ايران بوديد تا منافع ملى امريكا را تأمين نماييد! در حالي كه خامنه اى، به عنوان يك رهبر غير مسؤول و غير پاسخگو، دستور سركوب اين جنبش دمكراتيك را صادر مى كرد. گماشتگان او در نيروهای امنيتى، انتظامى، نظامى و شبه نظامى بسيج، جوانان دختر و پسر، مانند ندا آقاسلطان و سهراب اعرابى، را در خيابان ها مى كشتند و گروهى را در بازداشتگاه ها مورد تجاوز قرار مى دادند و عده اى را، بيشتر از روزنامه نگاران و سران احزاب، در زندان ها مورد شكنجه قرار مى دادند.

          شوربختانه، شما، به نام ملت امريكا و با چشم پولى از مسئلهء دمكراسى و حقوق بشر، به نامه نويسى به چنان رهبرى ادامه داديد كه حكومت تحت امر او، و حكومت به جاى مانده از آيت الله خمينى، به نام خدا و اسلام، طى 36 سال گذشته، از هر اقدامى عليه مخالفين خود كوتاهى نورزيده اند. هزاران روزنامه نگار، دگر انديش، مخالف، اعم از مذهبى سكولار تا بهايى، و افراد عادى و حتى مسلمانان مخالف با ايدئولوژى گروه حاكم را به شكنجه گاه و زندان سپرده، يا به جوخه هاى اعدام و طناب دار آويخته اند؛ رهبر حكومتى كه يك ملت را به گروگان گرفته و، اگر سر نيزه هاى خود از روى گلوى ملت ايران را بردارند، معلوم خواهد شد كه ايرانيان دمكراسى، سكولاريزم، عدالت و صلح طلبى را بيش از هر ملتى در خاورميانه مى پسندند.
آقاى رئيس جمهور!

          جنابعالى طى چند سال گذشته با اين رويكرد بسيار اشتباه، و با بى اعتنايى به مسائل حقوق بشرى، به ويژه با نوشتن نامه هاى محرمانه براى ديكتاتور ايران، به قصد حل مشكل امنيتى اسرائيل و امريكا، بخش هاى بزرگى از ملتى را از خود مأيوس كرده ايد كه اگر آزادى انتخاب داشته باشند، كه ندارند، ملت و كشور امريكا را به عنوان بهترين دوست و شريك خود انتخاب خواهند كرد. ملت ايران، اگر چه همواره از سوى حكومت سركوب شده و امكان پيشرفت اجتماعى نداشته، اما همواره در خاورميانه به لحاظ فرهنگى و سياسى پيشرو بوده است. به ويژه اليت ها و طبقهء روشنفكر و دمكرات ايران همواره زير سركوب ستم بوده اند ولى هر گاه، همچون دكتر مصدق، امكان حضور در ميدان سياسى داشته اند، بلوغ خود را نشان داده اند.

          هرچند که آن زمان، از ترس نفوذ كمونيزم، توسط دولت امريكا سركوب مى شدند و امروز نيز، به نام تأمين امنيت و منافع ملى امريكا، بار ديگر پرزيدنت دمكرات امريكا، براى معامله با ديكتاتورى خشن مذهبى حاكم بر ايران موجب تقويت ديكتاتورى در برابر دمكراسى خواهان مدافع حقوق بشر مى شود .
          در حالي كه پرزيدنت امريكا از روى ضعف براى ديكتاتورى حاكم بر ايران نامه مى نوشت حاميان شبه فاشيستى او از يكسو به سركوب بى رحمانهء مخالفان و دمكراسى خواهان ادامه داده و، از سوى ديگر، با دخالت هاى نظامى در عراق، سوريه، لبنان، يمن  بحرين، فلسطين و اسرائيل، هر روز بر نفوذ مخرب خود در منطقه افزوده و اينك، در برابر دولت دمكرات حاكم بر امريكا، همين رژيم قانون شكن در منطقه دست بالا را دارد و اين امر بيش از هرچيز اثبات مى كند که اگر حقوق بشر و دمكراسى در جامعه اى نهادينه نشود نه تنها از امنيت پايدار خبرى نخواهد بود بلكه نا امنى در سراسر جهان و منطقه افزايش مى يابد. و اين نظام در سراسر منطقه و جهان گسترش پيدا می کند. بطور قطع گروه حاكم بر ايران به سرعت در اين مسير پيش مى رود.
آقاى رئيس جمهور!

          شما در حالى با ادامهء مكاتبه ها و محاوره های محرمانه و بى حاصل و سياست ساده انگارانه در برابر باند قدرت حاكم بر ايران عملن به تقويت آنها در برابر جنبش دمكراسى خواهى سكولار مردم ايران مبادرت ورزيده ايد كه انتظار داشتيد اين ها دست از ماجراجويى ها و سياست هاى بلند پروازانه هسته ای بردارند. در حالي كه گروه مليتاريستى حاكم بر ايران به هيچ وجه دست از توسعه طلبى بر نمى دارد، و دنيا را همواره فريب داده و منطقه را به آتش خواهد كشيد، ملت ايران را سركوب مى كند تا به حكومت خود ادامه دهد. مبناى اين مليتاريسم افراطى، بنياد گرايى مذهبى حاكم بر كشور اس.
آقاى پرزيدنت ايالات متحد امريكا!

           با خبر شدم در ديدار با همسر و دو كودك خردسال كشيش سعيد عابدينى، كه اتفاقاً همبند من است، در پاسخ به "يكاب سايرس" شش ساله که از شما درخواست آزادى پدرش تا روز تولدش، 17 مارس، را داشت قول داده ايد كه همهء سعى خود را خواهيد كرد. همچنين از نغمه عابدينى، همسر اين كشيش زندانى، خواستيد تا براى شما دعا كند. اجازه بفرماييد به شما عرض كنم، به همان اندازه اى که به اهميت مسئلهء مهم حقوق بشر در برابر متجاوزان به حقوق اساسى شهروندان اطمينان دارم، نه تنها "جيكاب" قول شما را جدى نگرفت كه دعاى همسر همبند ستم ديدهء من نيز براى شما كار ساز نخواهد بود.

          متأسفم که بگويم شايد اگر ديكتاتور حاكم بر ايران احساس نمايد که در معاملاتى كه نمايندگان شما با نمايندگان او براى خريد امنيت در امريكا دارند منافع اش در نظر گرفته مى شود، دلش رحم بيايد و دستور دهد گروگان ها آزاد و "ربكا گريس" و "جيكاب سايرس با گذشت سه سال رنج و فراغ و ستم، بار ديگر پدر خود را در خانه به آغوش كشند.

          حاصل سياست پيگرى امنيت و منافع ملى بدون لحاظ کردن مبانى حقوق بشر همين وضعيت موجود است. ملت ايران ملتى صلح طلب و متمدن است بهمين دليل صلح جهانى، امنيت همگانى، حقوق بشر و دمكراسى را خواستار است. و اگر چه اينك توسط يك گروه بنيادگرا و قدرت طلب به گروگان گرفته شده و از جهانيان هم انتظار ندارد، بدليل منافع ملى خود، موجبات تقويت گروگان گيران را فراهم نسازد، اما، همين ملت، در دوران كوروش بزرگ، ملت هاى اسير شده را آزاد مي ساخت.

          با احترام.

http://taghato.net/article/9772

         

نظر خوانندگان

 

 

محل ارسال نظر در مورد اين مطلب:

توجه: اگر عنوان اين مقاله را در جدول زير وارد نکنيد، ما نخوهيم دانست که راجع به کدام مطلب اظهار نظر کرده ايد.

کافی است تيتر را کپی کرده و در محل مربوطه وارد کنيد.

 

بازگشت به خانه