خانه   |   آرشيو کلی مقالات   |   فهرست نويسندگان  |   آرشيو روزانهء صفحهء اول سايت    |    جستجو  |    گنجينهء سکولاريسم نو

22 بهمن ماه 1393 ـ 11 ماه فوريه 2014  

ضرورت تشکيل ارتش ملی ایران

حمیدرضا برهانی

اگر حق زنده ماندن، مسکن، کار، ابراز عقیده، بیان، تعیین سرنوشت و دیگر نیازهای ابتدایی انسان، آنگونه که در منشور حقوق بشر سازمان ملل به تصویب رسیده، را از مهمترین منافع شخصی خود بدانیم و همچنین باور داشته باشیم که رژیم مذهبی به دلیل ارجحیت دادن فرقه ای و تبعیض دینی توانایی فراهم ساختن این حقوق برای همه شهروندان را ندارد؛ آنگاه نیاز ما به آفرینش سازمانی پر قدرت برای بدست آوردن این حقوق و همچنین حفاظت آنها بیشتر آشکار خواهد شد.

بدلیل اینکه ما تا کنون تعریفی جامع برای "منافع فردی" در ایران نداشته یا آن را به رسمیت نشناخته ایم، اغلب از فرهنگ قبیله ای الگو گرفته ايم و شاید به همین دلیل نیز ارتش های ما تنها حامی یک گروه یا جریان فکری بوده اند. این ارتش، ابتدا با قلع و قمع مخالفین، قدرت را در اختیار یک قبیله، حزب یا خانواده سیاسی قرار داده است و سپس همین ارتش، بجای حمایت از آبادانی و پیشرفت ایران، تنها مجبور به "حفظ قدرت" به هر وسیله ای بوده است.

اما اگر ما برای نابودی یکدیگر نیازی به «ارتش ملی» نداشته باشیم شاید، با همین منطق، سربازان این ارتش نیز لزومی به مسلح بودن با سلاح های سبک و سنگین نخواهند داشت. در عصر اطلاعات، ارتشی که اعضای آن را افسران متخصص در رشته های مختلف تشکیل داده باشند به مراتب با قدرت بیشتر توانایی حفاظت از حقوق و منافع همهء شهروندان ایرانی را دارا خواهند بود.

کمبود آب، نابودی محیط زیست، انحصارات اقتصادی، فساد اداری و قوانین ارتجاعی حقوقی، همه، بدلیل مدیریت اشتباه مذهبی، بوجود آمده است. اما این مدیریت مذهبی دارای شبکه ای با تشکیلات منظم می باشد که برای انحلال آن،و همچنین حفاظت از منافع ملی بعد از انحلال اش، نیازمند ارتشی مدرن و متخصص هستيم. این ارتش، در ابتدای کار، نیازمند متخصصین حقوقی و وکلای باتجربه می باشد تا آنها بتوانند چنین سازمانی را با فرمول های حقوقی و بین المللی برای جهان تعریف کنند؛.همچنین نیاز این ارتش به  متخصصین تکنولوژی اطلاعات و دنیای تبلیغات برای جلب اعتماد همهء شهروندان بسیار ضروری است. هیچ ارتشی بدون داشتن منابع مالی کافی قادر به فعالیت و همچنین ادامهء کار نخواهد بود. فراهم ساختن این امکانات نیز می تواند توسط افسران متخصص همین ارتش ملی صورت پذیرد.

سازمانی سکولار و دمکراتیک، که هیچ ارجحیت نژادی، قومی ،مذهبی، جنسیتی، عقیدتی و غیره برای شهروندان تابع ایران را نمی پذیرد، توانایی فرماندهی يک ارتش ملی را خواهد داشت. این سازمان، بدون دخالت در امور سیاست داخلی و خارجی ایران می تواند، با حفظ انضباط و رعایت سلسله مراتب شغلی، از قدرتمندترین و مدرن ترین وسایل و امکانات به روز شده استفاده کند تا شرایط بدست آوردن منافع ملی یا حفاظت از منافع بدست آمدهء ملی  را فراهم سازد.

چنین ارتشی وظیفه خواهد داشت از همهء جریان های سیاسی که دمکرات و سکولار هستند حمایت کند، حتی اگر مورد تایید این جریان ها قرار نگرفته باشد.

در پایان لازم می دانم یادآوری کنم که همهء لشکر های قدرتمند جهان از دسته ها و گروهان های کوچک تشکیل شده اند!

         

نظر خوانندگان

 

 

محل ارسال نظر در مورد اين مطلب:

توجه: اگر عنوان اين مقاله را در جدول زير وارد نکنيد، ما نخوهيم دانست که راجع به کدام مطلب اظهار نظر کرده ايد.

کافی است تيتر را کپی کرده و در محل مربوطه وارد کنيد.

 

بازگشت به خانه