تأسيس: 14 مرداد 1392 | در نخستين کنگرهء سکولار های ايران | همزمان با 107 مين سالگرد مشروطه |
|
خانه | آرشيو کلی مقالات | فهرست نويسندگان | آرشيو روزانهء صفحهء اول سايت | جستجو | گنجينهء سکولاريسم نو |
|
ﭼﻨﺪ ﭘﺮﺳﺶ از ﻣﺮﺍﺟﻊ ﻋﻈﺎﻡ!
ﻣﺎﺷﺎﺍﻟﻠﻪ ﺷﻤﺲ ﺍﻟﻮﺍﻋﻈﯿﻦ
ﭼﻨﺪ ﺗﻦ ﺍﺯ
ﻣﺮﺍﺟﻊ ﺗﻘﻠﯿﺪ ﺑﺎ
ﺍﺑﺮﺍﺯ ﻧﮕﺮﺍﻧﯽ
ﺍﺯ ﻭﺿﻌﯿﺖ ﺣﺠﺎﺏ
ﺩﺭ ﮐﺸﻮﺭ
ﺍﺯ ﺩﻭﻟﺖ ﺣﺴﻦ
ﺭﻭﺣﺎﻧﯽ ﺧﻮﺍﺳﺘﻪ
ﺍﻧﺪ ﻭﺍﺭﺩ ﻋﻤﻞ
ﺷﻮﺩ ﻭﺑﻪ ﺁﻧﭽﻪ
ﺁﻧﻬﺎ
ﻫﻨﺠﺎﺭ ﺷﮑﻨﯽ
ﺗﻮﺻﯿﻒ ﮐﺮﺩﻧﺪ
ﺧﺎﺗﻤﻪ ﺩﻫﺪ
.ﺩﺍﻧﺸﻤﻨﺪﺍﻥ
ﻋﻠﻮﻡ
ﺍﺟﺘﻤﺎﻋﯽ
ﻣﯿ
ﮕﻮﯾﻨﺪ ﺩﻭﻟﺘ
ﻬﺎ
ﺩﺭ
3
ﻣﺴﺌﻠﻪء
ﻣﺮﺩﻡ ﻧﺒﺎﯾﺪ
ﺩﺧﺎﻟﺖﮐﻨﻨﺪ:
ﺑﺎﻭﺭﻫﺎﯼ
ﻣﺮﺩﻡ،
ﺧﻮﺭﺩ
ﻭ
ﺧﻮﺭﺍﮎ ﻭ
ﭘﻮﺷﺎﮎ
ﻣﺮﺩﻡ،
ﺍﺗﺎﻕ ﺧﻮﺍﺏ
ﻣﺮﺩﻡ.
و
ﺍﮔﺮ
دولت ها
ﺩﺭ
ﺍﯾﻦ
3
ﺣﻮﺯﻩ
ﺩﺧﺎﻟﺖ ﮐﻨﻨﺪ
ﻧﺘﯿﺠﻪ
ﺍﺵ ﻫﻤﯿﻦ
می شوﺩ
ﮐﻪ ﺩﺭ
ﮐﺸﻮﺭﻣﺎﻥﺷﺎﻫﺪﺵ
ﻫﺴﺘﯿﻢ.
در
ﺍﯾﻨﺠﺎ ﻣﻦ
می خوﺍﻫﻢ
ﭼﻨﺪ
ﭘﺮﺳﺶ ﺭﺍ ﺑﺎ
ﻣﺮﺍﺟﻊﻋﻈﺎﻡ
ﻣﻄﺮﺡ ﮐﻨﻢ
:
-
ﺁﯾﺎ ﺩﺭﺍﯾﻦ
ﮐﺸﻮﺭ ﺩﻏﺪﻏﻪ
ﻭ
ﮔﺮﻓﺘﺎﺭﯼ ﻣﺮﺩﻡ
ﺩﺭ ﻫﻤﯿﻦ ﻣﻘﻮﻟﻪء
ﺣﺠﺎﺏ
ﻣﺤﺪﻭﺩ ﻣﯿﺸﻮﺩ ﯾﺎ
ﺍﯾﻨﮑﻪ ﻣﺮﺩﻡ
ﺑﺤﺮﺍﻧﻬﺎﯼ ﺩﯾﮕﺮﯼ
ﺩﺍﺭﻧﺪ ﮐﻪ ﺩﺭ
ﻣﻮﺭﺩ ﺁﻥ
ﺍﺯ ﺳﻮﯼﻣﺮﺍﺟﻊ
ﺳﮑﻮﺕ ﻣﯿﺸﻮﺩ.
- آﯾﺎ ﻣﺮﺍﺟﻊ ﺗﻘﻠﯿﺪ ﺍﺯ ﺣﺠﻢ ﻭ ﻧﺮﺥ ﻭ ﭘﯿﺎﻣﺪﻫﺎﯼ ﻭﯾﺮﺍﻧﮕﺮ ﺗﻮﺭﻡ ﺍﻃﻼﻉ ﺩﺍﺭﻧﺪ ﯾﺎ ﻧﻪ؟
ـ ﺁﯾﺎ ﻣﻌﯿﺸﺖ ﻣﺮﺩﻡ ﻭ ﻓﻘﺮ ﻣﺮﺩﻡ ﻣﺴﺌﻠﻪ ﻣﻬﻤﯽ ﻧﯿﺴﺖ؟
- آيا «ﮐﺎﺩ ﺍﻟﻔﻘﺮ ﺍﻥ ﯾﮑﻮﻥ ﮐﻔﺮﺍ» ﺩﺭ ﻓﺎﺭﺳﯽ ﭼﻪ ﻣﻌﻨﺎﯾﯽ ﺩﺍﺭﺩ؟
- ﺁﯾﺎ ﻣﺮﺍﺟﻊ ﻋﻈﺎﻡ ﺍﺯ ﺳﻮﺀ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﻫﺎ ﻭ ﻓﺴﺎﺩ ﻣﺎﻟﯽ ﺩﺭ ﺭﺩﻩ ﻫﺎﯼ ﺑﺎﻻﯼ ﺣﮑﻮﻣﺘﯽ ﺑﺎ ﺧﺒﺮﻧﺪ ﯾﺎ ﺧﯿﺮ؟
- ﺁﯾﺎ ﻣﯿﺪﺍﻧﻨﺪ ﮐﻪ ﺩﺭ ﮐﺸﻮﺭ ﺍﯾﺮﺍﻥﺑﯽﻋﺪﺍﻟﺘﯽ ﻗﻀﺎﯾﯽ ﺑﯿﺪﺍﺩ ﻣﯿﮑﻨﺪ؟
-
ﺁﯾﺎ
ﻣﯿﺪﺍﻧﻨﺪ ﮐﻪ
ﺍﯾﺮﺍﻥ ﺩﺭ
ﺁﻟﻮﺩﮔﯽ
ﻫﻮﺍ، ﺩﺭﺗﺨﺮﯾﺐ
ﺟﻨﮕﻠﻬﺎ،
ﺩﺭ ﻣﺮﮒ
ﻭ
ﻣﯿﺮ ﻣﺮﺩﻡ ﺩﺭ
ﺭﺍﻫﻬﺎﯼ ﮐﺸﻮﺭ ﺩﺭ
ﺍﺛﺮ
ﺗﺼﺎﺩﻑ (ﻫﺮ
23
ﺩﻗﯿﻘﻪ ﯾﮏ ﮐﺸﺘﻪ
ﻭ
3
ﺗﻦ ﺯﺧﻤﯽ
ﻣﯿﺸﻮﻧﺪ )،
ﺩﺭ
ﺳﻘﻂ
ﺟﻨﯿﻦ ﺩﺭ ﺍﺛﺮ
ﭘﺮﺍﺯﯾﺘﻬﺎﯼ
ﺍﺭﺳﺎﻟﯽ ﻧﻬﺎﺩﻫﺎﯼ
ﺣﮑﻮﻣﺘﯽ،
ﺩﺭ
ﻣﯿﺰﺍﻥ ﺑﯿﮑﺎﺭﯼ
ﺟﻮﺍﻧﺎﻥ ﻓﺎﺭﻍ
ﺍﻟﺘﺤﺼﯿﻞ
ﮐﺸﻮﺭ،
ﺩﺭ ﻣﯿﺰﺍﻥ
ﻓﺮﺍﺭ ﻣﻐﺰﻫﺎ،
ﺩﺭ
ﺯﻣﯿﻨﻪء
ﻣﯿﺰﺍﻥ
ﻃﻼﻕ ﺑﻮﯾﮋﻩ ﺩﺭ
ﻣﯿﺎﻥ ﻫﻤﺴﺮﺍﻥ
ﺟﻮﺍﻥ،
ﺩﺭ ﺯﻣﯿﻨﻪء
ﻓﺴﺎﺩ ﺑﺎﻻ
و
ﻏﯿﺮ
ﺭﺳﻤﯽ
ﺍﺧﻼﻗﯽ،
ﺩﺭ ﺯﻣﯿﻨﻪء
ﺑﺎﻻ ﺭﻓﺘﻦ ﻧﺮﺥ
ﺑﯿﻤﺎﺭﯼ ﺍﯾﺪﺯ،
ﺩﺭ ﺯﻣﯿﻨﻪء
ﺭﺷﻮﻩ
ﺑﮕﯿﺮﯼ
ﺩﺭ ﺩﺳﺘﮕﺎﻫﻬﺎﯼ
ﺷﻬﺮﺩﺍﺭﯼ
ﻭ
ﺍﺩﺍﺭﺍﺕ
ﺩﻭﻟﺘﯽ،
ﺩﺭ ﺯﻣﯿﻨﻪء
ﮐﺎﻫﺶ ﺷﺪﯾﺪ ﺍﻣﯿﺪ
ﺑﻪ ﺁﯾﻨﺪﻩ ﻭ
..
ﺟﺰﻭ ﮐﺸﻮﺭﻫﺎﯼ
ﺍﻭﻝ ﺟﻬﺎﻥ ﻣﺤﺴﻮﺏ
ﻣﯿﺸﻮﺩ؟
- ﺁﯾﺎ ﻣﺮﺍﺟﻊ ﻋﻈﺎﻡ ﺍﺯ ﺍﯾﻦ ﻣﻘﻮﻻﺕ ﺑﺎ ﺧﺒﺮﻧﺪ ﯾﺎ ﺧﯿﺮ؟ و ﺍﮔﺮ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﭼﺮﺍ ﺩﺭ ﻣﻮﺭﺩ ﺍﯾﻦ ﻣﺴﺎﺋﻞ ﭼﯿﺰﯼ ﺍﺯ ﺯﺑﺎﻥ ﻭ ﭘﯿﺎﻡ ﻣﺮﺍﺟﻊ ﻧﻤﯿﺸﻨﻮﯾﻢ؟ ﭼﺮﺍ؟ ﻭ ﺍﮔﺮ ﻧﯿﺴﺘﺪ ﺣﺠﺎﺏ ﺭﺍ ﻫﻢ ﺑﺨﺸﯽ ﺍﺯ ﻧﺪﺍﻧﺴﺘﻪﻫﺎﯼ ﺧﻮﺩ ﺗﻠﻘﯽ ﮐﻨﻨﺪ ﻭ ﺳﮑﻮﺕ ﺍﺧﺘﯿﺎﺭ ﮐﻨﻨﺪ، ﺯﯾﺮﺍ ﻣﺮﺩﻡ ﺍﻧﺘﻈﺎﺭ ﺩﺍﺭﻧﺪ ﮐﻪ ﻣﺮﺍﺟﻊ ﺩﺭ ﺣﻮﺯﻩ ﮔﺮﻓﺘﺎﺭﯾﻬﺎﯼ ﻣﺮﺩﻡ ﺩﺭ ﮐﻨﺎﺭ ﻣﺮﺩﻡﺑﺎﺷﻨﺪ
- به ﺭﺍﺳﺘﯽ ﭼﺮﺍ ﻣﺮﺍﺟﻊ ﻋﻈﺎﻡ ﺩﺭ ﻣﻮﺭﺩ ﻣﻘﻮﻻﺗﯽ ﮐﻪ ﺧﻮﺩ ﺑﺎﯾﺪ ﭘﺎﺳﺨﮕﻮﯼ ﺁﻥ ﺑﺎﺷﻨﺪ (ﻣﺎﻧﻨﺪ ﻣﺴﺎﺋﻞ ﻓﺮﻫﻨﮕﯽ ،ﺣﺠﺎﺏ ﻭ ﺑﺎﻭﺭﻫﺎﯼ ﻣﺮﺩﻡ) ﻣﻮﺿﻮﻉﺭﺍ ﺑﻪ ﺩﻭﻟﺖ ﭘﺎﺱ ﻣﯿﺪﻫﻨﺪ ﻭ ﺩﺭ ﻣﺴﺎﺋﻠﯽ ﺩﯾﮕﺮﺍﻥ ﻣﺴﺌﻮﻝ ﺁﻥ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﻭ ﺣﺮﻑ ﺯﺩﻥ ﻣﺮﺍﺟﻊ ﺩﺭ ﺑﺎﺭﻩء ﺁﻥ ﻫﯿﭻ ﻫﺰﯾﻨﻪﺍﯼ ﻧﺪﺍﺭﺩ، ﺳﮑﻮﺕ ﻣﯿﮑﻨﻨﺪ؟ ﻣﻦ ﻫﺮﮔﺰ ﺍﺯ ﯾﺎﺩ ﻧﻤﯿﺒﺮﻡ ﮐﻪ ﯾﮑﯽ ﺍﺯ ﻫﻤﯿﻦ ﻣﺮﺍﺟﻊ ﻋﻈﺎﻡ ﺩﺭ ﺯﻣﺎﻥ ﭘﯿﺶ ﺍﺯ ﺍﻧﻘﻼﺏ ﺑﻪ ﺩﻭﻟﺖ ﺷﺎﻩ ﮔﻔﺖ ﺍﮔﺮ ﺭﻭﺯﯼ ﺩﻭ ﺳﺎﻋﺖ ﺭﺍﺩﯾﻮ ﻭ ﺗﻠﻮﯾﺰﯾﻮﻥ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺍﺧﺘﯿﺎﺭ ﻋﻠﻤﺎ ﺑﮕﺬﺍﺭﯾﺪ ﻫﻤﻪء ﻣﻠﺖ ﺍﯾﺮﺍﻥ ﺑﺎ ﺍﯾﻤﺎﻥ ﻣﯿﺸﻮﻧﺪ ﻭ ﮐﻦ ﻓﯿﮑﻮﻥ ﻣﯿﺸﻮﺩ. ﺣﺎﻝ ﮐﻪ 36 ﺳﺎﻝ ﺍﺯ ﺍﻧﻘﻼﺏ ﻣﯿﮕﺬﺭﺩ ﻭ ﻧﻪ ﺩﻭ ﺳﺎﻋﺖ ﮐﻪ 24 ﺳﺎﻋﺖ، ﻭ ﻧﻪ ﯾﮏ ﮐﺎﻧﺎﻝ ﮐﻪ ﺩﻫﻬﺎ ﮐﺎﻧﺎﻝ ﻭ ﻣﻄﺒﻮﻋﺎﺕ ﻭ ﻧﺸﺮﯾﺎﺕ ﻭ ﮐﺘﺎﺑﻬﺎ ﻭ ﻣﺴﺎﺟﺪ ﻭ ﺗﮑﯿﻪﻫﺎ ﻭ ﻣﻨﺎﺑﺮ ﺩﺭ ﺑﺴﺖ ﺩﺭ ﺍﺧﺘﯿﺎﺭﺗﺎﻥ ﺍﺳﺖ ﭼﺮﺍﺩﯾﮕﺮ ﮔﻠﻪ ﻣﯿﮑﻨﯿﺪ؟
- ﭼﺮﺍ ﺑﻪ ﺟﺎﯼ ﭘﺎﺳﺨﮕﻮﯾﯽ ﺑﻪ ﺍﻣﺜﺎﻝ ﺑﻨﺪﻩ ﺩﺭ ﻣﻮﺭﺩ ﺳﯿﺎﺳﺘﻬﺎﯼ ﻓﺮﻫﻨﮕﯽ ﺗﺎﻥ ﺑﻪ ﺍﯾﻦ ﺭﻭﺯ ﺍﻓﺘﺎﺩﯾﺪ ﻭ ﻣﻮﺿﻮﻉ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺩﯾﮕﺮﺍﻧﯽﮐﻪ ﺍﺗﻔﺎﻗﺎ ﮐﻤﺘﺮ ﺍﺯ ﺷﻤﺎ ﺩﺭ ﺯﻣﯿﻨﻪء ﭘﺎﺳﺪﺍﺭﯼ ﺍﺯ ﺣﻮﺯﻩء ﻋﻘﯿﺪﺗﯽ ﻣﺮﺩﻡﻣﺴﺌﻮﻟﯿﺖ ﺩﺍﺭﻧﺪ ﺍﺭﺟﺎﻉ ﻣﯿﺪﻫﯿﺪ ﻭ ﺍﺯ ﺁﻧﻬﺎ ﺷﺪﺕ ﻋﻤﻞ ﺑﯿﺸﺘﺮﯼ ﻃﻠﺐ ﻣﯿﮑﻨﯿﺪ؟
- چرا
ﺷﻤﺎ ﺑﻪ
ﮔﻮﻧﻪﺍﯼ ﺭﻓﺘﺎﺭ
ﻣﯿﮑﻨﺪ ﮐﻪ ﮔﻮﯾﯽ
ﺍﮔﺮ ﻣﺮﺩﻡ ﻫﺪﺍﯾﺖ
ﺷﺪﻧﺪ
ﻣﺤﺼﻮﻝ ﮐﺎﺭ
ﺷﻤﺎﺳﺖ ﻭ
ﺍﮔﺮ
ﻣﻨﺤﺮﻑ ﺷﺪﻧﺪ
ﺩﯾﮕﺮﺍﻥ ﻣﺘﻬﻢ
ﺍﻧﺪ ﻭ،
ﺩﺭ ﻧﻬﺎﯾﺖ،
ﺷﻤﺎ ﻫﯿﭻ
ﻣﺴﺌﻮﻟﯿﺘﯽ ﺭﺍ ﺩﺭ
ﺑﺎﺏ ﻫﯿﭻ ﭼﯿﺰ ﺑﻪ
ﻋﻬﺪﻩ ﻧﻤﯿﮕﯿﺮﯾﺪ
.
ﺣﻀﺮﺍﺕ ﺩﻏﺪﻋﻪ ﻣﻨﺪ ﺁﯾﺎﺕ ﻋﻈﺎﻡ!
ﺁﯾﺎ ﻓﻘﺮ ﻭ ﺗﻨﮕﺪﺳﺘﯽ ﻣﺮﺩﻡ ﻭ ﺑﯿﮑﺎﺭﯼﻭ ﻓﺴﺎﺩ ﻭ ﺭﺷﻮﺭﻩ ﺧﻮﺍﺭﯼ ﻭ ﺭﺑﺎ ﺧﻮﺍﺭﯼ ِ ﻧﻬﺎﺩﯾﻨﻪ ﺷﺪﻩ ﻭ ﺑﻪ ﺧﻄﺮ ﺍﻧﺪﺍﺧﺘﻦ ﺟﺎﻥ ﻣﺮﺩﻡ ﺍﺯ ﻃﺮﯾﻖ ﮔﺴﺘﺮﺵ ﭘﺎﺭﺍﺯﯾﺘﻬﺎﯼ ﮐﺸﻨﺪﻩ (ﻃﺒﻖ ﮔﺰﺍﺭﺵ ﺧﺎﻧﻢ ﺩﮐﺘﺮﻭﺣﯿﺪ ﺩﺳﺘﺠﺮﺩﯼ ﻭﺯﯾﺮ ﺑﻬﺪﺍﺷﺖ ﺩﻭﻟﺖ ﻗﺒﻠﯽ) ﺩﺭ ﺑﺮﺍﺑﺮ ﺗﺎﺭ ﻣﻮﯼ ﻇﺎﻫﺮ ﺷﺪﻩ ﺑﺎﻧﻮﺍﻥ ﺍﻫﻤﯿﺖ ﮐﻤﺘﺮﯼ ﺩﺍﺭﺩ
ﺍﮔﺮ
ﺩﺍﺭﺩ
ﺑﻔﺮﻣﺎﯾﯿﺪ،
ﻭ
ﺁﺷﮑﺎﺭﺍ
ﺑﻔﺮﻣﺎﯾﯿﺪﺗﺎ ﻣﺎ
ﺗﮑﻠﯿﻒ ﺧﻮﺩﺭﺍ
ﺑﺪﺍﻧﯿﻢ. ﻣﺎ ﺗﺎ
ﮐﻨﻮﻥ ﺍز
ﺷﻤﺎ
ﺁﻣﻮﺧﺘﻪ ﺑﻮﺩﯾﻢ
ﮐﻪ ﻏﯿﺒﺖ ﮐﺮﺩﻥ
ﺍﺯ ﺧﻮﺭﺩﻥ ﮔﻮﺷﺖ
ﻣﺮﺩﻩء
ﺑﺮﺍﺩﺭ
ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺑﺪﺗﺮ ﺍﺳﺖ
(ﻃﺒﻖ
ﻧﺺ ﺻﺮﯾﺢ ﻗﺮﺍﻥ
)
ﻭ ﺁﻣﻮﺧﺘﻪ
ﺑﻮﺩﯾﻢ ﮐﻪ
نﺍﺣﻞ
ﺍﻟﻠﻪ ﺍﻟﺒﯿﻊ
ﻭﺣﺮﻡ ﺍﻟﺮﺑﺎ
» (ﻃﺒﻖ
ﻧﺺ ﺻﺮﯾﺢﻗﺮﺍﻥ
)
ﻭ
ﺁﻣﻮﺧﺘﻪ
ﺑﻮﺩﯾﻢ ﮐﻪ
«ﺍﻟﻤﻠﮏ
ﯾﺒﻘﯽ ﻣﻊ ﺍﻟﮑﻔﺮ
ﻭ
ﻻ ﯾﺒﻘﯽ
ﻣﻊ ﺍﻟﻈﻠﻢ»
ﻭﺁﻣﻮﺧﺘﻪ ﺑﻮﺩﯾﻢ
ﮐﻪ...
ﻭ
ﺁﻣﻮﺧﺘﻪ
ﺑﻮﺩﯾﻢ ﻭ
ﺁﻣﻮﺧﺘﻪ
ﺑﻮﺩﯾﻢ... ﻣﺎ
ﺑﻪ
ﺍﯾﻦ ﺁﻣﻮﺧﺘﻪﻫﺎ
ﺩﻝ ﺑﺴﺘﻪ ﻭ
به
ﺟﻤﻊ
ﺍﯾﻤﺎﻥ ﺁﻭﺭﻧﺪﮔﺎﻥ
ﭘﯿﻮﺳﺘﯿﻢ. ﺣﺎﻝ
ﺷﻤﺎ
ﺑﻔﺮﻣﺎﯾﯿﺪ ﺁﯾﺎ
ﺩﺭ ﺍﯾﻦ
ﺁﻣﻮﺭﻩﻫﺎﯼ ﺩﯾﻨﯽ
ﺗﻐﯿﯿﺮﺍﺗﯽ ﺻﻮﺭﺕ
ﮔﺮﻓﺘﻪ ﮐﻪ ﻣﺎ ﺍز
ﺁﻥ ﺑﯽﺧﺒﺮﯾﻢ؟
ﯾﺎ
ﺷﻤﺎ ﺍﺯ ﺑﺎﺏ
ﺍﺣﺘﯿﺎﻁ ﺳﮑﻮﺕ
ﮐﺮﺩﯾﺪ ﻭ
ﺍﺯ ﺳﻄﻮﻩ
ﺣﮑﻮﻣﺖ
ﻭ
ﺍﺯ ﻗﻄﻊ
ﺍﻣﺪﺍﺩﺍﺕ ﻣﺎﻟﯽ
ﻧﮕﺮﺍﻥ ﻫﺴﺘﯿﺪ؟
ﭘﺮﺳﺶﺁﺧﺮ ﺍﯾﻦ
ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﯾﮑﯽ ﺍﺯ
ﺍﻓﺘﺨﺎﺭﺍﺕ
ﻣﺮﺟﻌﯿﺖ ﺷﯿﻌﻪ ﺩﺭ
ﻃﻮﻝ
ﺳﺪﻩ
ﻫﺎ ﺍﯾﻦ ﺑﻮﺩ
ﮐﻪ ﺁﻧﻬﺎ ﻫﻤﻮﺍﺭﻩ
ﺩﺭ ﮐﻨﺎﺭ ﻣﺮﺩﻡ
ﻭ
ﺩﺭ ﺑﺮﺍﺑﺮ
ﺩﻭﻟﺘﻬﺎ ﻣﯽ
ﺍﯾﺴﺘﺎﺩﻧﺪ. ﺁﯾﺎ
ﺍﯾﻦ ﺭﻭﯾﻪ ﻭ
ﯾﺎ
ﺳﻨﺖ ﺣﺴﻨﻪ
ﻣﺮﺟﻌﯿﺖ ﺷﯿﻌﻪ
ﺗﻐﯿﯿﺮ ﺟﻬﺖ ﺩﺍﺩﻩ؟
ﻭ
ﺍﮔﺮﺩﺍﺩﻩ
ﺩﻟﯿﻠﺶ ﭼﻪ ﺑﻮﺩﻩ
ﺍﺳﺖ؟
ﻭ ﺩﺭ ﺁﺧﺮ، ﻣﺎ ﺩﺭ ﻣﺮﮐﺰ ﺟﻬﺎﻥ ﺗﺸﯿﯿﻊ، ﯾﻌﻨﯽ ﻧﺠﻒ ﺍﺷﺮﻑ، ﻋﻼﻣﻪ ﺳﯿﺴﺘﺎﻧﯽ ﺭﺍ ﺩﺍﺭﯾﻢ ﮐﻪ، ﻋﻠﯽ ﺭﻏﻢ ﻧﻔﻮﺫ ﺑﻼﻣﻨﺎﺯﻉ ﺩﺭﻋﺮﺍﻕ، ﺣﺪ ﻭ ﺣﺪﻭﺩ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻋﻨﻮﺍﻥ ﻣﺮﺟﻌﯿﺖ ﺷﯿﻌﻪ ﺣﻔﻆ ﮐﺮﺩﻩ ﻭ ﺍﺑﻬﺖ ﻭ ﺟﺎﯾﮕﺎﻩ ﻭ ﺷأﻥ ﻣﺮﺟﻌﯿﺖ ﺭﺍ ﭘﺎﺱ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺍﺳﺖ. ﭘﺮﺳﺶ ﻣﻦ ﺍﯾﻦ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺍﻭ ﺑﻪ ﺧﻄﺎ ﺭﻓﺘﻪ ﻭ ﻣﯿﺮﻭﺩ ﻭ ﯾﺎ ﺧﺪﺍﯼ ﻧﺎﮐﺮﺩﻩ ﺷﻤﺎ ﺩﺭ ﺑﺨﺸﻬﺎﯼﻧﺎﻫﻤﻮﺍﺭ ﺯﻣﯿﻦ ﺣﺮﮐﺖ ﻣﯿﮑﻨﯿﺪ؟ ﻭ ﮐﺪﺍﻡ ﺭﻭﯾﮑﺮﺩ ﺑﻪ ﻣﻘﺼﻮﺩ ﺍﺳﻼﻡ ﻧﺰﺩﯾﮑﺘﺮ ﺍﺳﺖ؟ ﺭﻭﯾﮑﺮﺩ ﻧﺠﻒ ﯾﺎ ﻗﻢ؟ ﻭ ﺍﺯ ﺍﯾﻦ ﺩﻭ ﻣﺮﮐﺰ ﺗﺸﯿﯿﻊ ﮐﺪﺍﻡ ﻣﺮﮐﺰ ﺍﺳﺘﻘﻼﻝ ﺭأﯼ ﻭ ﻋﻤﻞ ﺑﯿﺸﺘﺮﯼ ﺩﺭ ﺑﺮﺍﺑﺮ ﺣﮑﻮمت ها ﺩﺍﺭﺩ؟!
نظر خوانندگان
محل ارسال نظر در مورد اين مطلب:
توجه: اگر عنوان اين مقاله را در جدول زير وارد نکنيد، ما نخوهيم دانست که راجع به کدام مطلب اظهار نظر کرده ايد.
کافی است تيتر را کپی کرده و در محل مربوطه وارد کنيد.