تأسيس: 14 مرداد 1392     |    در نخستين کنگرهء سکولار های ايران     |      همزمان با 107 مين سالگرد مشروطه 

 خانه   |   آرشيو کلی مقالات   |   فهرست نويسندگان  |   آرشيو روزانهء صفحهء اول سايت    |    جستجو  |    گنجينهء سکولاريسم نو

11 اسفند ماه 1393 ـ 2 ماه مارس 2014  

راه و روش زن بودن در «دولت اسلامی»

سايت صدای آلمان

د       دیدگاه‌های جنسیتی‌ای که در دفترچه‌ی راهنمای "زنان دولت اسلامی" مطرح شده با اصولی که سلفی‌ها در نشریات دیگر خود مطرح کرده‌اند، تفاوت چندانی ندارد. به نوشته‌ی سوزانه شرودر، استاد دانشگاه فرانکفورت، این شناسه‌ها پیشتر هم، از جمله در کتاب "زنان زیر چتر حمایت اسلام" که چندی پیش از سوی سلفی‌ها در عربستان سعودی منتشر شده است، آمده بود. انتشار و پخش برگردان این کتاب به زبان آلمانی به دلیل ترویج و تبلیغ خشونت، در آلمان ممنوع است.
ب       بریگارد زنانه‌ی "خنساء" در سوریه که دفترچه‌ی "زنان دولت اسلامی" را به زبان عربی در اواسط ژانویه در سوریه منتشر ساخته، هم‌زمان وظیفه دارد زنانی را که "در ملاء عام از رعایت این اصول" سرباز می‌زنند، دستگیر کند. سوزانه شرودر در مقاله‌ای که با عنوان "رومانتیک و کلاشینکف" در "قنطره آنلاین" به چاپ رسیده، در این رابطه می‌نویسد: «این بریگارد زنانه به عنوان مثال زنانی که در خیابان حجاب اسلامی را رعایت نکرده‌اند یا چادرها و مانتوهای سراسری‌شان از پارچه‌های نازک دوخته شده، بازخواست و دستگیر می‌کند

 

دیدگاه‌های جنسیتی سلفی‌ها

ش      شرودر معتقد است که نابرابری زن و مرد، موضوع محوری مندرج در این دو نشریه است. عدم تساوی دو جنس زن و مرد، در واقع، بنیاد اجتماع و ساختار "دولت اسلامی" را می‌سازد. در کتاب "زنان زیر چتر حمایت اسلام"، آمده است: «پروردگار توانا به زنان احساساتی قوی، عشق، محبت و عاطفه بخشیده است. این خصوصیات، زن را برای انجام وظایف طبیعی خود آماده می‌سازد که بارداری، شیردادن به فرزند خردسال و مواظبت و مراقبت از او است

در این نشریات هم‌چنین آمده است که این خصوصیات از سوی دیگر سبب می‌شود که زنان نتوانند به روشنی فکر کنند و تصمیم‌های منطقی بگیرند. نویسندگان این نشریات سپس به آیات قرآن استناد می‌کنند و می‌نویسند، از این رو «خداوند، مرد را بر زن مسلط کرده است

د        در کتابی که در عربستان سعودی منتشر شده، بخش دوم این آیه نیز چاپ شده است: «و اگر شما بیم آن دارید که زنان مقاومت و اعتراض کنند، ابتدا به آنان هشدار دهید، از آمیزش با آنان بپرهیزید و سپس آنان را بزنید.» به گفته‌ی شرودر، این بخش از آیه قرآن در دفترچه‌ی منتشره از سوی بریگارد زنانه‌ی "خنساء"، حذف شده است.

 

زنان جهادگرای غربی

س      سوزانه شرودر در مقاله‌ی خود هم‌چنین یادآور شده است که اغلب دختران هوادار "دولت اسلامی" در غرب، داوطلبانه این اصول را رعایت می‌کنند. بنا بر تازه‌ترین پژوهش‌ها، بیش از 10 درصد جهادگرایان غربی را که به "دولت اسلامی" در سوریه و عراق پیوسته‌اند، زنان و دختران زیر 18 سال تشکیل می‌دهند. بر اساس آمار غیررسمی، بیش از 60 تن از این زنان جهادگرا در آلمان زندگی می‌کردند.

شرودر بر اساس نوشته‌ها و تفسیرهایی که زنان هوادار "دولت اسلامی" در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌کنند، نتیجه می‌گیرد که این گروه اغلب "از سطح تحصیلی بالایی برخوردار است و با متون مذهبی و روایت‌های دینی به خوبی آشنا است.”

به گفته‌ی این استاد دانشگاه فرانکفورت، زنان مجاهد پیرو "دولت اسلامی"، در اعمال خشونت و سنگدلی نیز "برادران هم‌فکر" خود را همراهی می‌کنند. او به عنوان مثال از یک زن دانشجوی بریتانیایی نمونه می‌آورد که به تازگی عکسی از خود در فیس‌بوک منتشر کرده است. این عکس او را که از زمان پیوستن به "دولت اسلامی" خود را بنت اسامه می‌نامد، در لباس پرستاری نشان می‌دهد که در دست چپش یک سر بریده را حمل می‌کند.

 

فعالیت جهادگرایان برای جذب زنان در دنیای مجازی

گ      گروه‌های جهادگرا در اینترنت برنامه‌های تبلیغاتی گسترده‌ای برای جلب زنان و دختران جوان پیاده می‌کند. در یک ویدیوی اینترنتی، از جمله، از زنان جوان دعوت می‌شود که با "برافروختن مشعل ایمان برای نجات جامعه‌ی اسلامی" یاری رسانند و به زندگی خود معنا ببخشند.

برگرفته از سايت صدای المان

 

نظر خوانندگان

 

 

محل ارسال نظر در مورد اين مطلب:

توجه: اگر عنوان اين مقاله را در جدول زير وارد نکنيد، ما نخوهيم دانست که راجع به کدام مطلب اظهار نظر کرده ايد.

کافی است تيتر را کپی کرده و در محل مربوطه وارد کنيد.

 

بازگشت به خانه