تأسيس: 14 مرداد 1392     |    در نخستين کنگرهء سکولار های ايران     |      همزمان با 107 مين سالگرد مشروطه 

 خانه   |   آرشيو کلی مقالات   |   فهرست نويسندگان  |   آرشيو روزانهء صفحهء اول سايت    |    جستجو  |    گنجينهء سکولاريسم نو

21 فروردين ماه 1394 ـ 10 ماه آوريل 2015  

اینکه به بنده و دیگران تبریک می‌گویند، بی معنی است!

گزارش بی.بی.سی از سخنرانی خامنه ای

روز پنجشنبه، 20 فروردین (9 آوریل) آیت‌الله علی خامنه‌ای در نخستین سخنرانی پس از صدور بیانیه هسته‌ای لوزان گفت با آنچه که روی داده "نه موافقم نه مخالف."

آیت‌الله خامنه‌ای که به مناسبت سالروز ولادت حضرت فاطمه برای جمعی از مداحان سخن می‌گفت، اظهار داشت: "می‌پرسند چرا فلانی [رهبری] درباره موضوع هسته‌ای موضع نگرفته" و در پاسخ گفت: "جایی برای موضع‌گیری وجود نداشته، مسئولان می‌گویند هنوز کاری انجام نشده و چیز الزام آوری نیست."

رهبر جمهوری اسلامی گفت "همه چیز در جزئیات است، ممکن است طرف بدعهد مقابل بخواهد در جزئیات، کشور ما را محصور کند" و افزود "اینکه حالا به بنده و دیگران تبریک می‌گویند، بی معنی است، آنچه تا کنون انجام شده نه اصل توافق و نه محتوای آن را تضمین می‌کند، نه حتی [تضمین می کند] که مذاکرات تا به آخر برسد».  رهبر جمهوری اسلامی تاکید کرد که همچنان در مورد بیانیه لوزان و نتیجه آن دغدغه دارد.

وی گفت: "از مذاکره ‌کنندگان حمایت کرده و می‌کنم" و افزود: "با توافقی که منافع و عزت ملت را حفظ کند موافقیم، اما توافق نکردن شرف دارد به توافقی که منافع و عزت ملت از بین ببرد."

رهبر جمهوری اسلامی گفت که طرف مقابل مذاکرات، "بد عهد و متقلب است" و به عنوان نمونه به اطلاعیه دولت آمریکا در پی انتشار بیانیه لوزان اشاره کرد و گفت: "این اطلاعیه که اسم آن را فکت‌ شیت گذاشته‌اند در اغلب موارد روایتی مخدوش و خلاف واقع بوده است." وی افزود که آشکار است این اطلاعیه پیشاپیش و قبل از پایان مذاکرات تهیه شده بود و محتوای آن "خلاف آن چیزی است که در مذاکرات جریان داشته است." آیت‌الله خامنه‌ای گفت که "طرف مقابل در توجیه این رویکرد، اظهار داشته که لازم است برای مصرف داخلی، مواضعی را اتخاذ کند همانطور که در ایران نیز، رهبر جمهوری اسلامی برای حفظ ظاهر، سخنانی در مخالفت با بیانیه خواهد گفت". وی در پاسخ گفت این خلاف واقع است و مسئولین جمهوری اسلامی با مردم "همدلی" دارند و واقعیت را مطرح می‌کنند.

آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به ابراز حمایت یا مخالفت منابع و رسانه‌های مختلف داخلی، گفت که نباید در این زمینه شتاب کرد بلکه باید منتظر نتیجه ماند و از مقامات دولتی خواست تا در مورد آنچه که روی داده، مردم را تبیین کنند. وی پیشنهاد کرد مقامات دولتی جمعی از افراد شاخص مخالف مذاکرات را برای تبادل نظر دعوت کنند و اگر نکته مهمی در نظرات آنان وجود دارد، مورد استفاده قرار دهند و در غیر اینصورت، منتقدان را توجیه کنند. رهبر جمهوری اسلامی در این سخنان، ضرب‌الاجل سه‌ماهه برای دستیابی به توافق نهایی را نیز مطرح کرد و گفت که اگر دستیابی به توافق نهایی کمی هم به تاخیر افتد، اهمیتی ندارد.

وی در مورد برنامه‌های هسته‌ای گفت که صنعت هسته‌ای برای جمهوری اسلامی از نظر تولید انرژی، فناوری پزشکی و سایر مصارف "یک ضرورت" است و آن را دستاوردی داخلی خواند و افزود: "حالا یک کشور عقب مانده می‌گوید اگر ایران غنی‌سازی داشته باشد، ما هم غنی‌سازی می‌کنیم، خوب تو هم برو و غنی سازی کن." وی گفت توسعهء فنی هسته‌ای باید ادامه یابد ولو اینکه محدودیت‌هایی هم در کار باشد.

آیت‌الله خامنه‌ای در عین حال گفت که شرایط و محدودیت‌های مورد نظر طرف مقابل نباید به نظارت در حوزه مسایل نظامی و امنیتی تسری یابد و افزود: "مسئولین نظامی کشور بهیچ وجه ماذون نیستند که به بهانه نظارت، بیگانگان را به حریم امنیتی کشور راه دهند یا توسعه دفاعی کشور را متوقف کنند یا حمایت ما از برادران مقاوممان در نقاط مختلف نباید در مذاکرات مورد خدشه قرار گیرد و هیچ نظارت غیرمتعارفی که جمهوری اسلامی را به یک کشور استثنایی از نظر نظارتی تبدیل کند، قابل قبول نیست."

رهبر جمهوری اسلامی در مورد رهنمودهای خود به مقامات دولتی گفت: "مطالبه اصلی ما از مسئولین این بوده که به طرف مقابل اعتماد نکنید، به لبخند او فریب نخورید، به وعده نقد او اعتماد نکنید چون وقتی خرش از پل گذشت، بر می‌گردد و به ریش شما می‌خندد." وی گفت که آنچه که باید در جریان مذاکرات آینده اتفاق بیفتد، این است که تحریم‌ها باید در روز توافق فورا لغو شود و اظهارات طرف مقابل در مورد لغو مرحله‌ای تحریم‌ها، قابل قبول نیست.

رهبر جمهوری اسلامی در سخنان خود بار دیگر یادآور شد که تماس با آمریکا منحصر به مساله هسته‌ای است و در مورد روابط دوجانبه و مسایل منطقه‌ای، مذاکره‌ای انجام نمی‌شود هر چند مذاکرات هسته‌ای آزمونی برای سنجش حسن نیت آمریکا و کشورهای غربی در زمینه ارتباط در آینده است.

رهبر جمهوری اسلامی گفت که "اینها حرف‌های من است" و این سخنان را به رئیس جمهوری و در مواردی به وزیر خارجه تذکر داده و اینکه آنان چطور به آن عمل می‌کنند، به توانایی آنان در مذاکرات بستگی دارد.

هفته گذشته، ایران و کشورهای گروه ١+٥ پس از چند روز مذاکره در لوزان، سوئیس، بر سر صدور بیانیه‌ای حاوی چارچوب توافق جامع به تفاهم رسیدند و قرار شد در این چارچوب، مذاکرات برای دستیابی به توافق جامع تا پایان ماه ژوئن (١٠ تیر) ادامه داشته باشد. بخش قابل توجهی از مذاکرات لوزان بین نمایندگان ارشد آمریکا و ایران صورت گرفت.

در پی صدور بیانیه لوزان، برخی از مقامات و رسانه‌های جمهوری اسلامی از تفاهم لوزان با عنوان موفقیت و حتی پیروزی هسته‌ای برای ایران نام بردند و به ارسال پیام‌های تبریک و تقدیر مبادرت کردند. شماری از مقامات ارشد حکومتی، از جمله رئیسان مجلس و قوه قضاییه، رئیس ستاد فرماندهی کل قوا از جمله کسانی بودند که این بیانیه و تلاش نمایندگان جمهوری اسلامی در مذاکرات لوزان را ستودند.

روز پنحشنبه، مراسمی هم با عنوان روز ملی فناوری هسته‌ای برگزار شد و حسن روحانی، رئیس جمهوری، در سخنانی در این مراسم صدور بیانیه لوزان را موفقیتی بزرگ توصیف کرد و آن را حاصل تلاش و مقاومت ایرانیان دانست. آقای روحانی گفت که جمهوری اسلامی توافقی را امضا نمی‌کند مگر اینکه تمامی تحریم‌ها برداشته شود.

http://www.bbc.co.uk/persian/iran/2015/04/150409_l03_nuc_khamenei_lausanne

 

بازگشت به خانه