تأسيس: 14 مرداد 1392     |    در نخستين کنگرهء سکولار های ايران     |      همزمان با 107 مين سالگرد مشروطه 

 خانه   |   آرشيو کلی مقالات   |   فهرست نويسندگان  |   آرشيو روزانهء صفحهء اول سايت    |    جستجو  |    گنجينهء سکولاريسم نو

 7 ارديبهشت ماه 1394 ـ  27 ماه آوريل 2015

شفافیت: خبر ایران و  گروه های لابی در واشنگتن
سام قندچی

       ایران، بعنوان بخشی از خاورمیانه، درگیر نبردی کلان علیه رادیکالیسم اسلامی، چه شیعه و چه سنی است؛ آنگونه رویارویی که نه تنها جنبه های سیاسی و ایدئولوژیکی دارد که برای گروه های سیاسی و مدنی مطرح است (1)، بلکه این وضعیت پژواکی امنیتی و نظامی دارد که برای دولت های منطقه (2) و فراسوی آن (3) حائز اهمیت است. 

       در وضعیتی که در بالا توصیف شد، "قابل فهم است که گروه های مختلف سیاسی در واشنگتن لابی دارند. دشمنان سرسخت جمهوری اسلامی، چه ایرانی و چه آنهایی که کشورهای دیگر را نمایندگی می کنند، لابی های خود را در واشنگتن دارند. همچنین لابی هایی که به جمهوری اسلامی تمایل دارند در اینجا حضور دارند. هیچ اشکالی هم ندارد که هر دو این گروه ها در واشنگتن فعالند. بالاخره اینجا دموکراسی است و گروه های لابی گر تلاش می کنند نقطه نظرات خود را به شیوه ای متمدنانه به کنگره آمریکا منتقل کنند،" اما، همانگونه که به تفصیل در ارتباط با فشار آژانس های امنیتی و گروه های لابی گر بحث شده است، "ژورنالیسم صادقانه نيز نیاز به آزادی از فشارهای سیاسی دارد تا واقعیات بطور دقیق، عادلانه و متعادل گزارش شوند" و تحت چنان فشارها لطمه می بیند، "حال چه ژورنالیست ها انتخاب کنند که در تهران زندگی و کار کنند، و چه در واشنگتن" (4).

         در واقع سه گروه قدرتمند لابی در شهر واشنگتن هستند که تلاش می کنند اخبار ایران را تحت نفوذ خود در آوردند. برای آنکه خبر ابژکتیو باشد مهم است که در مورد چنین نفوذهائی شفاف باشیم. بهترین راه برای ابژکتیو بودن در مورد خبر این است که همه جوانب خبر را گزارش کنیم. به عبارت دیگر، همهء تشکلات خبری که بعنوان بخشی از گروه لابی کار می کنند، حق دارند که کار خود را بکنند اما برای آنکه خبرهای ایران ابژکتیو باشد مهم است که رابطهء اين منابع خبری با گروه های لابی آشکار شود، همانگونه که وقتی خبری از منابع دولتی ایران نقل می شود، برای حفظ شفافیت، منبع خبر را به روشنی برای خوانندگان مشخص می کنیم.

         در حال حاضر سه گروه لابی عمده در رابطه با ایران در منطقه شهر واشنگتن در آمریکا وجود دارد. اولی بنام نیاک (www.niacouncil.org) است که اساساٌ در چارچوب دیدگاه های اصلاح طلبان اسلامی فعالیت می کند. برخی آژانس های خبری در آمریکا نظیر Payvand.com، Iranian.com و Iroon.com در رابطه نزدیکی با نیاک هستند؛ گرچه ممکن است منابع مالی از نیاک دریافت نکنند. اشکالی در اینجا نیست اما مهم است که در این مورد شفاف بود. لابی قدرتمند دیگری در واشنگتن به سازمان مجاهدین خلق متعلق است. آنها سایت خیری iranfocus.com را منتشر می کنند. سومین گروه لابی قدرتمند در واشنگتن گروهی هوادار اسراییل بنام CDI "سی.دی.آی" است (cdi-iran.org). بنیانگذار سی دی آی دکتر بهروز بهبودی (www.bbehbudi.net) است. همچنین آقای امیر عباس فخرآور در رهبری سی دی آی بوده است. رادیو کوچه (www.radiokoocheh.com) نیز در میان تشکلاتی است که از سی دی آی منابع مالی دریافت کرده است.

         برخی ژورنالیست های ایرانی برای روزنامه های امنیتی در جمهوری اسلامی ایران کار کرده اند و، چه آنکه از جمهوری اسلامی بریده باشند و چه نه، وقتی اکنون در خارج کار می کنند، مسأله ای ندارند که برای نشریاتی در خارج کار کنند که امنیتی باشد. برخی نیز شاید مطلع نیستند. همین بحث در مورد کار با نشریات و تشکلات خبری هدایت شده توسط لابی ها صادق است. برای برخی از ژورنالیست ها مسأله ای نیست که برای چنان رسانه هایی کار کنند. همانطور که اشاره شد، "ژورنالیسم صادقانه همان ژورنالیسم است و با کار اطلاعاتی فرق دارد، چه در ایران و چه در آمریکا. اگر در هر کدام از این دو کشور کسی انتخاب می کند که کار اطلاعاتی [یا کار لابی] کند، مسأله ای نیست و تصمیم خودش و شغل اش است، اما لطفاً اجازه دهید آنهایی که می خواهند فقط ژورنالیستی با صداقت باشند کار خودشان را بکنند" (5).

       به امید جمهوری آینده نگر دموکراتیک و سکولار در ایران   

       سوم بهمن ماه 1393 ـ January 23, 2015

___________________________________________________

پانویس:
1. . خاورمیانه در دام اتوپیسم
http://www.ghandchi.com/821-middle-east-utopianism.htm
 

2. امارات، گفتمانی درباره داعش
http://www.ghandchi.com/852-uae-isis.htm
 

3. صف بندی های گلوبال در زمان حاضر
http://www.ghandchi.com/860-global-lineups-update.htm
 

4. کار صادقانه ژورنالیستی درباره ایران در واشنگتن
http://www.ghandchi.com/843-honest-journalism.htm
 

5. همانجا.

 

http://www.ghandchi.com/863-iran-news-lobby-groups.htm  
متن انگليسی:
Transparency: Iran News and Lobby Groups in Washington, DC
http://www.ghandchi.com/863-iran-news-lobby-groups-english.htm

 

بازگشت به خانه