تأسيس: 14 مرداد 1392     |    در نخستين کنگرهء سکولار های ايران     |      همزمان با 107 مين سالگرد مشروطه 

 خانه   |   آرشيو کلی مقالات   |   فهرست نويسندگان  |   آرشيو روزانهء صفحهء اول سايت    |    جستجو  |    گنجينهء سکولاريسم نو

 18 ارديبهشت ماه 1394 ـ  8 ماه مه 2015

تکذیب واقعیت ها

 دکترهوشنگ طالع

در سخنان جان کری وزیر امورخارجه‌ی آمریکا مبنی بر این‌که «بازرسی از ایران، همه‌روزه و ابدی است»، سیل تکذیب‌ها و  سخنان مردم فریب با «های ‌و هوی» و جار و جنجال به راه افتاد. کری در گفت‌ و گو با شبکه‌‌‌‌‌‌‌ء ده تلویزیون اسرائیل، افزود:‌ «درباره‌ء ایران، هیچ گزینه‌ای را کنار نگذاشته‌ایم. تحریم‌ها و اقدام نظامی، هنوز از احتمالات ما هستند... مذاکرات هسته‌ای، تعهد آمریکا را برای رویارویی با دیگر فعالیت‌های ایران کاهش نمی‌دهد... راهی را که در پیش گرفته‌ایم، در حقیقت به محافظت از اسرائیل منتهی می شود...» [البته در این مورد چشم وزیر شعار و همه‌ء «مرگ بر اسرائیل» ‌گویان نورانی و روشن].

این حقیقت غیرقابل انکار است که با امضای قرارد الحاقی که آقای دکتر علی اکبر صالحی (قاضی عسکر صنایع هسته‌ای) وعده‌ء تصویب آن را از سوی مجلس شورای اسلامی داده‌اند و، از سوی دیگر، در قرارداد «ترکمان ‌چای ‌ژنو» و «تسلیم ‌نامه‌ء لوزان» نیز از آن سخن به میان‌ آمده است،‌ آژانس (کارگزاری) اتمی (‌بخوان آمریکا) حق خواهد داشت از هر مکان و در هر زمان (سرزده) بازرسی کنند (همه روزه و ابدی). در این میان فرقی میان شهر و روستا و پادگان و وزارت‌خانه و «اتاق خواب» وجود ندارد.

این را آقای رییس جمهور، وزیر امور خارجه‌ی اسلامی، رییس سازمان انرژی هسته‌ای و همه‌ء دست اندرکاران و پایوران جمهوری اسلامی نیک می‌دانند. سخنانی از این دست که پنج به اضافهء يک حق ورود به حریم دفاعی و امنیتی ایران را ندارد، یا از روی نا آگاهی به روند مذاکرات، تعهدات داده شده پیش از مذاکرات برای آغاز گفت ‌وگوها و یا تعهدات خفت‌بار در جریان مذاکرات (‌ژنو چای،‌ بیانیهء لوزان) و سخنان دست اندر کاران مذاکرات است یا برای «مصرف داخلی» آن هم به‌ گونه‌ی بسیار محدود و لحظه‌ای.

با وجود پرده ‌پوشی‌های شدید دولت حکومت اسلامی در باره‌ء تعهدات داده‌ شده به پنج به اضافهء يک (بخوان آمریکا) در جریان مذاکرات رسمی و در حاشیه‌ی آن، مردم ایران نیک می‌دانند که دولت یازدهم در پایان قراردادی را امضا خواهد کرد که روح عاقدان قرارداد ترکمان ‌چای را پس از گذشت کمابیش 200 سال « سفید» خواهند کرد.

تهران، دوشنبه چهارده اردیبهشت‌ماه نود و چهار

 

 

بازگشت به خانه