تأسيس: 14 مرداد 1392     |    در نخستين کنگرهء سکولار های ايران     |      همزمان با 107 مين سالگرد مشروطه 

 خانه   |   آرشيو کلی مقالات   |   فهرست نويسندگان  |   آرشيو روزانهء صفحهء اول سايت    |    جستجو  |    گنجينهء سکولاريسم نو

 4  خرداد ماه 1394 ـ  25 ماه مه 2015

اطلاعیه پایانی چهل و سومین پلنوم

کمیتهء مرکزی حزب کمونیست کارگری

پلنوم چهل و سوم کمیته مرکزی حزب در روزهای 16 و 17 مه 2015 (26 و 27 اردیبهشت 1394) با شرکت اکثریت اعضای کمیته مرکزی و تعدادی از مشاورین کمیته مرکزی و کادرهای حزب برگزار شد. پلنوم با پخش سرود انترناسیونال و یک دقیقه سکوت در گرامیداشت یاد جانباختگان راه آزادی و سوسیالیسم شروع شد و بعد از دو روز مباحث فشرده، مهم و راهگشا به کار خود پایان داد.

گزارش فعالیت های حزب، قطعنامه در مورد تاثیر مذاکرات و توافقات هسته ای بر وضعیت سیاسی ایران، سیاست سازماندهی حزبی و اولویت های رهبری حزب در دوره آتی اهم مباحث این پلنوم را تشکیل میداد.

حمید تقوایی لیدر حزب در بحث افتتاحیه به بحران عمیق سرمایه داری و زمینه های مساعد در ایران و در سطح جهان برای پیشروی چپ اشاره کرد. وی بر این نکته تاکید کرد که بحران همه جانبهء سرمایه داری، و بویژه سردرگمی سیاسی بورژوازی که تحت عنوان بحران دموکراسی و بی اعتبار شدن احزاب سنتی راست از جانب خود کارشناسان و نهادها و رسانه های بورژوازی جهانی مورد تاکید قرار می گیرد، بیش از هر زمان ضرورت تحزب یافتن نیروی چپ اجتماعی را مطرح و برجسته میکند. او گفت تا آنجا که به شرایط ایران مربوط میشود حضور و دخالتگری هر چه بیشتر و فعالیت سازمانگرانه هر چه گسترده تر حزب در اعتراضات اجتماعی و تبدیل شدن به نماینده و سازماندهنده نیروی اجتماعی چپ اساس و محور سیاستهای حزب در شرایط حاضر را تشکیل میدهد.

در بحث گزارش که توسط اصغر کریمی، دبیر اجرایی حزب، و مسئولان ارگان ها و عرصه های مختلف فعالیت حزب ارائه شد، فشرده ای از فعالیت های متنوع حزب در داخل و خارج کشور مورد بحث قرار گرفت. در این مبحث بویژه گسترش و تعمیق جنبش کارگری و اعتراضات معلمان و پیشروی حزب در این زمینه مورد بحث قرار گرفت، نقاط قوت و ضعف حزب بررسی شد و راههای تقویت حزب و عرصه های مختلف فعالیت آن مورد تاکید قرار گرفت. در این بحث همچنین به موقعیت ضعیف جمهوری اسلامی در مقابل اعتراضات و زمینه مساعد برای پیشروی مردم بویژه جنبش کارگری مورد اشاره قرار گرفت.

محسن ابراهیمی، رئیس دفتر سیاسی در گزارش خود ضمن تحلیل نافرجام ماندن انقلابات 2011 تاکید کرد که پاسخ دادن به چنین وظیفه ای فقط از عهده انقلابی برمیاید که توسط یک حزب انقلابی هدایت شود. او ضمن تاکید بر این نکته که نیروهای بازمانده از حکومت اسلامی و باندهای ناسیونالیست قوم پرست خطر جدی در مقابل انقلاب آتی مردم خواهند بود مطرح کرد که انقلاب آتی ایران برای پیروزی نه تنها باید مقاومت حکومتیها در قالب باندهای اسلامی را در هم بکشند بلکه باید با تحرک باندهای ناسیونالیستی و قومپرست به طور جدی مقابله کند. او تاکید کرد که انقلاب آتی ایران در صورت حضور تعیین کننده طبقه کارگر و حزب انقلابی در رهبریش میتواند نقشی تاریخی و جهانی ایفا کند.

اعضای کمیته مرکزی و مشاورین و کادرهای حاضر در پلنوم فعالانه حول گزارش و مباحث سیاسی پلنوم به بحث و اظهار نظر حول آن پرداختند و بحث ها و پیشنهادات سازنده ای در زمینه های مختلف ارائه دادند.

در جوار پلنوم همچنین سمیناری درمورد سیاست سازماندهی حزبی و سمیناری با عنوان حزب در مبارزه طبقاتی برگزار شد و شرکت کنندگان از جوانب مختلف به بحث و تبادل نظر حول این موضوعات پرداختند.

بعد از برگزاری این سمینارها پلنوم طی قراری سند سیاست سازماندهی حزبی که بوسیله هیات اجرائی تدوین و تصویب شده بود را مورد تایید قرار داد.

در مبحث انتخابات حمید تقوائی به اتفاق آرا بعنوان دبیر کمیته مرکزی انتخاب شد. همچنین ٢۴ نفر به عضویت دفتر سیاسی حزب انتخاب شدند که به ترتیب عبارتند از: کیان آذر، فریده آرمان، محمد آسنگران، محسن ابراهیمی، مینا احدی، عبه اسدی، سیامک بهاری، سیما بهاری، فاتح بهرامی، فریبرز پویا، کیوان جاوید، علی جوادی، شهلا دانشفر، بهرام سروش، مصطفی صابر، حسن صالحی، جمیل فرزان، اصغر کریمی، خلیل کیوان، عبدل گلپریان، شیوا محبوبی، مریم نمازی، نسان نودینیان و کاظم نیکخواه. پلنوم با سخنرانی اختتامیه حمید تقوائی و در فضایی از همدلی و خوشبینی به نقش حزب و تحولات مهمی که در جنبش های اعتراضی در ایران در جریان است بپایان رسید.

در نشست کوتاه دفتر سیاسی که پس از پلنوم برگزار شد محسن ابراهیمی به اتفاق آرا به عنوان رئیس دفتر سیاسی انتخاب شد.

حزب کمونیست کارگری ایران

20 مه 2013، 30 اردیبهشت 1394

بازگشت به خانه