تأسيس: 14 مرداد 1392     |    در نخستين کنگرهء سکولار های ايران     |      همزمان با 107 مين سالگرد مشروطه 

 خانه   |   آرشيو کلی مقالات   |   فهرست نويسندگان  |   آرشيو روزانهء صفحهء اول سايت    |    جستجو  |    گنجينهء سکولاريسم نو

13 خرداد ماه 1394 ـ  3 ماه ژوئن 2015

ويدئو >>>

اعتراض صدها ایرانی- کانادایی به بزرگداشت خمینی

مرکز اسلامی منطقه یورک برگزار کننده‌ی بزرگداشت آیت‌الله خمینی بود

محمد تاج دولتی

       روز یکشنبه 31 ماه می، در هوایی به شدت بارانی و نسبتاً سرد حدود 600 تن از اعضای جامعه ایرانی- کانادایی بزرگشهر تورنتو و تعدادی غیر ایرانی از ساعت 2 تا 5 بعد از ظهر در محوطهء مقابل مرکز اسلامی منطقه "یورک" در شمال شهر تورنتو تجمع کردند تا مخالفت خود را با برگزاری مراسم بزرگداشت آیت‌اله خمینی، در بیست و ششمین سال‌مرگ او، نشان دهند.

       از زمان تظاهرات پس از رویدادهای انتخابات سال 88 در ایران، تاکنون تظاهرات سیاسی به بزرگی تظاهرات روز یکشنبه، از سوی ایرانیان مخالف رژیم جمهوری اسلامی، در کانادا برگزار نشده بود.

از حدود دو هفته پیش با انتشار اطلاعیه مرکز اسلامی منطقه یورک، در باره برگزاری مراسم بزرگداشت آیت‌الله خمینی، به‌تدریج جنب و جوش و هیجان رو به رشدی در میان افراد، گروه‌ها و سازمان‌های سیاسی و اپوزیسیون ایرانیان ساکن بزرگشهر تورنتو آغاز شد.

       نخست اعتراض‌های شهروندان ایرانی-کانادایی مخالف رژیم جمهوری اسلامی در شبکه‌های اجتماعی نسبت به مراسم بزرگداشت آیت‌اله خمینی ابراز شد. از هفته گذشته آقای رضا مریدی، نماینده ایرانی‌تبار مردم شهر ریچموندهیل در پارلمان انتاریو و وزیر دو وزارتخانه تحقیقات و نوآوری و دانشگاه‌ها و کالج‌ها، به شکلی گسترده با انتشار اطلاعیه‌ها و اعلامیه‌های مطبوعاتی و نیز از طریق شبکه‌های اجتماعی و فیس‌بوک، هدایت تبلیغاتی برگزاری تظاهرات گسترده علیه مراسم بزرگداشت آیت‌الله خمینی را بعهده گرفت. بتدریج چند تن از نمایندگان پارلمان انتاریو، افراد، گروه‌ها و سازمان‌های سیاسی اپوزیسیون ایرانی به فراخوان تظاهرات پیوستند و از مردم خواستند تا روز یکشنبه، همزمان با برگزاری مراسم، در برابر محل مرکز اسلامی منطقه یورک تظاهرات اعتراضی برگزار کنند.

       مرکز اسلامی منطقه یورک، یک نهاد مذهبی ثبت شده در کانادا توسط گروهی از شیعیان غیر ایرانی، عمدتا شهروندان و مهاجران کانادایی پاکستانی تبار و برخی از کشورهای آفریقایی است. بر اساس اطلاعات موجود این مرکز ارتباطی با نهادهای مذهبی شناخته شده ایرانی(مساجد و مراکز مذهبی) ندارد و در اطلاعیه برگزاری مراسم بزرگداشت روح‌الله خمینی نیز نه هیچ‌یک از سخنرانان ایرانی بودند و نه نشانه‌ای از ارتباط این مرکز و مراسم فوق با جامعه ایرانی- کانادایی مشاهده می‌شد.

       با این‌حال گروهی از ایرانیان فعال در زمینه‌های سیاسی، فرهنگی، آموزشی و رسانه‌ای با انتشار اطلاعیه‌ای که به امضای بیش از 90 تن رسیده است، تاکید کرده‌اند: «امروزه زیر پوشش آزادی مذهب، مامورین جمهوری اسلامی برای تبلیغات و حرکات مشکوک خود سعی در استفاده از امکانات دیگری، مانند موسسات اسلامی که در کانادا موجود هست را، دارند. نمونه اخیر آن برنامه‌ای هست که جامعه اسلامی منطقه یورک در ریچموندهیل به‌مناسبت 26مین سالگرد مرگ آیت اله خمینی اعلام کرده است. سخنرانان دعوت شده‌اند تا یاد مردی را گرامی بدارند که مستقیما مسوول جنایت متعددی علیه بشریت هست، از جمله قتل عام هزاران زندانی سیاسی، ترور تعداد زیادی شخصیت های سیاسی و ادبی، سرکوب وحشیانه اقلیت‌های ملی و مذهبی، وبه پائین کشاندن موقعیت زنان در جامعه. ما این برنامه را توهینی وقیح به تمام قربانیان جنایت‌های خمینی می‌دانیم وتوهینی هست به میلیون‌ها ایرانی که از بنا نهادن رژیمی تاریک اندیش بوسیله خمینی رنج کشیده‌اند و رنج می‌برند

       در تظاهرات روز یکشنبه در شهر ریچموندهیل، افراد وابسته یا هوادار تقریبا همه‌ی گروه‌ها و احزاب سیاسی قدیمی و کمترقدیمی ایرانی مانند سازمان مجاهدین خلق ایران، سازمان چریک‌های فدایی خلق ایران( اکثریت و اقلیت)، حزب کمونیست ایران، گروه‌های سلطنت‌طلب و مشروطه‌خواه، حزب کمونیست کارگری ایران، گروه‌های سیاسی کرد مانند کومله، چند نهاد حقوق بشری و حمایت از پناهندگان و زندانیان سیاسی، با تعداد زیادی بنر، پوستر، پلاکارد و پرچم‌های گوناگون حضور داشتند.

برگزارکننده اصلی تظاهرات گروهی با عنوان «ایرانیان ِ کانادا» بود که با نصب چند چادر( برای حفاظت از باران) و تهیه سیستم صوتی و تریبون سخنرانی اجرای برنامه اصلی را بعهده داشت. اما چندین گروه سیاسی، به‌ویژه گروه‌ها و احزاب سیاسی چپ، هریک سیستم صوتی خود را داشتند و در تمام مدت تظاهرات، بی‌توجه به برنامه اصلی که سخنرانی‌هایی به زبان انگلیسی و در رابطه با مخالفت با مراسم بزرگداشت آیت‌الله خمینی بود، در تمام مدت تظاهرات شعارها و سرودهای خاص و مورد علاقه خود مانند شعار «مرگ بر خمینی» را فریاد می‌زدند و می‌خواندند. تا جایی‌که از فاصله‌ کمی از محل تظاهرات، صدای سخنرانی‌ها و شعارها و سرودها به راحتی قابل تشخیص نبود.

       مراسم اصلی تظاهرات شامل سخنرانی‌های کوتاه دکتر رضا مریدی، نماینده پارلمان انتاریو، کاوه شهروز، حقوقدان و فعال سیاسی و حقوق بشری ایرانی- کانادایی، طارق فتاح، فعال سیاسی کانادایی پاکستانی تبار و نویسنده روزتورنتو استار، نماینده انجمن یهودی- کانادایی بنایی بریت(B’nai Brith)، نمایندگان شهرهای حومه شمال تورنتو در پارلمان فدرال و انتاریو بود. هریک از سخنرانان ضمن اشاره به کارنامه «جنایت‌کارانه» آیت‌الله خمینی در ایران» تاکید کردند که پذیرفتنی نیست در کشوری مانند کانادا با همه ارزش‌های انسانی و حقوق بشری که در آن وجود دارد، نهادی بتواند مراسم بزرگداشت برای آیت‌اله خمینی برگزار کند.

       دکتر رضا مریدی در سخنان خود به مراسمی که در آنسوی خیابان جریان داشت اشاره کرد و گفت که کارنامه آیت‌الله خمینی، همچون کارنامه جنایت‌کاران بزرگ تاریخ مانند هیتلر، استالین و پول پوت است و همچنان که نمی‌توان در کشور کانادا مراسم بزرگداشت هیتلر و استالین را برگزار کرد، برای آیت‌اله خمینی هم نباید مراسم بزرگداشت و تقدیر برگزار کرد.

       روز قبل از برگزاری تظاهرات روزنامه انگلیسی زبان لیبرال در منطقه یورک در گزارش مفصلی درباره مراسم بزرگداشت آیت‌اله خمینی و تظاهرات ایرانیان مخالف رژیم مذهبی ایران، به نقل از ظفر بنگاش، رئیس مرکز اسلامی منطقه یورک نوشته بود: «در مراسم بزرگداشت خمینی 300 تا 400 تن شرکت می‌کنند و به حرف‌های سخن‌رانانی که شهرت جهانی دارند گوش خواهند داد.» به نوشته روزنامه لیبرال، ظفر بنگاش، آیت‌اله خمینی را با شخصیت‌های تاریخی چون گاندی و مارتین لوترکینگ مقایسه کرده و گفته است: «این مراسم به ما یادآوری می‌کند که هنوز بی‌عدالتی در جهان هست و می‌توانیم خدمات و تلاش‌های آیت‌اله خمینی برای رفع بی‌عدالتی را مشاهده کنیم.»

       رئیس مرکز اسلامی منطقه یورک در بخش دیگری از گفتگوی خود با روزنامه لیبرال گفته است: «باید از خمینی سپاس‌گزار بود، چون در ایران عدالت بیشتری برقرار شده و افراد فقیر زندگی بهتری دارند.» وی همچنین در باره برنامه تظاهرات مخالفان خمینی در برابر مرکز اسلامی گفته است: «ما نگران انجام تظاهرات نیستیم. همان‌طور که آنها حق دارند مخالفت خود را ابراز کنند، ما گروه‌های مسلمان نیز حق داریم از خمینی تقدیر کنیم.»

11 خرداد 1394

https://khodnevis.org/article/64925#.VWzr4kZSLfc

 

بازگشت به خانه