تأسيس: 14 مرداد 1392     |    در نخستين کنگرهء سکولار های ايران     |      همزمان با 107 مين سالگرد مشروطه 

 خانه   |   آرشيو کلی مقالات   |   فهرست نويسندگان  |   آرشيو روزانهء صفحهء اول سايت    |    جستجو  |    گنجينهء سکولاريسم نو

10 تير ماه 1394 ـ  1 ماه ژوئيه 2015

جایگاه ادیان، مذاهب و عقاید تئولوژیک

در جنبش سکولار دموکراسی

محسن بهزاد کريمی

خشت اول چون نهد معمار کج

تــا ثـــريــا مـی رود ديوار، کج!

بیایید خشت اول را کج نگذاريم!
     از آنجا که:

     - از يکسو عموم ادیان و مذاهب و فرق، و تفکرات تئولوژیک و ماوراءالطبیعه، فعالیت های سیاسی را منع و عموماً آنها را مغایر با دستورات و اعتقادات خود می دانند و،

     - از سوی دیگر، حضور این بخش از جامعه از ملزومات جنبش است

از ابتدا می توان، با در نظر گرفتن استراتژی مناسب و با راهکاری صحیح، به جذب حداکثری این گروه ها پرداخت.
     در اين ميان، نیازی به طول و تفضیل نیست و راستی و صراحت از ابتدا می تواند تمام موانع حقیقی و حقوقی را در راستای همکاری دو طرف مرتفع سازد .
     با یک خط کشی صحیح می توان از منافع سود دو چندان برد و از موانع و مشکلات آتی پرهیز کرد. اما باید در نظر داشت که جذب معتقدان به ادیان و مذاهب و فرق، و تفکرات تئولوژیک و ماوراءالطبیعه مخاطرات فراوانی را نیز به همراه دارد. لذا متن دعوت نامه یا پیمان نامه و یا هر متن دیگری که به ترغیب این مخاطبان خاص روی می آورد باید چنان تنظیم شود که منافع و موازین دو طرف مد نظر قرار گیرد. یعنی، همچنان که اصل سکولاریزم معتقد است، حدود دین را از سیاست مشخص نماید. از این رو پیشنهاد می شود با در نظر گرفتن اعتقادات گروهی از این مخاطبان که همواره فعالیت سیاسی را برای پیروان خود منع می کنند چهار چوبی بر پایه مواضین حقوقی در منشور جهانی حقوق بشر و میثاقهای آن تنظیم شود تا این عزیزان بتوانند با حضورشان در جنبش مصداق نکات برجسته زیر شوند :
     1. سکولار دموکراسی منافاتی با دین و دین داری ندارد
     2. حضور در فضای سیاسی ضامن بقاء و رعایت حقوق شهروندی ایشان است .
     3. با در نظر گرفتن کلیت منع فعالیت سیاسی برای این دسته از شهروندان و ایمان داران مشارکت سیاسی را به عنوان یک انتخاب به ایشان می سپاریم ،اما حضور و نظارت بر حقوق ایشان تنها منوط به حضورشان نخواهد بود ، روح سکولاریسم موظف است تا حقوق کلیه آحاد جامعه را بر پایه اعلامیه جهانی حقوق بشر و میثاقهایش پاس بدارد .
     4.  سکولاریسم غربی بر پایه های فرهنگی و دینی غرب و مسیحیت پایه گذاری شده  اما سکولاریسم نوین ایرانی با استناد به عرف جهانی توان آن را دارد که در فضای کنونی محیطی  همخوان با جامعه جهانی  پایه گذاری کند و در قید و بند تنها ادیان و تفکرات و مذاهب بومی نماند و تنها اصول فرهنگ مشترک را در دستور کار قرار دهد .
     5. بر پایه این تعاریف جنبش می تواند از شیعه جعفری اثنی عشری تا اهل سنت حنفی و شافعی ، از کلیمی و آشوری و بهایی تا علی اللهی و صوفیه ، از تفکر عرفان حلقه تا حتی اسپاگتی فارا، و حتی هر تفکر و اعتقاد نو و کهنه دیگری  را هم در صورت حضور در جامعه بپذیرا و برای حقوق حقه ایشان بستری مناسب را برای حیات و به جا آوری مناسک و اعتقاداتشان بر پایه پلورالیسم مذهبی ، آزادی بیان ، آزادی اندیشه،آزادی گردهمایی و هر آزادی پذیرفته شده ای در چهارچوب منشور جهانی و با استناد به ماده 18 این منشور و میثاقهایش فراهم آورد .

 

اما منافع این امر برای جنبش :
     از شفافیت تا جهان شمولی ، از پلورالیسم تا آشتی واژه سکولار با مذهبیون تا بیمه کردن و تضمین به دستیابی به ثبات سیاسی اینها همه دهها دست آورد ریز و درشت این حرکت است ، توجه فرمایید که برای مثال و با آشنایی کمی که شخصا مثلا با تفکر دراویش نعمت اللهی گنابادی و پیر برجسته این فرقه شخص دکتر حسین تابنده گنابادی به عنوان یک حقوقدان برجسته دارم و امکان تبادل نظر با دکتر مصطفی آزمایش سخنگوی این تفکر در پاریس و با در نظر گرفتن اینکه این تفکر قریب به دویست هزار پیرو دارد جنبش می تواند نخستین گام تبدیل شدن از یک جنبش متشکل از الیت های سیاسی به گام بعدی پروسه یعنی تبدیل شدن به یک جنبش اجتماعی سیاسی فراگیر ارتقاء یابد و به یک بدیل سیاسی نزدیک تر شود ، رای زنی با گروهیی کثیری از بهاییان و نو مسیحیان و کلیسای آشوری و ارامنه و ... نیز کار بعیدی نیست و با تکیه بر ارتباطات کنونی جنبش میسر است ، تنها باید ساختاری  جلسات و تصمیم گیری ها با تاکیید مکرر بر سکولاریسم صورت گیرد تا اختلافی صورت نگیرد .

بازگشت به خانه