تأسيس: 14 مرداد 1392     |    در نخستين کنگرهء سکولار های ايران     |      همزمان با 107 مين سالگرد مشروطه 

 خانه   |   آرشيو کلی مقالات   |   فهرست نويسندگان  |   آرشيو روزانهء صفحهء اول سايت    |    جستجو  |    گنجينهء سکولاريسم نو

22 تير ماه 1394 ـ  13 ماه ژوئيه 2015

نمایشی از ارادهء سیاسی

احمد تاج الدينی

 کنگرهء سوم سکولار دمکرات های ایران، مطابق با برنامه پیش بینی شده، در روزهای چهارم و پنجم جولای در شهر فرانکفورت آلمان برگزار گردید. در این همایش زنان ومردانی مصمم از آمریکا و کشورهای اروپایی شرکت کردند. ترکیب سنی شرکت کنندگان متفاوت بود - از پیران سپید موی کارآزموده تا جوانان تیزهوش با اندیشه های امروزین. شرکت کنندگان از جهت منشاء زادگاهی تقریبا به همه جغرافیای ایران تعلق داشتند- آذربایجانی، کردستانی، بلوچستانی، کرمانشاهی، خوزستانی، مازندرانی، گیلانی، خراسانی، لرستانی، بختیاری، تهرانی و شهرهای کوچک و بزرگ دیگرِ میهن.

از لحاظ شغلی نیز این تنوع چشم گیر بود و شرکت کنندگان به گروهای مختلف شغلی وابسته بودند- راننده تاکسی، استاد دانشگاه،  کارمند، کاسب، معلم, پزشک, روزنامه نگار، خانه دار، دانشجو و...

از حیث دیدگاه های سیاسی نیز تنوع فراوان بود- لیبرال دمکرات ، چپ کمونیستی، سوسیال دمکرات، ناسیونالیست و  آزادی خواهانی که نظرگاه های منسجم سیاسی هنوز اتخاذ نکرده بودند . بعضی از شرکت کنندگان شخصیت هایی  وابسته به تشکل های سیاسی خاصی بودند، اما غالبا کسانی بودند که سابقه سیاسی طولانی داشتند اما در این جمع به اعتبار شخصیت فردی خود شرکت می کردند.

آنچه این رنگین کمان جمعیتی و تنوع سلایق سیاسی را به هتل رلکسای فرانکفورت کشانده و نقطه پیوند آنان گردیده بود، چیزی نبود جز باور به دمکراسی در یک زمینه اجتماعی سکولار.

پیام مبارزان نام آور درون کشور به کنگره سکولار دمکرات های ایران دلیل روشنی است بر آنکه اهداف شرکت کنندگان در کنگره ابعادی میهنی دارد و چشم های امیدواری از درون و برون کشور کنش های آنان را نظاره می کنند.

حالا دیگر نزدیک به چهار دهه می شود که فاشیسم اسلامی همهء راه های تنفسی را در داخل کشور مسدود کرده است. امکان فعالیت از همه احزاب و نهادهای سیاسی در داخل ایران سلب شده است. گریختگان از دیکتاتوری اسلامی نیز بهای سنگینی را با آواره شدنشان در چهارگوشه دنیا پرداخته اند و می پردازند. گذشت زمان بر اراده، انگیزه و توان آدمی تاثیر می گذارد. قطعا برپادارندگان فاشیسم مذهبی در ایران بر روی همین عامل خرید وقت و خسته کردن آزادی خواهان حساب باز کرده اند. فرد فرد شرکت کنندگان درکنگره سوم سکولار دمکرات های ایران با حضور خود  اراده ای جمعی را به نمایش گذاشتند تا پیامی را به دو نیرو ارسال کنند: نخست هشدار به حکومت ، که مبارزه برای آزادی ادامه دارد، و مرزهای جغرافیایی مانع از هم صداییِ دیکتاتور ستیزان داخل و خارج نیست  ، و دیگر پیامی به مردم میهن که فرزندان شما در برون مرز، شما را فراموش نکرده اند و تا برافتادن بساط جهل و خرافه در کنار شما هستند. زنان و مردان حاضر در کنگره سوم چنین اراده ای را برای راه یابی و راهگشایی سیاسی به نمایش گذاشتند.

شنبه 11 جولای 2015

بازگشت به خانه