تأسيس: 14 مرداد 1392     |    در نخستين کنگرهء سکولار های ايران     |      همزمان با 107 مين سالگرد مشروطه 

 خانه   |   آرشيو کلی مقالات   |   فهرست نويسندگان  |   آرشيو روزانهء صفحهء اول سايت    |    جستجو  |    گنجينهء سکولاريسم نو

16 امرداد ماه 1394 ـ  7 ماه اگوست 2015

کورسوی امید!

شهباز نخعی

Shahbaznakhai8@gmail.com

در حالی که کمتر از 40 روز به 15 سپتامبر – تاریخ بررسی و تأیید یا رد توافق هسته ای حکومت آخوندی و 1+5 – توسط کنگره امریکا باقی مانده، طرفین این زورآزمایی یعنی دولت باراک اوباما از یک سو و کنگره دارای اکثریت جمهوری خواه از سوی دیگر، تمام امکانات خود را برای غلبه برحریف به کار گرفته اند. همین روند با مقداری تفاوت در داخل کشور نیز وجود دارد و هواداران توافق با مخالفان دلواپس آن به کارزاری همه جانبه مشغولند. 

فزون بر این ها، در هفته های اخیر تحرکات نظامی و به ویژه دیپلوماتیک بیشتری در مناطق بحرانی خاورمیانه به چشم می خورد. در ترکیه، رجب طیب اردوغانT که هنوز شکست از دست دادن اکثریت خود در انتخابات اخیر را هضم نکرده و به خاطر ناتوانی در تشکیل یک دولت ائتلافی در حالتی پا در هوا به سر می برد، ناراحتی خود را بر سر حزب کرد دموکراتیک خلق که با کسب 13 درصد از آراء عملاً مانع دستیابی حزب اسلامی عدالت و توسعه آقای اردوغان به اکثریت شد، خالی می کند و به پرونده سازی برای آقای دمیرچی، رهبر این حزب، پرداخته است. از سوی دیگر، نیروهای ارتش ترکیه به حمله به مواضع حزب کارگران کرد ترکیه در شمال عراق و سوریه پرداخته اند و ترکیه پس از مدت ها ممانعت پایگاه هوایی اینجرلیک خود را به روی هواپیماها و پهبادهای امریکایی گشوده است تا برای حمله های هوایی به داعش ناگزیر از برخاستن از پایگاه های امریکا در کشورهای عربی خلیج فارس یا ناوهای هواپیمابر نباشد. 

در یمن هم که حملات شدید هوایی پنج ماه گذشته نیروهای ائتلاف تحت رهبری عربستان سعودی برای حمایت از رییس جمهوری متواری و پناهنده کشور آن را به ویرانه ای تبدیل کرده، به نظر می آید که تحولی در حال صورت گرفتن است و در روزهای گذشته نیروهای موسوم به مقاومت مردمی، که هوادار رییس جمهوری عبد ربه منصور هادی هستند، توانسته اند بندر عدن و یک پایگاه نظامی نزدیک به آن را از دست نیروهای شورشی حوثی خارج کنند و نخست وزیر و شماری از وزیران نیز برای ادارهء امور کشور به عدن بازگشته اند. 

فزون براین تحولات میدانی، در عرصهء دیپلوماتیک نیز تحولاتی جدی به چشم می خورد که می تواند نشانهء وجود ارادهء سیاسی برای حل بحران خاورمیانه و به ویژه سوریه باشد.

روز دوشنبه 3 اوت، سرگئی لاوروف، جان کری و عادل الجبیر وزرای امورخارجه امریکا، روسیه و عربستان سعودی برای گفتگو دربارهء مسایل خاورمیانه به گفتگو و تبادل نظر پرداختند. 

روز 5 اوت نیز به گزارش تارنمای "رادیو بین المللی فرانسه": «سرگئی لاوروف وزیرامورخارجه روسیه، در پایان ملاقات با همتای امریکایی خود جان کری، گفت که دو کشور به رغم توافق بر سر ضرورت مبارزه با گروه "داعش"، دربارهء چگونگی انجام این مبارزه با یکدیگر به توافق نرسیدند. این دومین بار است که وزرای امورخارجه امریکا و روسیه طی روزهای گذشته در مورد بحران سوریه با یکدیگر دیدار و گفتگو می کنند». 

بنابر اعلام وزارت امورخارجه امریکا: «در پایان این دیدار وزرای امور خارجهء سه کشور ضرورت حل سیاسی بحران سوریه را پذیرفته و بر نقش گروه های سیاسی مخالف بشار اسد تأکید کرده اند». 

از سوی دیگر، به گزارش تارنمای "بی.بی.سی" فارسی در روز چهارشنبه 5 اوت: «قرار است نمایندگان ایران، روسیه و سوریه نشستی سه جانبه – ظاهراً در سطح معاونان وزارت خارجه – داشته باشند که موضوع اصلی آن بحث دربارهء جنگ داخلی سوریه است... همزمان میخاییل باگدانوف، معاون وزارت خارجه روسیه و فرستادهء ولادیمیر پوتین در امور خاورمیانه، هم در تهران به سر می برد». 

به نوشته "بی.بی.سی": «رسانه های ایران به نقل از آقای باگدانوف گزارش دادند که قرار است نشستی سه جانبه میان او، آقای امیرعبدالهیان معاون وزارت خارجه و یک مقام سوریه برای بحث درباره بحران سوریه برگزارشود». 

با کمی خوشبینی، از مجموع این رویدادها می توان به این نتیجه رسید که احتمالاً برای حل بحران پیچیده سوریه کورسوی امیدی پدیدارشود!

14 مرداد 1394

بازگشت به خانه