تأسيس: 14 مرداد 1392     |    در نخستين کنگرهء سکولار های ايران     |      همزمان با 107 مين سالگرد مشروطه 

 خانه   |   آرشيو کلی مقالات   |   فهرست نويسندگان  |   آرشيو روزانهء صفحهء اول سايت    |    جستجو  |    گنجينهء سکولاريسم نو

30 امرداد ماه 1394 ـ  21 ماه اگوست 2015

رژیم می خواهد ملت را در باخت خود شريک کند!

همبستگی ملی جمهوریخواهان ایران (همجا)

گزارش و بیانیهء نشست سالانه

چهارمین نشست سالانه همبستگی ملی جمهوریخواهان ایران )همجا( در پاریس با شرکت عده ای از فعالان در فضائی دوستانه در روز سی ام ژوئیه برگزار شد.

در این نشست صمیمانه و سازندهء یک روزه، پس از رسیدگی به بیلان گروه های کار سیاسی، ارتباطات و مالی، به نقاط ضعف و قوت روند کار و سیاست همبستگی ملی جمهوریخواهان ایران، به وضعیت ایران و وظیفهء نیروهای دمکرات پرداخته شد و نتایج زیر بدست آمد که به اطلاع هم میهنان می رسد:

1ـ مخالفت ما با توافقنامه بخاطر اصل توافق نیست بلکه برای نوع و روند این توافق است. ما همانطور که مخالف گروگانگیری و جنگ و ادامه آن و اعمال تحریم ها نسبت به ملت ایران بودیم موافق پایان یافتن بحران بوده و هستیم منتهی با توافقی موافقت داریم که حقوق ملی را پاس بدارد و حق حاکمیت ملی  ایران را نقض ننماید.

2ـ  رژیم در این مذاکرات بازنده است و ما از این نظر با محتوای  توافق نامه وین مخالفیم که رژیم با این تسلیم نامه می خواهد مردم را شریک باخت خودش کرده و نیروی مقاومت آنان را برای به دست آوردن خقوق شان از بین ببرد.

3ـ نظام حاکم بر ایران با توافقنامه وین خواسته است موقعیت خود را حفظ کند. جمهوری اسلامی تا کنون سه بحران آفریده و از آنها برای ادامه حیات خود استفاده کرده است. این موضوع نیز مطرح شد آیا بحران بزرگ دیگری در راه است؟

4ـ وضعیت حقوق بشر با اینکه مسئلهء روز است ولی در این مذاکرات سخنی از آن نبود. ما باید مسئله حقوق بشر و دمکراسی را در مرکز فعالیت هایمان قرار دهیم.

5ـ چرا غرب بدون کوچکترین اشاره ای به حقوق بشر وارد این توافق شده است؟ غرب حتی چین و روسیه ایران را در مهار کامل خود می خواهند. آمریکا نیز براحتی دست از سر ایران برنخواهد داشت و اگر رژیم جمهوری اسلامی زیاده خواهی هم بکند رژیم را دچار بحران داخلی خواهدکرد.

6ـ وضعیت اقتصادی در کوتاه مدت تغییر چندانی نخواهد کرد. یک یا دو سال طول خواهد کشید که در بخش اقتصادی تغییراتی بوجود آید با توجه به اقرار بانک مرکزی به کم بودن پول های بلوکه شده ایران و با توجه به چاپ اسکناس در داخل که دولت روحانی در این دو سال مابه ازای پولهای بلوکه شدن ایران کرده است، 29 میلیارد دلار کفاف سرمایه گذاری کلان در پرو ژه های مختلف و تولید بی رمق ایران را نمی دهد. چرا که تنها در حوزه نفت و گاز بایستی سالانه حداقل 30 میلیارد دلار سرمایه گذاری شود. خطر این وجود دارد که بعد از لغو تعلیق تحریم ها  که تازه ۶ماه دیگر باید عملی شود و نیز لغو تحریم ها که ۸ سال بطول می انجامد ،دولت سیاست دروازه های باز بروی واردات را برای جذب نقدینگی اتخاذ کند، که خود ضربه سهمگین تری به حوزه تولید ایران است. ورود پول هم مساله بیماری های ساختاری اقتصاد را و مسئله مردم را حل نخواهد کرد. البته غرب نیز بدون اطمینان از اینکه سود فراوان از تجارت با ایران ببرد قراردادهای بزرگ نخواهد بست و از اینرو باید مواظب قراردادهای نفتی جدید بود که تا چه اندازه جمهوری اسلامی با امتیاز دادن های تسلیم طلبانه  آن را به کام کارتل های نفتی روا می دارد. از سوی دیگر رژیم برای عوام فریبی انتظارات زیادی در بین مردم بوجود آورده است که امیدواریم پاشنه آشیل آن شود.

7ـ تا زمانی که ساختار اقتصادی تغییر پیدا نکند ارز بیشتر برای ایران فساد بیشتری پیش می آورد و مسائل اقتصادی مردم را حل نخواهد کرد.

8ـ تا زمانیکه همه آزادی های فردی و اجتماعی و منشور جهانی حقوق بشر در کشور رعایت نشود و تا رمانی که نیروهای دمکرات و ملی نتوانند بدیلی ارائه دهند وضعیت تغییر نخواهد کرد به همین جهت در شرائط موجود موضع ما در انتخابات آینده تحریم خود جوش است.

9ـ از دید همبستگی ملی جمهوریخواهان ایران (همجا) پافشاری برروی سیاست استقلال از سوی جمهوری اسلامی و استقلال از قدرت های خارجی و مبارزه برای دمکراسی و حقوق بشر باید کار محوری همپیمانان (همجا) باشد.

10ـ  همبستگی ملی جمهوریخواهان ایران خود را متعهد به پیمانی می داند که متن آن را در اینجا می توانید بخوانید.

هشتم مرداد 1394 - برابر با سی ژوئیه 2015 در پاریس


 

بازگشت به خانه