تأسيس: 14 مرداد 1392     |    در نخستين کنگرهء سکولار های ايران     |      همزمان با 107 مين سالگرد مشروطه 

 خانه   |   آرشيو کلی مقالات   |   فهرست نويسندگان  |   آرشيو روزانهء صفحهء اول سايت    |    جستجو  |    گنجينهء سکولاريسم نو

13 شهريور ماه 1394 ـ  4 ماه سپتامبر 2015

این سبقه، سبقه دین است. اسلام است!

پيام خمینی به ملت ايران در اولين  نوروز پس از پيروزی انقلاب

باید من در این آخر سال که نزدیک است تحویل شود، مطالبی را به عرض ملت برسانم. سالی که در آن هستیم و اواخر آن است، می دانید که چه سال پر زحمت و پر رنجی برای ملت ما بود و چه سال پر نفعی، رنج‌هایی که در این سال ملت ما کشید، شاید در تاریخ کم سابقه و یا بی سابقه باشد و قدرتی که ملت ما نشان داد و بر جهان عرضه کرد، باید بگویم بی سابقه بوده است، برای اینکه ملتی که ... همه قدرت ها را از او سلب کرده بودند و تمام زندگی آنها را تباه کرده بودند، اینها در عین حال قیام کردند و نهضت کردند و من نمی توانم اسمی روی این نهضت بگذارم، جز اینکه نهضت اسلامی و به قدرت اسلام و به قدرت قرآن بود... این قدرت اسلام و قدرت ایمان بود که مردم را به وحدت کشاند و این وحدت و قدرت ایمان بود که مردم را به پیروزی کشاند... اگر این نهضت خدای نخواسته رو به سستی گراید، باید مهیای اعاده مصیبت های سابق باشیم. اگر تفرقه ای بین ملت ما حاصل شود، اگر دست های جنایتکاری بین ملت ما تفرقه بیاندازد، باید ملت باز خودش را مهیا کند، برای اختناق ها و برای چپاولگری ها و برای عقب ماندگی ها، رمز پیروزی ما وحدت کلمه و اتکال به خدا و اتکال به اسلام بود.  

پیروزی آن روزی است که تمام ریشه‌های اجانب و تمام ریشه های فساد از مملکت ما بریده بشود و قطع بشود و باز نشده است. بنابراین ملت شریف ایران موظف است که این نهضت را حفظ کند و با حفظ وحدت کلمه و با حفظ این نهضت که عبارت از اسلام و جمهوری اسلامی بود [،] با حفظ اینها جلو ببرد. سستی راه ندهید به خودتان، سردی راه ندهید به خودتان. شما باید خودتان را نیمه پیروز بدانید... نمی توانیم اتکال به این کنیم که دولت این خرابی ها را جبران کند. دولت فقط نمی تواند. نمی توانیم اتکال کنیم به اینکه این کار را انجام بدهد. روحانیت نمی تواند. نمی توانیم اتکال کنیم به اینکه ادارات دولتی، فرهنگیان این کار را انجام بدهند. آنها هم نمی توانند. همان طوری که در پیشرفت این مقصود، در پیروزی که تا کنون پیدا کرده ایم در آستانه پیروزی که هستیم این طور نبود که یک قشر بتواند این پیروزی را بدست آورد، بعد قشرها با هم شدند و همه مسلک ها را کنار گذاشتند و با هم پیش رفتند تا اینجا رسیدند... و همین طور باید با برادری، با برادران خودشان رفتار کنند و این پیروزی را از آنها بدانند. شما حالا از قید آزاد شدید از قید و بندها آزاد شدید، شما حالا ترس اینکه مثلا سازمان امنیت بیاد شما را چه بکند و اینها را ندارید، لکن ترس از خدا داشته باشید، ترس از اسلام باید داشته باشید. باید مراعات کنید. 

  البته دولت مشکلاتش خیلی زیاد است و من نمی توانم بگویم اینها تقصیری در کار دارند... باید در این سال جدید عنایت زیاد بشود. اول به فرهنگ. این فرهنگ باید متحول بشود. فرهنگ استعماری، فرهنگ استقلالی بشود. باید معلمینی که در این فرهنگ یا در تمام قشرهای اساتید و عرض می کنم اینها باشد انتخاب بشود و اشخاص صحیح و سالم [،] کسانی که جوانان ما را تربیت صحیح بکنند نه اینکه یک تربیت انگلی بکنند، چنان چه تا حالا بنا بر این بوده است که اینها را غربی بار بیاورند، غرب زده کنند، باید استقلال داشته باشند. باید هیچ توجه نداشته باشید که در غرب چه می گذرد. در غرب خیلی بد می گذرد. شما گمان نکنید که در غرب خیلی خبر هست. خودشان می گویند در غرب خبری نیست. خبرها هست لکن خبرهای رشد فکری و رشد انسانی کم است. شما باید مستقل باشید و رشد انسانی پیدا بکنید. بچه ها را جوان های ما را رشد انسانی بدهید. دولت باید درست توجه بکند که رؤسایی را که انتخاب می کند برای دانشگاه ها برای مدارس معلمینی را که انتخاب می کند آنها برای تربیت اطفال [،] اینها باید همه متحول بشود. از حال و سابق و کسانی که سابق در خدمت اشخاص بیگانه بودند و یا در خدمت طاغوت بودند حالا نیایند و بچه های ما را به عقب برانند.

ارتش هم باید ملاحظه کند روسای ارتش باید ملاحظه کنند که اگر چنانچه یک اشخاصی در بین آنها هست که در خدمت طاغوت بوده است و جنایتکار بوده است آنها را با تدریج یا به طور دیگر آنها را کنار بگذارند و اشخاص شرافتمند را در راس ارتش یا در مواردی که باید به کار بگیرند[،] به کار بگیرند... انتصاب دادگستری ها تمام این انتصاب ها باید بررسی بشود... انشاءالله امیدواریم همینطور هم باشد و در هر صورت قضیه دولت هم، دادگستری هم، فرهنگ و هم سایر ادارات باید تصفیه بشود و باید خودشان فکر بکنند که انتخابشان چه باشد و یک نحو تصفیه ای در کار باشد که خائنین کنار گذاشته بشوند... کارگرها هم باید یک قدری فرصت بدهند و اینطور خیال نکنند که دولت الان دارای کذا و کذا است و به آنها عنایت ندارد. 

... یک حرفی هم راجع به این دستگاه تلویزیون و امثال اینها رادیویی ها دارم و آن اینکه این دستگاه‌ها آنوقتی که در خدمت طاغوت بود دستگاه‌هایی بود که یا تقویت طاغوت را می‌کردند، به مجرد اینکه پیچ رادیو را می‌بستند [باز می کردند] اعلیحضرت آریامهر کذا شروع می‌کردند تبلیغات کردن. تبلیغات میان تهی و یا مردم را از مسایل اصلی دور می کردند. بنابراین بود که رادیو تلویزیون و اینها که در تمام سطح کشور انتشار پیدا می کنند و مردم با گوششان و چشمشان مسایل را ادراک می‌کنند و ان کسی که بیسواد است هم در اینجا می تواند بفهمد و آن کسی هم که با سواد است... کسانی که در اینجا سابق در خدمت طاغوت بودند و همه فسادها را می کردند حالا باید اینها تصفیه بشوند. کسانی که تا دیروز بر ضد ملت و بر ضد انقلاب ما سخنرانی می کردند، نمایش می دادند همه بساط را درست می کردند حالا باید اینها تصفیه بشوند. 

 یک عرض هم به همجنسان خودم، همه همجنس هستیم لکن، آنهایی که با من صورتا یک صورت هستیم و من به همه ارادت دارم و آن آقایان علما و روحانیون وظیفه شان از همه مردم زیادتر است. سنگین تر است. اینها موظفند، از طرف خدای تبارک و تعالی، برای اینکه دیانت اسلام را و اخلاق اسلامی را و احکام اسلامی را بسط بدهند، اینها باید در این مراکز که مجتمع می شوند و تحصیل علوم می کنند، بعد بروند در همه اقشار و مردم را آگاه کنند. الان هم ملت مسلم آن قدری که به حرف این طایفه گوش می دهد به حرف کسانی دیگر گوش نمی دهد. بنابراین حجتی است این از خدای تبارک و تعالی بر ما که شمائید که مردم به شما گوش می دادند و مردم از شما اطاعت می کردند... علما همه باید ابعاد مختلفه داشته باشند. در تعلیم، حسب ابعادی که انسان دارد. البته یک نفر نمی تواند همه این ابعاد را جوابگو باشد لکن یک حوزه مرکب از ده هزار نفر یا حوزه های مرکب از مثلا سی هزار نفر، اینها می توانند دسته دسته باشند و هر دسته ای یک بعدی را اداره کنند. یکی جهات عقلی را، یکی جهات سیاسی را. اینها که همه در اسلام است. همه این جهات در اسلام است و باید حوزه ها آنطور باشند و مجهز باشند و همانطوری که اسلام ابعاد مختلف است، حوزه ها هم ابعاد مختلفه داشته باشند. اشخاص مختلف برای هدایت مردم و اگر چنانچه از این اوضاع اشخاص صحیح، اشخاص بدرد بخور از این حوزه ها بلند بشود، جای دیگر ما توقع باید نداشته باشیم... باید تدریس بکنند و اشخاص ارزنده را بار بیاورند تا مردم را ارشاد و هدایت بکنند و من در این آخر سال تاسف خودم را از این شهدایی که ما داشتیم... در هر صورت هرچه که داشتیم، یک نفرش هم زیاد بود یک نفرشان هم نباید واقع بشود لکن حالا شد. اما چونکه برای اسلام بود و سابقه ی دینی و اسلامی داشت نه برای دنیا و لهذا می آمدند بعضی اشخاص و به من می گفتند که شما دعا کنید که ما شهید بشویم. این سبقه، سبقه دین است. اسلام است. آنی که ما پیش بردیم همین بود. این طور تمهیدات بود که برای شهادت، داوطلب داد یعنی از مرگ نمی ترسیدند. همانطور که صدر اسلام پیشرفت مسلمین همین بود. ما بسیار اشخاص ارزنده را از دست دادیم، لکن چون برای اسلام بود، انشاءالله روح همه انها شاد است.

آخر عرض من: نه همانست که ملت ایران حفظ بکنید نهضت را و حفظ بکنید وحدت خودتان را و حفظ بکنید جهت اسلامیت خودتان را، حفظ کنید خودتان را و ارزش ندهید به غیر از ارزنده های انسانی و به غیر اسلام.

والسلام علیکم و رحمت الله و برکاته.

 ________________________________________________

توضيح: این سند تاریخی عین سخنان خمینی است که در نخستین نوروز پس از پیروزی انقلاب اسلامی بیان شده است. نوشته ها، عینا متن سخنرانی ایشان است. در مواردی که لازم بوده با کروشه علامت و یا کلامی اضافه شده تا خواندن آسان شود وگرنه هیچ دخل و تصرفی در صحبت ایشان نشده است. برای جلوگیری از تطویل و یا تکرار برخی جملات نامفهوم و یا تکرای حذف و از «...» استفاده شده است.

بازگشت به خانه