تأسيس: 14 مرداد 1392     |    در نخستين کنگرهء سکولار های ايران     |      همزمان با 107 مين سالگرد مشروطه 

 خانه   |   آرشيو کلی مقالات   |   فهرست نويسندگان  |   آرشيو روزانهء صفحهء اول سايت    |    جستجو  |    گنجينهء سکولاريسم نو

20 شهريور ماه 1394 ـ  11 ماه سپتامبر 2015

حمایت اکثر ایرانی‌ها از توافق اتمی به دلیل تصورات اشتباه

گزارشی از خبرگزاری فرلنسه و راديو فردای صدای امريکا

راديو فردا: نتایج یک نظرسنجی نشان می‌دهد که اکثریت ایرانیان از توافق هسته‌ای میان تهران و قدرت‌های جهانی حمایت می‌کنند، اما بخشی از ماجرا به‌ خاطر تصور اشتباه آنها درباره لغو بلافاصله تمام تحریم‌های ایالات متحده است.

خبرگزاری فرانسه روز چهارشنبه، 18 شهریور، در گزارشی به نظرسنجی اخیری که موسسه ایران ‌پل با همکاری دانشگاه مریلند آمریکا انجام داده است پرداخته که عنوان می‌کند 76 درصد ایرانیانی که در این نظرسنجی شرکت کرده‌اند موافق با توافق اتمی وین هستند.

اما میزان این حمایت‌ها ممکن است کمتر از این باشد، چرا که به نظر می‌رسد ایرانیان تصورات اشتباهی درباره این توافق داشته باشند، به ویژه آن که آنها فکر می‌کنند توافق هسته‌ای مترادف با لغو سریع تحریم‌های اقتصادی بین‌المللی است.

در واقع ایالات متحده و دیگر کشورهای عضو گروه 1+5 تنها بر سر لغو آن تحریم‌هایی موافقت کرده‌اند که در واکنش به برنامه هسته‌ای ایران وضع شده بود و نه همه تحریم‌های جمهوری اسلامی، چرا که دیگر تحریم‌ها به خاطر آن‌چه حمایت ایران از گروه‌های تروریستی یا مداخله ایران در مسائل منطقه نامیده شده است، وضع شده‌اند و این تحریم‌ها همچنان باقی خواهند ماند.

این نظرسنجی همچنین نشان می‌دهد که 56 درصد ایرانیان حتی نمی‌دانند که ایران با محدود ساختن تحقیقات هسته‌ای خود موافقت کرده و 77 درصد آنها هم فکر می‌کنند که لغو تحریم‌ها قبل از راستی‌آزمایی برنامه اتمی ایران اتفاق می‌افتد.

اما در عین حال اکثریت ایرانیان انتظار دارند که به واسطه این توافق دسترسی بهتری به داروهای وارداتی و تکنولوژی پزشکی داشته باشند و سرمایه‌گذاری خارجی در کشور رشد کند و در نتیجه آمار بیکاری نیز در طول یک سال کاهش یابد.

این گزارش اظهارات ابراهیم محسنی، یکی از اعضای مرکز مطالعاتی بین‌المللی و امنیتی در دانشگاه مریلند، را بازتاب می‌دهد که تاکید می‌کند انتظار بالای ایرانیان از توافق هسته‌ای ممکن است به سرخوردگی آنها منجر شود.

وی می‌گوید که اگر ایرانیان آگاهی بیشتری از تعهدات ایران در این توافق پیدا کنند و به ویژه اگر این توافق به بهبود سریع و ملموس شرایط زندگی آنها منجر نشود، امکان دارد که حمایت ایرانیان از این توافق کاهش یابد.

این نظرسنجی از طریق تلفن در فاصله روزهای 17 تا 27 مرداد انجام شده و در آن هزار نفر شرکت کرده اند. ه

پنجشنبه 19 شهریور 1394 - 10 سپتامبر 2015

http://www.radiofarda.com/content/f9-iranians-back-nuclear-deal-but-expect-too-much/27237069.html

 

بازگشت به خانه