تأسيس: 14 مرداد 1392     |    در نخستين کنگرهء سکولار های ايران     |      همزمان با 107 مين سالگرد مشروطه 

 خانه   |   آرشيو کلی مقالات   |   فهرست نويسندگان  |   آرشيو روزانهء صفحهء اول سايت    |    جستجو  |    گنجينهء سکولاريسم نو

25 شهريور ماه 1394 ـ  16 ماه سپتامبر 2015

هیچ کشوری حق تحمیل پیش فرض های حقوق بشری خود را ندارد!

آملی لاریجانی رئیس قوه قضاییه

به گزارش خبرگزاری مهر، آیت الله آملی لاریجانی در دیدار شریف بسیونی، رئیس موسسه بین المللی مطالعات عالی علوم جنایی ایتالیا، گفت:

       «رسیدن به فهم مشترک از مقولهء حقوق بشر نیازمند آشنایی با پیش فرض های موجود در این زمینه است و در این مسیر هیچ کشوری حق تحمیل باورها و پیش فرض های خود را ندارد... مکاتب و تمدن های مختلف بشری نیازمند گفتگوهای بیشتر برای درک و فهم مفاهیم مربوط به کرامت انسانی و حقوق بشر هستند... بر خلاف برخی تبلیغات رسانه ای غرب،.. دستگاه قضایی ایران، ساختاری مستقل در چار چوب نظام اسلامی و به دنبال ترویج حق و عدالت و استیفای حقوق عامه است و نگاهش به مفهوم کرامت انسانی مبتنی بر نگاه عقلانی شیعه است که تفاوت بنیادین تفکرات افراطی همچون داعش دارد... در مباحث حقوق بشری باید در مقام اجرا و عمل نیز همگام با بحث­های نظری و تئوری تلاش کرد و در این راه فاصله ای معنادار و تناقض آمیز در رفتار و گفتار غرب درباره حقوق بشر وجود دارد... متاسفانه غربی ها تلاش دارند نگاه خود به حقوق بشر را که مبتنی بر پیش فرض های خودشان است به همه کشورهای تحمیل کنند که قطعاً چنین رویکردی صحیح نیست... قصاص حق اولیای دم بر اساس نص صریح قرآن است که می توانند از آن استفاده کنند و یا از آن بگذرند... فشار غربی ها دربارهء حقوق بشر به کشورهای دیگر از جمله ایران دو گانه است؛ آنها در حالی که در جمهوری اسلامی ایران انتخابات متعددی برگزار شده و می شود. ما را محکوم می کنند و به ما فشار می آورند اما با برخی کشورهای همین منطقه که تا به حال انتخاباتی در آن برگزار نشده کاملاً دوست هستند و این کشورها تحت حمایت کامل غربی ها قرار دارد... متاسفانه با حضور کشورهای غربی در افغانستان کشت و تولید مواد مخدر در این کشور ده برابر شد و جمهوری اسلامی ایران به مقابله با قاچاق و ترانزیت مواد مخدر که عمده آن به مقصد اروپا و غرب است برخاسته و در این راه بسیاری از جوانان خود را از دست داده است؛ در حالیکه غرب نه تنها در این زمینه به ایران کمک نمی کند بلکه برخی برخوردهای ایران در مقابله با قاچاق موادمخدر را محکوم می کند».

       در این دیدار شریف بسیونی، رئیس موسسهء بین المللی مطالعات عالی علوم جنایی ایتالیا، نیز با ابراز خرسندی از سفر به ایران از انجام گفتگوهای مشترک حقوق بشری میان ایران و ایتالیا استقبال کرد و با اشاره به اینکه در سفر آتی هیئت حقوقی قضایی ایران به ایتالیا این گفتگوها ادامه خواهد یافت گفت:

       «مفاهیمی همچون احترام به انسان و کرامت او مفاهیمی عام و مورد پذیرش تمام انسان هاست و چنین مفاهیمی را نمی توان صرفاً در قالب امور سیاسی تعریف کرد... با توجه به حقوق بشر و احترام به کرامت انسانی که اصلی پذیرفته شده در میان ادیان الهی و تکامل یافته در دین اسلام است، از انجام گفتگوهای بیشتر درباره مفاهیم حقوق بشر و تلاش برای نزدیکی بیشتر کشورها و ملت ها استقبال می کنیم.

 

بازگشت به خانه