تأسيس: 14 مرداد 1392     |    در نخستين کنگرهء سکولار های ايران     |      همزمان با 107 مين سالگرد مشروطه 

 خانه   |   آرشيو کلی مقالات   |   فهرست نويسندگان  |   آرشيو روزانهء صفحهء اول سايت    |    جستجو  |    گنجينهء سکولاريسم نو

17 مهر ماه 1394 ـ  9 ماه اکتبر 2015

پيام به کنفرانس حزب مشروطه ایران (لیبرال دموکرات)

از جانب جنبش سکولار دموکرات‌های ایران

دوستان ارجمند و همرزمان گرامی در مبارزه عليه حکومت اسلامی مسلط بر کشورمان

       با تشکر از دعوتی که، بر اساس سنت ساليان اخير حزب مشروطه، بمنظور شرکت نمايندگان نهاد هماهنگی جنبش سکولار دموکراسی ايران، برای شرکت در کنفرانس اين حزب با عنوان «پشتیبانی از حقوق شهروندی ملت ایران»، به عمل آورده ايد، و همراه با بهترين آرزوها برای موفقيت اين کنفرانس، مواضع نهاد هماهنگی جنبش مان را در مورد وضعيت مبارزه عليه حکومت مسلط بر کشورمان مختصراً چنين اعلام می داريم:

       1. جنبش سکولار دموکراسی ايران حکومت مسلط بر کشورمان را نه تنها به رسميت و قانونيت نمی شناسد بلکه آن را متشکل از مجموعهء غاصبی می داند که حق حاکميت را از ملت سلب کرده و امکان اعمال اين حق از طريق مجاری دموکراتيک را از ميان برداشته است.

       2. جنبش سکولار دموکراسی ايران، به پشتوانهء 37 سال کوشش مستمر برای اصلاح اين رژيم، که همواره بی نتيجه مانده است، اين رژيم غاصب را کلاً اصلاح ناپذير می داند و جريان اصلاحات داخل اين حکومت را تنها کوششی، چه اگاهانه و چه ناخودآگاه، در جهت بقای آن ارزيابی می کند.

       3. آنچه که با عنوان اصلاح طلبی در بيرون از دستگاه حکومت شناخته می شود، اگرچه در زير سرکوب بی رحمانهء حکومتی نمی تواند صراحتاً خواستار انحلال اين حکومت و لغو قانون اساسی آن شود اما، هر کجا که ـ همچون مورد جنبش سبز ـ امکان موضع گيری اش فراهم شده، بر خواست «تغيير رژيم» تأکيد داشته است.

       4. پس، ما «تغيير طلبی» و «دگرگونی خواهی» داخل کشور را ترجمهء «انحلال طلبی» در خارج کشور دانسته و رزمندگان آن جبهه را همپيمانان خود در مسير برانداختن حکومت اسلامی تلقی می کنيم.

       6. در عين حال اعتقاد داريم که مبارزه برای انحلال يا تغيير حکومت مسلط بر کشورمان، تا زمانی که يک آلترناتيو منسجم و معتقد به سکولار دموکراسی (که در سايهء آن می توان به اصل تحزب پرداخت و از سوسياليزم تا ليبراليسم را تبليغ کرد) در برابر اين حکومت غاصب بوجود نيايد و اعتماد مردم ايران را جلب نکند، انحلال اين رژيم به دست مردم چندان ميسر نخواهد بود.

       7. ما اعتقاد داريم که بنا بر خصلت تاريخی استبداد، در حوزهء نفوذ حکومت های استبدادی امکان پيدايش آلترناتيوی انحلال طلب وجود ندارد و، در نتيجه، معتقديم که وظيفهء مهم و تاريخی آفرينش اين آلترناتيو سکولار دموکرات بر عهدهء مبارزان خارج کشور گذاشته شده است. در نتيجه، تا در خارج کشوريم ناجار به اتحاد با يکديگر عليه غاصبان مسلط بر کشورمان هستيم.

       9. ما اعتقاد داريم که سکولار دموکراسی اصل بديهی برای برقراری حاکميت ملی و آزادی عقيده و تبليغ آن و انجام انتخابات آزاد و جلوگيری از بازتوليد استبداد است و بدين لحاظ سکولار دموکراسی را خط ائتلافی می دانيم که می توان در ظل آن به همکاری با همهء احزاب و تشکلات انحلال طلب نشست.

       10. اعتقاد ما بر آن است که تا آفرينش اين آلترناتيو، که عهده دار مبارزهء مردم عليع حکومت اسلامی مسلط بر کشورمان خواهد شد، از آنجا که مبارزات داخل کشور نمی تواند از حوزهء «مطالبه محوری» از حکومت، خارج شود، ما که در خارج کشور فعاليت داريم و خواستار برافتادن اين حکومت هستيم، بی آنکه دمی از حمايت مطالبات مردم ايران از همين حکومت غافل شويم، نبايد از غاصبان حق حاکميت مردم کشورمان مطالبه ای داشته باشيم و ضروری است که مخاطبان ما تنها مردم ايران باشند.

       11. ما معتقديم که وقتی شخصيت ها و گروه های سياسی داخل کشورمان توان «انحلال طلبی» را نداشته و بر حول «مطالبه محوری» عمل می کنند، بالطبع نمی توانند راهنما و راهبر فعالان خارج کشور باشند؛ اما لازم است تا همواره از حمايت خارج کشور دلگرم شده و يقين بدانند که ما برای پيروزی همه مبارزانی عمل می کنيم که در داخل کشور به اشکال مختلف در پی به دست آوردن حقوق خود هستند.

       در پايان، با تجديد تشکر از دعوت شما، براي حزب ليبرال مشروطهء ايران چنين آرزو می کنيم که امروز، در غربت خارج کشور، راه های اتحاد عمل برای آفرينش آلترناتيو را با هم با ديگر مبارزان بيازمايد و در فردای آزاد ايران نيز، با همت يکايک مان و شانه به شانهء هم، برای آبادی آن خاک فرهنگ پرور و عزيز به فعاليت بپردازيم.

       از طرف هيئت دبيران نهاد هماهنگی جنبش سکولار دموکراسی ايران

       يازده مهر ماه 1394 ـ 3 اکتبر 2014

 

http://www.irancpi.net/ir/degarandishan/esmail-nooriala/2039-degarandishan-2015-10-08.html

بازگشت به خانه