تأسيس: 14 مرداد 1392     |    در نخستين کنگرهء سکولار های ايران     |      همزمان با 107 مين سالگرد مشروطه 

 خانه   |   آرشيو کلی مقالات   |   فهرست نويسندگان  |   آرشيو روزانهء صفحهء اول سايت    |    جستجو  |    گنجينهء سکولاريسم نو

27 آبان ماه 1394 ـ  18 ماه نوامبر 2015

واردات مسافر از کشور دوست و برادر چین

به نظر می رسد که کشور بزودی با کمبود مسافر مواجه شده و ما به ناچار باید، در برابر صادرات نفت، از کشور دوست و برادر چین مسافر هم وارد کنیم !چطور؟ اين طور:

اتومبیل های ساخت داخل که به دلیل غیر استاندارد بودن " ارابه مرگ " نام گرفته اند مشتری ندارند و فروش نمی روند. کالاهای ساخت داخل با تکنولژی چند دهه قبل تولید می شوند و خریدار ندارند. انبار کارخانجات و شرکت های تولیدی مملو از کالاهای فروش نرفته هستند و به علت فروش نرفتن محصولات تولید داخل، رکود گسترش یافته و کارخانجات تولیدی در معرض ورشکستگی و تعطیلی قرار گرفته اند. در نتيجه، دولت تدبیر و امید(!) برای ایجاد رونق اقتصادی تصمیم به وادار کردن مردم (تشویق مردم ) به خرید کالاهای فروش نرفته گرفته و در این راستا بیست و پنج میلیون تومان وام خرید اتومبیل و ده میلیون تومان وام خرید کالاهای بادوام نظیر یخچال و تلویزیون و امثالهم با سود شانزده درصد در نظر گرفته است تا رکود سنگین حاکم در بازار را بشکند !
       به این ترتیب، کسی که یک اتومبیل پراید بخرد، با احتساب سود وام دریافتی، این اتومبیل برایش به قیمت یک دستگاه اتومبیل تویوتا تمام خواهد شد و با توجه به کیفیت اتومبیل های ساخت داخل هنوز یک دهم اقساط را نداده اتومبیل هم اوراق می شود !
       در مورد سایر کالاها هم که قرار است ده میلیون تومان وام بابت خرید آنها داده شود همینطور است:
       * اتومبیل های ساخت داخل و کالاهای سرمایه ای و به اصطلاح با دوام (که بر خلاف اسم شان دوامی هم ندارند!) با تکنولژی سه دهه قبل تولید می شوند و قدرت رقابت با محصولات روز خارجی را ندارند. اتومبیل پرایدی که امروزه در جمهوری اسلامی تولید می شود اتومبیل چهل سال پیش کره جنوبی است !
       * محصولاتی که در ایران تولید می شوند در بازارهای خارجی هم مشتری ندارند و قابل رقابت با مشابه خارجی نیستند و به ناچار باید در بازار داخلی مصرف شوند. دولت هم به جای آنکه به تولید کننده فشار بیاورد تا کیفیت تولید را به سطح قابل قبول جهانی برساند و قیمت کالای تولیدی خود را پائین بیاورد، به لطایف الحیل مردم را وادار به خرید و مصرف کالاهای نامرغوب و گران (و در مواردی مانند اتومبیل مرگبار) می کند !
       * ابتکار تازهء دولت تدبیر و امید نشان می دهد مدیران و مشاوران اقتصادی دولت تنها چیزی که ندارند "تدبیر" است و مردم هم نباید به اقدامات اقتصادی دولت "امید" داشته باشند. این دولت هم مثل دولت های قبلی به دولت تبلیغ و حرافی مبدل شده است !

* مردم امیدوار بودند با قبول شرائط پنج قدرت جهانی از سوی جمهوری اسلامی و برداشته شدن تحریم ها و آزاد شدن پول های بلوکه شده کشور و گشایش در اقتصاد بسته ایران ، رونقی در اقتصاد پدیدار گردد .
       حسن روحانی در زمان «تحمیلات انتخاباتی» قول داده بود ارزش پول ملی را که چیزی در ردیف هیچ است افزایش دهد، اما در عمل ارزش پول ملی کاهش بیشتری پیدا نکرده و قدرت خرید عامه مردم بیشتر تنزل یافته است. تحویل اتومبیل قسطی و فروش وسایل منزل با وام بانکی به معنای بدهکار کردن جامعه و بویژه کم درآمدها به سیستم بانکی و وارد آوردن فشار بیشتر به مصرف کننده به نفع سرمایه سالارها است !
       * تزریق این مقدار پول به بازار به معنای بالا بردن نقدینگی موجود در بازار و افزایش تورم بیشتر و رشد گرانی است. در ضمن چون به اعتراف مسئولین بانکی بسیاری از بانک ها بیشتر از موجودی خود وام داده اند و در حال حاضر با بحران عدم بازگشت وام ها و معوقات بانکی درگیر هستند و پولی برای دادن وام های جدید در خزانه موجود نیست دولت یا باید در ارز فروشی سر چهارراه استانبول! ارز را گرانتر به ریال تبدیل کند و باز هم از ارزش پول ملی بیشتر بکاهد و یا باید مثل اسلاف خود پول بدون پشتوانه به دست مردم بدهد که در هر دو صورت اوضاع اقتصادی بدتر از وضعیت فعلی خواهد شد !
       * تصمیمات اخیر دولت بی تدبیر و ناامید نشان می دهد که کارنامهء دولت یازدهم هم بهتر از دولت های قبلی نخواهد بود و امت همیشه در صحنه باید چراغ بردارند و دنبال همان معجزه های قبلی بگردند.
       * پیش بینی می شود هيچ يک از ابتکارات(!) دولت نتیجه بخش نخواهد بود اما طرح اخير دادن اتومبیل قسطی به دست مردم یک فایده غیر قابل انکار هم دارد و آن اینکه چون قیمت خانه و آپارتمان در اثر اقدامات اقتصادی دولت های سابق و لاحق به جایی رسیده که حاج آقا بیل گیتس هم نمی تواند در ایران خانه دار شود و منزلی ابتیاع کند، جوانان بیکار مملکت (که به گفتهء وزیر کار هر دقیقه پنج نفر به آنها اضافه می شود!) و به علت همین بیکاری و بی خانمانی نمی توانند زن بگیرند و خانواده تشکیل بدهند، با گرفتن وام خرید اتومبیل و وام ازدواج قادر به خواستگاری رفتن خواهند شد !
       توضيح اينکه معمولاً در مراسم خواستگاری قبل از هر چیز از شغل و محل زندگی شاه داماد سئوال می کنند .داماد تحصیل کرده و فارغ التحصیل دانشگاه، که تا دیروز بیکار بود و در به در دنبال کار می گشت و حالا اتومبیل قسطی خریده، می تواند با غرور و افتخار سرش را بالا گرفته و بگوید با اتومبیل مسافرکشی می کنم و شب ها هم در همان اتومبیل می خوابم (چون هرچه باشد از کارتن خوابی بهتر است) و در ضمن با بیدار ماندن از به سرقت رفتن اتومبیلم توسط سارقان محترم ممانعت به عمل می آورم، بنابراین هم کار دارم و هم مسکن! (همان دو شرط اصلی ازدواج!)
       با دادن اتومبیل قسطی به دست مردم، چون حقوق بخور نمیر فعلی کارمندان و کارگران و بازنشسته ها کفاف پرداخت اقساط آنها را نمی دهد، جملگی باید برای تامین اقساط اتومبیل به خیل بیکاران و فارغ التحصیلان دانشگاه ها که از زور بیکاری مسافرکش شده اند بپیوندند و چون بسیاری از مسافران هم خودشان اتومبیل قسطی خریده و یکپا مسافرکش شده اند (يعنی، دست زیاد شده است!) کشور با کمبود مسافر مواجه شده و به ناچار باید، در برابر صادرات نفت، از کشور دوست و برادر چین مسافر وارد کنیم !

بازگشت به خانه