تأسيس: 14 مرداد 1392     |    در نخستين کنگرهء سکولار های ايران     |      همزمان با 107 مين سالگرد مشروطه 

 خانه   |   آرشيو کلی مقالات   |   فهرست نويسندگان  |   آرشيو روزانهء صفحهء اول سايت    |    جستجو  |    گنجينهء سکولاريسم نو

14 بهمن ماه 1394 ـ 3 ماه فوريه 2016

گزینه های روحانی دربارهء انتخابات

کورش زعیم

راهکار پیشنهادی به دولت روحانی برای رد صلاحیت تندروان و دلواپسان:

دولت روحانی می تواند با عنوان کردن ضرورت بررسی موارد زیر تا روشن شدن واقعیت، برگزاری انتخابات را عقب بیاندازد:

1- از آنجا که اکثریت مخالفان انتخابات آزاد کسانی هستند که متهم به رشوه گیری و کسب ثروت از راههای غیرقانونی هستند، وزارت اطلاعات میتواند طی گزارشی به رییس جمهور یا وزارت کشور افشاگری کند. وزارت کشور آنگاه میتواند با افشای نامزدان متهم به اختلاس و رانتخواری و کسب ثروت نامشروع آنان را رد صلاحیت کند. همان افشا شدن فساد آنان مردم را از رای دادن به آنان باز میدارد. کوچکترین نمونه بارز، کسانی هستند که از سعید مرتضوی رشوه گرفته اند.

2- بیشتر نمایندگان کنونی مجلس و نیز کسانی که از اردوگاه تندروان و دلواپسان دارای مدرک تحصیلی ساختگی یا فرمایشی هستند، سوادشان با مدرک تحصیلیشان همخوانی ندارد یا درباره تحصیلات خود دروغ گفته اند. اینها را میتوان پس از بررسی مدارک تحصیلیشان توسط وزارت علوم رد صلاحیت کرد.

3- کسانی که ضریب هوشی زیر 100 دارند، (این را روانشناسان میتوانند ارزیابی کنند یا وادار به آزمون هوش شوند،) شایسته نمایندگی مردم نیستند و باید رد صلاحیت شوند. معیار حداقل هوشمندی برای کسانی که در مجلس یا رده های بالای دولت خدمت می کنند ضریب هوشمندی 120، و از طبقه هوشمند جامعه باشند (ضریب 140 به بالا در رده "بسیار هوشمند" تا نابغه بشمار میاید). من می پندارم که بیشینه نمایندگان مجلس کنونی ضریب هوشی 80 به پایین دارند.

4- کسانیکه در مجلس ششم با یک حکم حکومتی از پیگیری لایحه های اصلاح قانون انتخابات و مطبوعات، که تنها لوایح سودمند برای کشور مطرح در آن مجلس بود، منصرف شدند باید به دلیل سوء سابقه سیاسی رد صلاحیت شوند. حکم حکومتی که فراتر از قانون اساسی و خود غیرقانونی بشمار میاید؛ و پذیرش دستوری که خلاف منافع ملت و کشور است گناهی نابخشودنیست.

6- کسانی که در "دوران طلایی دهه 60" در کشتارها دست داشتند یا در قتلهای زنجیره ای دهه 70 عامل یا آمر بوده اند به اتهام شرکت در جنایت رد صلاحیت شوند.

دولت می تواند توسط وزارت کشور یا تشکیل یک کمیته راستی یاب به موارد بالا بپردازد و از موارد و تخلفاتی که اثبات شود برای رد صلاحیت نامزدان استفاده کند. انتخابات می تواند تا پایان راستی یابی به تاخیر بیافتد.

کورش زعیم

شورای مرکزی جبهه ملی ایران (نایب رییس اول)

همبستگی برای دموکراسی و حقوق بشر در ایران (دبیر سیاسی)

ششم بهمن 1394

بازگشت به خانه