تأسيس: 14 مرداد 1392     |    در نخستين کنگرهء سکولار های ايران     |      همزمان با 107 مين سالگرد مشروطه 

 خانه   |   آرشيو کلی مقالات   |   فهرست نويسندگان  |   آرشيو روزانهء صفحهء اول سايت    |    جستجو  |    گنجينهء سکولاريسم نو

19 اسفند ماه 1394 ـ 9 ماه مارس 2016

يزدی و مصباح رفتند، چه کسانی آمدند؟

گزارش سايت اخبار روز


       مثلث «جیم» اسم رمز پروژه ی اصلاح طلبان و اعتدالیون حکومتی و غیرحکومتی برای تسخیر مجلس خبرگان رهبری بود. آنان مدعی بودند اگر از ورود احمد جنتی، محمد یزدی و مصباح یزدی به جمع مجلس خبرگان پنجم جلوگیری کنند، بازی را برده اند. رسانه های نزدیک به اصلاح طلبان و اعتدالیون هم تا آنجا که در چارچوب قواعد و مصلحت جمهوری اسلامی مجاز بودند تب انتخابات خبرگان، بودن و نبود اعضای «جیم» در جمع 16 نفر سهمیه ی تهران در مجلس خبرگان را داغ کردند. با اعلام بسته شدن حوزه های رای گیری همه نیروهایی که اعلام شده و یا با چراغ خاموش پشت لیست هاشمی رفسنجانی سنگر گرفته بودند، نبض جامعه را با اخبار ترتیب آرای خبرگان بالا و پایین کردند. ساعت9 صبح شنبه رفسنجانی و روحانی در صدر فهرست بودند و جنتی و یزدی در میان 16 نفر حضور داشتند، بعد از سکوت طولانی و انتشار مکرر خبر آخرین نتایج شمارش آرا، سرانجام سه روز بعد از انتخابات نام احمد جنتی در انتهای لیست تهران ثبت شد و یزدی و مصباح رفتند.

ظاهرا برنده و بازنده رقابت مجلس خبرگان روشن است. هاشمی رفسنجانی و همراهانش آگاهانه چنین القا می کنند که دست مصباح و محمد یزدی را از آنچه تاکنون انجام می دادند کوتاه کرده اند ولی رقبای آنان با آمار و ارقام، با نام و نشان چهره هایی که به مجلس خبرگان راه یافته اند می گویند «بازی به پایان نرسیده» و ما در مجلس خبرگان پنجم کلکسیونی از یزدی، جنتی و مصباح گرد هم آورده ایم.

سایت رجا نیوز در گزارشی با عنوان «بررسی تحلیلی انتخابات خبرگان» در بخش نخست گزارش خود با زیر ذره بین گرفتن لیست جامعه روحانیت مبارز، جامعه مدرسان حوزه علمیه قم و اعتدالیون گزارشی تهيه کرده است. در آن گزارش آمده است: از 88 عضو خبرگان، 41 نفر مشترک، 31 نفر از لیست جامعتین و تنها 12 نفر جزو اعتدالیون هستند. رجا نیوز با اشاره به ترکیب لیست ها تاکید کرده که 80/7 درصد از نمایندگان مورد تایید جامعتین بوده اند. از این 88 نفر فقط 37 نفر تازه وارد هستند و 51 نفر از کل اعضا در دوره پیش هم عضو مجلس خبرگان بودند. با استناد به همین ارقام رجانیوز نوشته است:

«در واقع 58 درصد خبرگان اساساً تغییری نمی کند و تنها 42 درصد تغییر را در نمایندگان شاهد هستیم. پرسش بعد این است که این 42 درصد چگونه افرادی هستند؟»

در این گزارش درباره رفتار سیاسی افرادی که از آنان به عنوان «مستقل» یاد می شود، آمده است: «بررسی ها نشان می دهد برخلاف انتخابات مجلس که در آن عمدتاً کاندیداهای مستقل به سمت دولت گرایش دارند یا گرایش پیدا خواهند کرد، در خبرگان عکس این مسئله صادق است. معمولاً اگر کسی مصداق حداقلی اعتدال گرایی تلقی می شده، مورد حمایت قرار گرفته است.»

در ادامه، گزارش به ارزیابی مواضع فکری و سیاسی 42 درصد افراد جدید مجلس خبرگان پرداخته و از 37 نفر تازه وارد مجلس پنجم تعدادی را با چاپ عکس و نظرشان معرفی کرده است. چهره های نمونه ای که تکثیرشدگان مصباح ها و یزدی ها نام می گیرند.

در میان این راه یافتگان، نام چهره هایی چون آیت الله میرباقری که آیت الله مصباح او را از نوادر می داند، آیت الله محمدی عراقی که داماد مصباح یزدی است، برخی شاگردان مصباح، آیت الله اراکی، آیت الله توکل که تبلیغاتش با عنوان عمار ولایت منتشر شد، آیت الله شبستری و نمازی، حجت الاسلام ابوالقاسم دولابی که از مثلا اساتید حوزه علمیه مشکات است و نیز نام جوانی که در هرمزگان پیروز شده، به چشم می خورد.

 

آیت الله سید محمد مهدی میرباقری

که مصباح یزدی اورا «از نوادر و شخصیت های ممتاز زمان» توصیف می کند، بر این نظر است که: «اگر بخواهیم ساختار مجلس خبرگان را فعال‌تر کنیم باید به‌جای کوبیدن بر طبل نظارت، به "حمایت" از رهبری بپردازیم؛ مجلس خبرگان باید حامی ولی فقیه در گفتمان‌سازی نسبت به مطالبات معظم له بوده و پیگیر تبدیل آن‌ها به مطالبات عمومی از دستگاه‌ها و حاکمیت باشد و بر "تحقق مطالبات رهبری" نظارت کند.»

او می گوید:«امروز تحقق عدالت اجتماعی در جامعه، فقط از بستر گسترش ولایت فقیه در مقیاس جامعه جهانی امکان‌پذیر است؛ اگر مدل ولایت فقیه جهانی شود، به‌اندازه‌ای که بتوانیم معادلات قدرت جهانی را با آن تغییر ‌دهیم در تحقق عدالت در مقیاس ملی نیز موفق می‌شویم؛ ولی اگر در این مقیاس عقب‌نشینی کنیم، امکان تحقق عدالت (ولایت حقه و توحید) در مقیاس ملی هم تضعیف می‌شود.»
 

آیت الله اراکی

       آیت الله اراکی سوابقی از قبل انقلاب تا اکنون در کارنامه ی خود دارد. او حتی عضویّت مجلس اعلای انقلاب اسلامی عراق را نیز داشته و در همان سال شاخه نظامی مجلس اعلای انقلاب اسلامی عراق را تأسیس نموده که بعدها به سپاه نهم بدر معروف شد.
آیت الله اراکی می گوید:«جاهایی که مقام معظم رهبری دستور می‌دهند و ارشاد می‌کنند، برخی یا نمی توانند یا نمی خواهند از آنچه ایشان می فرمایند تبعیت کنند. یکی از چالش های ما این است که نهادهای اجرایی ما دستورات ایشان را اجرا نمی‌کنند».

آیت الله محمود محمدی عراقی
       داماد مصباح یزدی و از اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی و مجمع تشخیص مصلحت نظام است. او ریاست سازمان تبلیغات اسلامی کل کشور، ریاست سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، عضویت شورای مجمع اهل البیت و مجمع التقریب مذاهب اسلامی، ریاست شورای سیاست گذاری گفتگوی ادیان و تمدن ها و عضویت هیأت امنای سازمان حوزه ها و مدارس خارج از کشور را نیز در کارنامه دارد.

       او می گوید:«برای ما روشن است برخی مواضع هاشمی با رهبری زاویه دارد. بالاخره ما همیشه اگر امر دایر باشد بر مسئله‌ای و امر بین نظر رهبری و دیگری - ولو آن دیگری محترم باشد - ما هیچ نظری را به نظر رهبری ترجیح نمی‌دهیم.»

آیت الله سید رحیم توکل

       او در خصوص بحث شورای رهبری تصریح می کند: «این مسئله در کشورمان منتفی است و معنایی ندارد. رهبری شورایی، تحلیل غلطی است و نباید مطرح شود.»

حجت الاسلام سید روح الله صدر الساداتی

       جوانی یزدی است که برای رقابتی شدن انتخابات خبرگان در هرمزگان راهی این استان شد. روح الله صدرالساداتی از شاگردان آیت الله سید محمدرضا مدرسی و آیت الله شاهرودی است. شاهرودی در دوره پیشین مجلس خبرگان در جریان رقابتی که بین رفسنجانی و مهدوی کنی بود، به نفع کنی از دور رقابت برای ریاست مجلس خبرگان کنار رفت. در جریان رویدادهای خونین سال٨٨، شاهرودی ریاست قوه قضائیه برعهده داشت.

آیت الله سید مجتبی حسینی

       نماینده ولی‌فقیه در سوریه و عراق بوده است. او معتقد است: «کسانی که مسئله شورای رهبری را مطرح می کنند یا مغرضند و یا نادان.» مجتبی حسینی همچنین بر این باور است که: «در سال ٨٨ علی رغم حضور فوق العاده مردم در انتخابات، به سبب بی بصیرتی و ایجاد شبهه و فتنه اصل و اساس نظام مورد هجمه قرار گرفت.»

آیت‌الله سید احمد حسینی خراسانی

       او در خصوص رد صلاحیت حسن خمینی تصریح کرد: «من نمی‌دانم که چه خبر است؛ اما در کشور میثاقی به نام قانون اساسی وجود دارد که باید از آن تمکین کنیم... در این قانون نهادی در نظر گفته شده به نام شورای نگهبان که مسئولیت‌هایی را بر عهده دارد. تصور می‌کنم همه باید به این میثاق ملی احترام گذاشته و از آن تمکین کنیم. نمی توان پذیرفت، کسی که خود را مدافع حضرت امام می داند حالا هرکس و در هر مقامی باشد، رهبری را قبول نداشته باشد.»

آیت الله جواد مجتهد شبستری

       او می گوید:«برخی به دنبال نفوذ در بطن مجلس خبرگان هستند که همین امر وظیفه حضور در صحنه را برای ما سنگین تر می کند و به همین دلیل باید با توجه بیشتری به اوضاع بنگریم.»
شبستری تاکید می کند: «برخی درصدد هستند با تعیین مدت برای رهبری یا عنوان شورایی شدن این مقام، مردم را نسبت به رهبری بدبین کنند.»

آیت الله عبدالنبی نمازی

       امام جمعه کاشان است و پیش از این عضو مجلس خبرگان به نمایندگی از مردم تهران بود. او در خصوص موسوی، رهنورد و کروبی گفت: «سران اصلی فتنه هنوز دستگیر نشده‌اند ولی اگر خودشان و بعضی‌ها عجله نکنند؛ نوبت دستگیری آنها هم خواهد رسید.»

آیت الله عبدالکریم فراحانی

       معاون آموزش و امور حوزه های علمیه سراسر کشور است. او در بیانیه ای در خصوص آن چه حکومت حماسه ی 9 دی می خواند، تصریح کرد: «ملت ایران در راهپیمایی عظیم 9 دی در واقع احساس وظیفه دینی کردند، به خیابان‌ها آمدند و آن روح دیانت و ایمان دینی که حاکم بر دل‌های مردم بود را نشان دادند و تبلیغات و نقشه‌های دشمن را که می‌خواستند فتنه‌گران را مردم ایران معرفی کنند، نقش بر آب کردند. در آن حماسه عظیم ملت ایران به دنیا نشان دادند. اساساً رمز تداوم موفقیت‌های انقلاب اسلامی در این 37 سال همین کار ویژه‌های است که ملت ایران به طرز فوق‌العاده‌ای از عهده آن تاکنون برآمده‌اند.»

آیت الله امان الله علیمرادی

       استادان سطح و خارجش در تهران سید علی خامنه ای، محمد امامی کاشانی، محمدرضا مهدوی کنی، عبد الکریم حق شناس، آقا مجتبی تهرانی، محمدحسن مرعشی شوشتری، عزیزالله خوشوقت و سید ابوالفضل موسوی تبریزی بوده اند. آیت الله خوشوفت از جمله کسانی بوده که به فلاحیان و سعید اسلامی معاون دری نجف آبادی وزیر اطلاعات فتوای قتل نویسندگان و قتل های زنجیره ای دگراندیشان را می داد.

حجت الاسلام ابوالقاسم دولابی

       از آخوندهای تندروی حوزه علمیه مشکات در تهران است که مواضع دشمنانه ای در خصوص جنبش سبز و نیز جریان هاشمی دارد.
       به این جمع تازه وارد به مجلس خبرگان احمد جنتی، علم الهدی، هاشمی شاهرودی، محمد مومن، صادق لاریجانی، سید احمد خاتمی و... که در دوره های پیشین حضور داشتند را باید اضافه کرد.

 

بازگشت به خانه