تأسيس: 14 مرداد 1392     |    در نخستين کنگرهء سکولار های ايران     |      همزمان با 107 مين سالگرد مشروطه 

 خانه   |   آرشيو کلی مقالات   |   فهرست نويسندگان  |   آرشيو روزانهء صفحهء اول سايت    |    جستجو  |    گنجينهء سکولاريسم نو

11 فروردين ماه 1395 ـ 30 ماه مارس 2016

آیا ترور باعث ایجاد وحدت سیاسی در بلژیک خواهد شد؟
 افشین عِلیان

ترجمهء منوچهر یزدیان

ترور اسلامی توان دفاعی اتحادیهء اروپا را به‌منصه‌ی آزمایش گذاشته است. هر سوء‌ قصد تروریستی حمله‌ای است به ‌ساختار اجتماعی و سامانه‌ء قدرت جامعه‌ء دموکرات و قانون‌مدار.

 

هلند

هلند کشوری است یک دست با سیستمی بسیار نامتمرکز. بدنه‌ء این حکومت نامتمرکز و اندام‌ هایش به‌ خوبی در یک ساختار متمرکز دولتی پی‌ریزی شده اند. درست به‌این دلیل هلند کشوری است بشدت متمرکز.

وجود پلیس کشوری در هلند نمونه ای است از این تمرکز. بعد از عملیات تروریستی در بروکسل همه به‌ ارزش این ساختار متمرکز پی‌بردند.

سویس

وجود یک حکومت نامتمرکز، لازم نیست در یک وضعیت اضطراری حتما زیان‌ بخش باشد. کشوری مثل سویس توانسته است به ‌خاطر داشتن زبان ‌های مختلف اروپائی و منطق نامتمرکز خودش را به‌ خوبی سازمان دهد. این سیستمی است که به ‌مردم سویس یک باره تحمیل نشده است.

این واژهء "مردم" به‌درستی عنصر مهمی در کل مسئله است. بدون مردم حکومت نمی‌تواند کارش را به ‌درستی انجام دهد. ساختار کشور سویس و مردم آن حاصل جنگ‌ها و منازعاتی است که در طول قرن‌ ها بوجود آمده است. سویس کشوری است که مردم و حکومت اش در تاریخ رشد کرده‌اند.

وحدت سیاسی کشور پایه‌ء بهینه‌ء کارکرد حکومت قانون است. این وحدت نباید با وحدت در کسب منافع مشخص اشتباه شود. کسب منافع مشخص وظیفه‌ء احزاب است.

نمونه‌ء سویس نشان می‌دهد که وحدت سیاسی کشور پایه و اصل وحدت مردم کشوربا یکدیگر است. از این پس است که مردم خود را در آن هسته‌ی واحد می‌بینند: اشکال مشخص ساختار اجتماعی در یک جامعه مشخص (آلمانی‌زبان، فرانسه‌زبان و ایتالیائی‌زبان) با آن‌چه ساختار کشوری است متفاوت می‌باشد.ه

 

بلژيک

در مقابل بلژیک همواره مشغول دست ‌و پنجه نرم کردن با ساختار اجتماعی در سطح کشوری است.

در بلژیک حتی وحدت سیاسی هم همواره دست ‌خوش تزلزل است. جدائی ‌طلبی در بلژیک واژه‌ء غریبی نیست. حالا بلژیک در وضعیت وحشتناکی قرار گرفته که خود حاصل نبودن وحدت سیاسی کشور است. معضلات این ساختار سیاسی در بلژیک پس از ترورهای جهادیست‌ها در بروکسل بار دیگر نمایان گردیدند.

دیدن این وضعیت دردناک است. اشتباهات سازمان ‌های فدرال و غیر فدرال در سایهء عملیات تروریستی اخیر نباید یک ‌سر به‌ حساب احمق ‌ها گذاشته شود. من متوجه هستم که کارمندان علی‌رتبه در بلژیک می خواهند ترجیحاً چند گاو پیشانی سفید را مقصر جلو دهند. اما اين استدلال با حقایق سياسی و واقعیت بلژیک در تضاد است.

 

محکم‌تر نمودن

مدتی پیش، تنی چند از روسای پلیس هلند به من گفتند که در بخش هلندی ‌زبان بلژیک، ادارات ‌شان بیشتر مایل به‌ همکاری با ادارات کشور هلند هستند تا همکاران ‌شان در بخش فرانسه‌ زبان بلژیک. این موضوع در مورد رد و بدل کردن اطلاعات نیز صادق است. این واقعیت را در همه جای بلژیک می‌توان دید. پیش ‌بینی اینکه سوء قصد های اخیر وحدت سیاسی بلژیک را در دستور کار قرار دهد و آن را محکم کند آسان نیست.

می‌توان گفت که در شرایط کنونی بخش‌های مختلف حکومتی در بلژیک برای مدت کوتاهی با یکدیگر همکاری خواهند کرد. اما این‌که آيا این همکاری ها ادامه خواهد داشت پرسشی است بی‌جواب. حتی در وضعیت کنونی، پارلمان بخش هلندی ‌زبان بلژیک می‌خواهد برای بزرگ‌ داشت قربانیان ترورهای وحشتناک اخیر در بروکسل مراسم جداگانه ای برگزار نماید.

ساختار کشوری بلژیک و ‌منازعات درونی آن، با توجه به ‌خطر جهادیسم، در حقیقت ریسک امنیتی بزرگی است برای کشورهای هم‌جوار، یعنی فرانسه، آلمان و هلند. جالب این‌که این هلند است که راهکار سنگینی در کنترل مرزهایش با بلژیک برقرار کرده است. این در حقیقت به‌معنای آن است که هلند به ساختار امنیتی بلژیک اعتماد ندارد.

البته این حقیقت دردآور به ‌این زودی ها در لاهه، پاریس و برلین فراموش نخواهد شد. اشتباهاتی که ادارات بلژیک و مدیران آن‌ها می‌کنند را نمی توان به‌راحتی اتفاقی تلقی کرد. حالا ما عصبانیت پرزیدنت اُلاند از حکومت بلژیک را بعد از سوء ‌قصد‌های ١٣ نوامبر ٢٠١٥ پاریس بهتر می‌فهمیم.

موخره

امیدوارم اشتباه متوجه نشده باشم: مبارزه با جهادیسم مبارزهء آسانی نیست و هم‌چنین این نبرد سختی است برای سازمان دادن سیاسی کشوری متحد. چیزی که می خواهم این‌جا روشن کنم این است که اشتباهات بلژیکی دلایل دیگر و عمیق‌تری دارند.

بلژیکی‌ها استاد عقب انداختن پاسخ به مسائل اساسی کشورشان هستند. اما این دیگر مسئله‌ای است اساسی؛ یعنی نبرد با جهادیست ‌ها را نمی‌توان و نباید به ‌عقب انداخت. همه‌ء بلژیکی‌ها با همه‌یء اختلافاتی که هلندی ‌زبان‌ ها و فرانسه ‌زبان‌ها با یکدیگر دارند باید هم‌راه یکدیگر جبهه‌یء واحدی علیه تروریسم اسلامی و سَلَفیسم تشکیل دهند.

بلژیکی‌ها نمی‌توانند از سرنوشت مشترک شان که به‌هم گره خورده است فرار کنند. بلژیک می‌بایست یک سیستم امنیتی متمرکز ایجاد نماید. آیا جهادیست‌ها به وحدت بلژیک یاری می‌رسانند؟

http://www.elsevier.nl/…/zorgt-jihadistische-dreiging-nu-e…/

بازگشت به خانه