تأسيس: 14 مرداد 1392 ـ  در نخستين کنگرهء سکولار های ايران  -همزمان با 107 مين سالگرد مشروطه 

 خانه   |   آرشيو کلی مقالات   |   فهرست نويسندگان  |   آرشيو روزانهء صفحهء اول سايت    |    جستجو  |    گنجينهء سکولاريسم نو

14 تير ماه 1395 ـ 4 ماه ژوئيه 2016

نشست مشترك كارگروه اجرايى احزاب ليبرال جهان

دانيال خنده‌رو

عضو هيئت نمايندگی حزب مشروطهء ايران (ليبرال دموکرات)

       برای شرکت در «نشست مشترك كارگروه اجرايى احزاب ليبرال جهان» (20 تا 22 ماه مِى)، شب ساعت 22 همراه با هیئت‌های نمايندگى سوئد، انگلستان، هلند و چندين كشور ديگر وارد تفليس پايتخت كشور گرجستان شديم؛ شهرى كه به هزار و يك دليل به من حس شباهت با ايران را می‌داد؛ رانندگانى كه از راست سبقت می‌گرفتند و بوق می‌زدند يا حركت در ميان دو خط برايشان معنا و مفهومى نداشت تا باستان ‌شناسی كه با افتخار از امپراتورى ايران و شاهزاده پارسى مدفون در دومين كليساى بزرگ آن كشور (كليساى دست چپ در مسختا، پايتخت قديم گرجستان) ياد می‌کرد.

صبح روز اول مختص گفتگو با نمايندگان مجلس گرجستان و آشنايى با ساختار سياسى و ميزان قبول ليبراليسم در ميان جوانان گرجستانى بود. ناهار و شام را مهمان تينا خيداشلى، وزير دفاع گرجستان، بوديم و صحبت از شيوهء برخورد دولت گرجستان با اشغال خاك خود توسط روسيه بود، از لزوم همکاری‌های بيشتر ميان ناتو و اعضاى آن و افزايش فشار جامعه جهانى بر كرملين براى توقف سیاست ‌های نظامى. بعد از ظهر همراه با اسكورت نظامى به منطقه اوستياى جنوبى سفر كرديم تا از نزديك با ساكنين باقی‌ مانده و جنگ ‌زده گفتگو داشته باشيم. آن‌ها از دردهاى خود گفتند؛ از آزار و تهديدهايى كه از جانب دولت روسيه به آن‌ها روا می‌شود.

صبح روز دوم مسائل داخلى احزاب ليبرال مورد صحبت قرار گرفت و بعد از ظهر نوبت به پانل بررسى سود و ضررهای توافق اتمى ايران شد. دو سخنران شروع به صحبت كردند. آنمى نيتس (Annemi Neyts)، وزير سابق بلژيك، توافق اتمى را مثبت می‌دانست زيرا علاوه بر رفع نگرانی‌های جامعه جهانى پيرامون دستيابى حکومت اسلامى به سلاح اتمى اين امكان به وجود آمده كه وارد گفتگوى انتقادى با دولت ايران و شكايت از نقض حقوق بشر شد. سخنران دوم، دان كوجاكا (Dan Kucawca) آرژانتينى، این‌چنین گفت: «ما از كابوس ايران اتمى وارد كابوسى ديگر شده‌ایم، آزمایش‌های موشكى ايران نگران ‌کننده است».

نوبت به شرکت‌کنندگان رسيد تا پرسش‌ها يا دیدگاه ‌های خود را با ديگران در ميان بگذارند. نماینده‌ای از انگلستان از سفر خود به ايران و بازديد از شهرهاى تهران، اصفهان و شيراز گفت؛ از دخترانى كه روسرى خود را نيمه به سر می‌کنند و مخالف حجاب اجبارى هستند. نماينده ديگرى از انگلستان كه گاه‌گاهی به‌عنوان كارشناس در شبكه خبرى پرس تى وى ظاهر می‌شود خواستار وقت دادن به حکومت اسلامى و شنيدن سخنان آن‌ها شد.

در هنگام گوش دادن به گفتگوها، همراه با دكتر نادر زاهدى، معاون دبير كل حزب مشروطهء ايران (ليبرال دموکرات) مشغول به خلاصه ‌نویسی پاسخ‌های جامع به موارد بیان‌ شده بوديم.

ايستادم و سخنان خودم را با پرسش اينكه چند دقيقه زمان براى صحبت در اختیاردارم آغاز كردم. مجرى برنامه با مهربانى گفت: «هر چه قدر كه نياز می‌دانید، محدوديتى در زمان نيست».

ضمن سپاس از برگزارى چنين جلساتى و امكان حضور اپوزيسيون براى در میان گذاشتن نظرات خود با جامعهء جهانى، رو به نمايندهء انگليس كرده و گفتم: «ما ايرانيان انسان‌های خونگرم و مهمان‌نوازی هستيم. اميدوارم كه اقامت خوشى را در ايران گذرانده باشيد اما اگر قصد داريد با واقعيت زندگى مردم آشنا شويد از این ‌پس به شهرهايى به‌مانند همدان، ايلام، زاهدان يا اهواز سفر كنيد. اگر از ميزان آزادى حجاب قصد داريد بدانيد، بايد بگويم كه تنها در تهران، تأکید می‌کنم تنها در تهران هفت هزار پليس مخفى امنيت اخلاقى استخدام ‌شده‌اند تا با شهروندانى كه حجاب آنان مطابق با خواست دولت نيست برخورد خشن صورت گيرد».

با مخاطب قرار دادن خانم آنمى نيتس گفتم: «خوشحالم كه می‌خواهید وارد گفتگوى انتقادى با ايران شويد، زيرا دولت آلمان سال‌ها به بهانهء توافق اتمى اين گفتگوها را به عقب انداخت. آغاز اين گفتگوى انتقادى از چه زمانى است، چون برخى از سياستمداران اروپايى بر اين باورند كه فضا براى شروع این‌گونه گفتگوها آماده نيست». سپس به گسترش آزمایش‌های موشكى ايران پرداختم و يادآور شدم كه وزير امور خارجه حکومت اسلامى در گفتگويى بيان كرده است كه هدف از اين آزمایش‌ها دفاع در مقابل حمله است. جواد ظريف در سخنان خود در پارلمان اروپا منكر حضور نظامى ايران در سوريه شد و تنها نقش ايران را مشورت كارشناسان نظامى خود به ارتش سوريه دانست. این‌ یک دروغ است چون تنها در چند روز گذشته 50 فرمانده و سرباز ايرانى در سوريه کشته ‌شده‌اند. علاوه بر اين دولت اسلامى با وعدهء اعطاى اقامت، آوارگان افغانى را نيز به سوريه می‌فرستد. اين بزرگ‌ترین اشتباه است كه از يك تروريست (حکومت اسلامى) براى نابودى يك تروريست ديگر (داعش) حمايت كنيم. به صحبت‌های جواد ظريف برگرديم؛ او از افزايش توان موشكى براى دفاع از خود نام‌ برده است. اگر توافق اتمى با شكست مواجه شود، حملهء نظامى كه هميشه بر روى ميز قرار داشته است پر رنگ‌تر خواهد شد. من و حزب مشروطه ایران (لیبرال دموکرات) مخالف حملهء نظامى به ايران هستيم اما اگر پس از شكست توافق اتمى به ايران حمله كنيد، حکومت اسلامى به سخنان خود جامهء عمل می‌پوشاند و با همين موشک‌ها به كشورهاى كرانهء خليج پارس و حتى اسراييل و اروپا حمله خواهد كرد. می‌بایست به شیطنت‌ های موشكى حکومت اسلامى جدى نگريست».

پس از سخنان من، شرکت‌ کنندگان ديگرى نيز بابیان نظرهای خود و ميزان نفوذ معنوى حکومت اسلامى در لبنان و يمن بحث را ادامه دادند.

پس از پایان‌ بخش ايران، نوبت به ديدار و گفتگو با ديويد اوسوپاشويلى، رييس مجلس گرجستان رسيد. با او از شباهت‌های فرهنگى ميان دو كشور گفتيم و ناخودآگاه صحبت از ميزان روابط اقتصادى ميان دو دولت به ميان آمد.

در شب آخر نشست، همراه با ديگر هیئت ‌های نمايندگى، در شهردارى تفليس مهمان حزب جمهوری‌خواه گرجستان بوديم و 38 سالگى اين حزب را جشن گرفتيم.

 

بازگشت به خانه