تأسيس: 14 مرداد 1392 ـ  در نخستين کنگرهء سکولار های ايران  -همزمان با 107 مين سالگرد مشروطه 

 خانه   |   آرشيو کلی مقالات   |   فهرست نويسندگان  |   آرشيو روزانهء صفحهء اول سايت    |    جستجو  |    گنجينهء سکولاريسم نو

29 مرداد ماه 1395 ـ 19 ماه اگوست 2016

خط سرخ ایران دوستان!

بیانیهء «ایران گرایان» پيرامون رخدادهای نگران کننده اخیر

ملت رنجدیده و سختی کشیده ایران، همیهنان گرامی مان

همچنان که احتمالاً از سیر رخدادها و فضای رسانه ای دریافته اید، برنامه های هدفدار و دراز مدتی از سوی برخی کانون های قدرت جهانی در راستای پراکنده سازی ایرانیان و خدشه دار نمودن یکپارچگی ملی در دست اجرا می باشد. طرح های دامنه دار و هوشمندانه ای زیر نام "حقوق اقلیت های قومی"، "مسئله ملیت ها"، "آموزش به زبان مادری" و "پیکار با حکومت فارس ها" در همین پیوند، چندین سال است که وحدت ملی و یکپارچگی سرزمینی ما را نشانه رفته اند. 

کانون ها و محافلی که خواب بالکانیزه کردن ایران را دیده اند، از تنش ها و دشمنی های قومی و مذهبی در کشورهایی همچون عراق، سوریه، لیبی و افغانستان، الگویی برای ایجاد چالش های قومی در ایران ساخته اند و ابزارهای تبلیغاتی خود را در این راستا بکار گرفته اند. بر خلاف این کشورها که در سده های نوزده و یا بیست با دخالت مستقیم استعمار و بگونه ای قراردادی تشکیل شده اند، ایران کشوری است که در عصر کهن پدید آمده و در کوره راه های تاریخ قوام یافته و، با همدلی و همراهی ساکنان فلات ایران، روزگاران پر فراز و نشیبی را سپری کرده است. ایران ما، با یک نشست و برخاست نمایندگان ملل متحد رسمیت نیافته که اکنون نیز با تحریکات برخی از آنها موجودیت خود را از دست بدهد. حاکمیت در ایران تقسیم ناپذیر است و حکومت مطلوب بیشتر ایرانیان نیز نه بر پایهء ساختاری قومی – قبیله ای که بربنیاد یک دولت ملی و مقتدر می باشد.

ورشکستگی اقتصادی کشور، استبداد سیاسی، فقر فرهنگی و معضلات بزرگ اجتماعی که ناامیدی گستردهء جامعه ایرانی را به همراه داشته، زمینه هایی برای رشد و گسترش گرایش های قومی- قبیله ای در کشور ایجاد نموده که هر چند محدودند ولی خطرناک و مسموم می باشند. شوربختانه، برخی جناح های حکومتی در کشور نیز برای در فشار گذاشتن جناح های دیگر، وارد این بازی زشت و ایران ستیزانه شده اند تا شرایط کشور را از بد به بدتر بکشانند.

ما تضعیف کردن ارکان هویت ایرانی، حاکمیت یکپارچهء ملی و وفاق ملت ایران در رقابت های قدرت در درون نظام را محکوم و مردود می دانیم و در برابر آن می ایستیم.

از سوی دیگر، اخیراً گواه مماشات بر سر این اصول بنیادین و غیر قابل چانه زنی در برون مرز نیز بوده ایم. ایرانیان مصاحبه های چهره های نامدار خود با برخی رسانه های ایران ستیز بیگانه را رصد می کنند و در بارهء واکنش های ایشان به سخنان و پرسش های موذیانه آن رسانه ها، دچار نگرانی و ناامیدی می شوند. ما قاطعانه وجه المصالحه قرار دادن وحدت ملی و یکپارچگی سرزمینی کشور را از سوی هر چهرهء صاحب نام در اپوزیسیون را نیز محکوم می کنیم.

جزایر سه گانهء ایرانی خلیج همیشه فارس مانند همهء نقاط کشورمان، از اجزای جدا نشدنی مام میهن هستند و به صرف سیاست های غلط و تحریکات حکومت کنونی ایران در منطقه، نمی توان در بارهء مالکیت این جزایر و اعمال حاکمیت ایران بر آنها چانه زنی نمود و یا با واژگان بازی نمود.

ما سازمان ها و اشخاص حقیقی امضا کننده این بیانیه، فارغ از گرایش های سیاسی، قطعاً در یک سخن هماندیش هستیم و آن این است که ایران کشوری برآمده از چند قوم و قبیله نیست. ایران کشور یک ملت به نام ملت ایران است. همهء ایرانیان از هر تیره، گویش، دین و جنسیتی، همچنان که در سختی ها و رنج های میهنمان شریک هستند، در بهره وری از نعمات و مزایا آن نیز باید دارای بخت های برابر باشند.

ما باورمند به تفکیک ملت ایران به اکثریت و اقلیت در هیچ قالبی نیستیم و آن را خلاف مفهوم شهروندی و عدالت اجتماعی می دانیم.

یکپارچگی ایران، حاکمیت ملی و لزوم دولت مقتدر و فراگیر در کشور، از اصول غیر قابل چانه زنی ما بوده و خواهد بود و این ها را خط سرخ ایران دوستان راستین می دانیم.

پاینده ایران

سازمان ها به ترتیب حروف الفبا:

جمعیت خردگرایان ریشه ای

جنبش رنسانس (نوزایی) ایرانی

جنبش "ما هستیم"

حزب مشروطه ایران

نهاد مردمی

و شماری از پان ایرانیست های برونمرز

آگوست 2016

 

بازگشت به خانه