تأسيس: 14 مرداد 1392 ـ  در نخستين کنگرهء سکولار های ايران  -همزمان با 107 مين سالگرد مشروطه 

 خانه   |   آرشيو کلی مقالات   |   فهرست نويسندگان  |   آرشيو روزانهء صفحهء اول سايت    |    جستجو  |    گنجينهء سکولاريسم نو

1 شهريور ماه 1395 ـ 22 ماه اگوست 2016

دربارهء کودتای انگلیسی- آمریکایی 28 امردادماه 1332

بیانیهء جبههء ملی ایران- اروپا و آمریکا

هموطنان آزاده و میهندوست،

انتشار بیانیه های سالانه و دیگرارزیابی های ما از کودتای 28 امرداد 32 تنها اشاره به یک رویداد تاریخی نیست که به برگی از دفتر بسته تاریخ سپرده شده باشد، زیرا:

1- هنوز هم بیشترین وابستگان رژیم پهلوی، حتی آن‌هایی که خود را دموکرات هم می نامند، بجای کودتای 28 امرداد 32، خواب«قیام ملی» 28 امرداد 32 را می‌بینند و براستی که بخواب زدگان را مشکل بتوان بیدار کرد.

2- چند سال است که دولت آمریکا اسناد بسیاری را در رابطه با «مهندسی» کودتای 28 امرداد «آزاد» کرده است ولی از قرار معلوم دولت فخیمه علیاحضرت الیزابت دوم ملکه انگلستان هنوز هم مشکل دارد که به چنین ننگ تاریخی رسماً گردن بنهد.

3- جمهوری اسلامی هم مانند جنتلمن های انگلیسی ازانتشار اسناد حساس، بسیار پروا دارد. درحالیکه نقش معممینی چون آیت الله کاشانی، آیت الله بروجردی و آخوند فلسفی در کودتای 28 امرداد آشکار است، ولی هنوز هم نباید پرونده های گمشده آیت الله های دوران پهلوی که گویا نام مصباح یزدی در میان آن‌ها میدرخشیده، پیدا و گشوده شود.

4- گرچه پژوهشگران تاریخی و اجتماعی ایرانی وغیرایرانی در اینکه کودتای 28 امردادماه 32 در فرا آوردن زمینه انقلاب بهمن 57 موثر بوده، هم رأی هستند ولی دید و برداشت آنان در چگونگی و میزان این تأثیر یک گونه نیست. در اینباره نیز هنوزهم نیاز به مدارک و اسناد بیشتری می باشد.

5- در اینکه کودتاهایی که امریکا با همکارانش طراحی کرده و انجام داده‌اند برای ملت‌های کودتا زده جز استبداد و وابستگیِ نواستعماری ارمغان دیگری نیاورده، تردیدی نیست، ولی اعتراف و پوزش خواهی آقای کلینتون و برخی دیگر از مقامات رسمی آمریکایی و غیر رسمی انگلیسی مانند خانم اولبرایت، آقایان اُباما و جک استراو در مورد ایران، نه پیامدی در ادامه روند استبدادی حکومت در ایران داشته و نه تأثیری در سیاست نواستعماری آن‌ کشورها در آسیای مرکزی.

6- کودتای 28 امرداد نه تنها دولت قانونی و ملی دکتر محمد مصدق را ساقط کرد و از پیگیری آرمانهای انقلاب مشروطیت مبنی بر حاکمیت قانون و ملت جلوگیری نمود، بلکه با قطع روند آزادی و دموکراسی وتوسعه سیاسی- اجتماعی ایران، تاریخ میهن ما را پاک به کژراه کشاند و مسبب آسیبهای بزرگ و جبران ناپذیری به نسلها ایرانی شد، آنچه هنوز هم ادامه دارد.

7- پژوهشگران بسیاری یقین دارند که کودتای شوم 28 امردادماه نه تنها مانع روند و رشد دموکراسی و توسعه سیاسی در ایران، که در تمام آسیای مرکزی شده. آنان جنگ‌های دهشتناک کنونی در آسیای مرکزی را جزو پیامدهای سیاست نواستعماری آمریکا و انگلستان علیه دولت ملی دکتر محمد مصدق بشمار می آورند.

 

هممیهنان گرامی،

جبهه ملی ایران سنتاً یک جریان سکولار- دموکرات بوده و در دورهء زمامداری دکتر محمد مصدق با این آیین و راه و رسم در بوته آزمایش تاریخ بخوبی عمل کرده است. سیاست و عمل‌کرد دولت مصدق در باره پذیرش و احترام به آزادی همه مذاهب و اقلییت های مذهبی، مانند بهاییت و بهایی ها، جداکردن نهادهای دینی از دولت و حکومت و جلوگیری از دخالت زعمای مذهبی درامور دولتی و حکومتی مانند مورد آیت الله کاشانی، نمایانگر یک سکولاریسم بومیِ ایرانی بود.این سکولاریسم با وجود این که هیچگونه دشمنی و ستیزی با مذهب نداشت، مرز روشنی هم بین مذهب و حکومت می کشید.

مصدق و دولت وی که خود برآمده از تحمیل گزینش هایی قانونی و آزاد به حکومت آن دوره بود، تأمین آزادی انتخابات، آزادی مطبوعات، آزادی اجتماعات، آزادی اتحادیه های صنفی و مانند این‌ها در دوران زمامداری وی تجارب گرانبهایی در تاریخ ایران بوده که بی مانند می باشند.

شوربختانه با کودتای 28 امردادماه دیگر از آزادی و دموکراسی اثری نماند و بجای آن استبداد دوران محمدرضا شاهی آغاز گشت. حاکمیت جمهوری اسلامی هم گذشته از درنگی درآغاز، زود به «اشتباه» خویش پی برد و استبداد خشن و خونین خود را برنشاند.

اکنون پس از گذشت 37 سال در جمهوری اسلامی سنگ روی سنگ بند نیست و نظام ورشکسته حاکمِ بر این کشورِ بلازده، با زور و اعدام، تاریک اندیشی و تبهکاری، ایران را به جهنمی برای بیشترینِ اقشار و طبقات کشور تبدیل کرده است.

هموطنان گرامی، ما یقین داریم که در شرایط اجتماعی و سیاسی کنونی، الگوی سکولار- دموکراسیِ بومیِ مصدقی یک آلترناتیوجدی می باشد که هنوز هم در حافظه تاریخی- سیاسی ملت ایران به نیکی ثبت گردیده و چند سالی است که از طرف روشنفکران، روزنامه نگاران، هنرمندان، دانشجویان و بویژه جوانان ملت ما همواره بیان و بزرگ داشته می شود.

برما و برهمه اپوزیسیون سکولار- دموکرات و جمهوری خواه ایران است که در میانمدت فعالیت‌های خود را هدفمند در راستای ایجاد زمینه برای گذار به یک جمهوری سکولار- دموکرات ایرانی، هماهنگ کنند.

استقلال آزادی جمهوری ایرانی

پاینده ایران

جبهه ملی ایران- اروپا و آمریکا

26 امرداد 1395

بازگشت به خانه