تأسيس: 14 مرداد 1392 ـ  در نخستين کنگرهء سکولار های ايران  -همزمان با 107 مين سالگرد مشروطه 

 خانه   |   آرشيو کلی مقالات   |   فهرست نويسندگان  |   آرشيو روزانهء صفحهء اول سايت    |    جستجو  |    گنجينهء سکولاريسم نو

25 شهريور ماه 1395 ـ  15 ماه سپتامبر 2016

پيام حزب ایران آباد به کنگرهء چهارم سکولار دموکرات ها

چهارمین کنگره ی سکولار دمکرات های ایران در حالی برگزار می شود که کشورمان بیش از هر زمان دیگری ضرورت حرکت به سوی سکولاریسم و دمکراسی را با تمام وجود حس می کند. سکولاریسم در پاسخ به استفاده از مذهب برای مشروعیت بخشیدن به اعمال خشونت نهادینه در جامعه در قالب اعدام و قصاص و قتل و مجازات و دمکراسی در پاسخ به استبدادی کهن که دشمن هر نوع آزادی فردی و اجتماعی است. پس در این نباید تردید کرد که جامعه ی ایران تشنه ی هر دو پدیده ی مبارک سکولاریسم یا همان جدایی امر دنیوی از امر غیر دنیوی و دمکراسی یا همان دخالت مردم در تعیین سرنوشت خود است. نیاز کشورمان به این دو نیازی است تاریخی و دیرباز که در شرایط فعلی به صورت مبرم و گریز ناپذیر مطرح است.

در کنار درک این ضرورت اما نکته ی مهم دیگری مطرح می شود و آن نیاز حتمی به تبدیل ایده ها به پروژه است. به عبارت دیگر در پی آن باشیم چگونه می توانیم ایده ی استقرار سکولاریسم و دمکراسی در ایران را به پروژه ی مستقرسازی این دو در کشورمان تبدیل کنیم. این شاید مبرم ترین وظیفه ای است که در مقابل حاضران محترم در این کنگره قرار می گیرد. این که چگونه در این مرحله از رشد تاریخی جامعه ی ایران از یکسو و پختگی اندیشه سکولار دمکراسی از سوی دیگر می توان این آرزوی دیرینه ی میلیون ها ایرانی را به یک طرح عملی مشخص برای تحقق این آرمان تبدیل کرد.  ما فعالان حزب ایران آباد می توانیم در این زمینه تجربه ی خود را با شما شرکت کنندگان محترم در کنگره ی چهارم سکولار دمکرات های ایران به مشارکت بگذاریم و توجه شما را به چند نکته جلب کنیم:  - نخست آن که ایده ها تا زمانی که به پروژه تبدیل نشوند، شانس تحقق پیدا نمی کنند. ایده قابل نشر و بحث است، اما پروژه قابل عمل و مدیریت می باشد. در صورت تبدیل ایده ی ارزشمند استقرار سکولار دمکراسی در ایران به پروژه ی اجرایی پیاده کردن سکولار دمکراسی در ایران می توان به کار مشخص سازماندهی نیروهای علاقمند و تخصیص منابع مادی لازم برای آن پرداخت. این گام قابل ملاحظه ای به جلو محسوب خواهد شد.  - با تجمیع نیروی انسانی فعال حول محور پروژه استقرار سکولار دمکراسی در ایران و سازماندهی این نیرو بستر مناسب برای شکل گیری یک نهاد اجرایی پدید می آید. ما براین باور هستیم که هیچ شکلی از نهاد و سازماندهی جمعی برای چنین پروژه ای بهتر از یک حزب سیاسی وجود ندارد. - تشکیل حزب سکولار دمکرات های ایران می تواند تمامی نیروها و پتانسیل های علاقمند و اهل کار را در یک چارچوب مدیریتی سازمان یافته و هدفمند گرد آورد و با تعیین استراتژی یا برنامه ی سیاسی مشخص آن را در مسیر حرکت عمل گرا به جنبش درآورد.  

ما با اتکاء به تجربه ی خود تحزب را بهترین و عمل گراترین قالب حرکت برای نیروهای سکولار دمکرات ایران می دانیم و امید داریم که شاهد تولد فکر تشکیل یک حزب سیاسی متعارف از دل بحث های کنگره ی حاضر باشیم.  بدیهی است که حزب ایران آباد از ظهور چنین حزبی در راستای ایده ی کلی تحزب به عنوان ضرورت تاریخی بسترسازی برای استقرار دمکراسی در ایران استقبال می کند و آمادگی خود را برای هرگونه همکاری و همسویی با چنین حزبی پیشاپیش اعلام می دارد. برای شما عزیزان آرزوی موفقیت و برای میهن در بندمان آرزوی آزادی، عدالت اجتماعی دمکراسی و لائیسیته داریم. تحزب ابزار تجربه شده ی دست یابی به آرمان های سیاسی در تمامی دمکراسی ها ی پابرجاست .  

دفتر سیاسی حزب ایران آباد 

شانزدهم شهریور 1395

بازگشت به خانه