تأسيس: 14 مرداد 1392 ـ  در نخستين کنگرهء سکولار های ايران  -همزمان با 107 مين سالگرد مشروطه 

 خانه   |   آرشيو کلی مقالات   |   فهرست نويسندگان  |   آرشيو روزانهء صفحهء اول سايت    |    جستجو  |    گنجينهء سکولاريسم نو

24 آبان ماه 1395 ـ  14 ماه نوامبر 2016

اهدای جایزه لائیسیته فرانسه به یک بانوی ایرانی

شامگاه پنج شنبه سوم نوامبر 2016 (13 آبان) کمیته لائیسیته و جمهوریت فرانسه، جایزه ویژه سال 2016 خود را به مریم نمازی شهروند ایرانی انگلیسی و از اعضای ارشد حزب کمونیست کارگری ایران اهدا کرد. این مراسم در کاخ شهرداری پاریس و با حضور نخست وزیر این کشور برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری ایرانشهر که در این مراسم حضور داشت، شهردار پاریس با اشاره به حضور بیش از 500 شهروند از کشورهای گوناگون در مراسم اهدای جایزه لائیسیته 2016 گفت: «این تنوع جغرافیایی در اصالت حضار، نشان‌دهنده توجه جهان ما و مردم این روزگار به لائیسیته (جدایی دین از حوزه عمومی و دولتی) است.»

خانم نمازی نیز که پیشتر و در سال 2005 نیز جایزه انجمن ملی سکولار (National Secular Society) در انگلستان را دریافت کرده بود در هنگام دریافت جایزه‌اش گفت: «اجازه بدهید به شما بگویم که نخستین قربانی سیستم حکومت مذهبی در جامعه‌ زنان هستند و در کشور من هم بیشترین آسیب از حکومت مذهبی به زنان تحمیل شده است.»

مریم نمازی، دبیر کنونی کمیته ارتباطات بین‌الملل حزب کمونیست کارگری ایران و عضو کمیته مرکزی و دفتر سیاسی و هیئت هماهنگی این حزب، از مسئولان فدراسیون سراسری پناهندگان ایرانی و عضو شورای مرکزی سازمان آزادی زن است.

این فعال سیاسی همچنین مسئولیت اجرای برنامه‌ای به نام «نان و گل سرخ» را به عهده دارد که با فعالان سیاسی و اجتماعی برجسته‌ای هم چون تسلیمه نسرین، ریچارد داوکینز، پی زی مایرز و اینا شوچنکو رهبر فمن مصاحبه کرده است.

جایزه لائیسیته فرانسه را همه ساله کمیته لائیسیته و جمهوریت در این کشور به کوشندگانی اهدا می‌کند که در راستای بسط ایده «جدایی دین از حکومت و روال اجتماعی» در کشورهای گوناگون جهان، کوشا بوده‌اند.

پنجشنبه 13 آبان 1395

 

بازگشت به خانه