تأسيس: 14 مرداد 1392 ـ  در نخستين کنگرهء سکولار های ايران  -همزمان با 107 مين سالگرد مشروطه 

 خانه   |   آرشيو کلی مقالات   |   فهرست نويسندگان  |   آرشيو روزانهء صفحهء اول سايت    |    جستجو  |    گنجينهء سکولاريسم نو

26 آبان ماه 1395 ـ  16 ماه نوامبر 2016

نگاهی به دوران آغاز نشدهء ترامپ!

پ. مهرکوهی

p.mehrkohi@gmail.com

       دوران دیگری آغاز شده است. دیگر سال ها در میدان سیاست ورزی بودن و همآورد جستن یک برتری برای برگزیده شدن به شمار نمی آید. این گروه های اجتماعیِ فرودستان بوی ناخوشآیند سیاست پیشه گان کهنه کار را از راه تنگدستی و بی کاری ای که از سوی همین سیاست بازان به آن ها تحمیل شده احساس می کنند. درست به همانسان، در کشور ما هم سی سد (صد) هزار ایرانیء آزاده با گردآمدن در کنار آرامگاه کوروش فریاد برآوردند که از دو رنگی و بی خردیء مردان دین که به ناروا بر کشورما فرمان می رانند، خسته شده اند.

       رأی آوریِ ترامپ، وارونهء آنچه بانو هیلاری کلینتون گمان می برد، از سر ِ فاشگوییِ رییس پلیس فدرال آمریکا علیه بانو کلینتون نبود. از آن روی بود که ترامپ به یک برگ کاغذ سفید می مانست. هرچه بانو کلینتون تجربهء سیاسیء خود را به رخ کشید، زیاد خریدار نیافت. این پدیده ای است که به زودی در برخی از کشورهای اروپایی دوباره (تکرار) خواهد شد.

       در اروپا، بیشتر نگرانی ها از پیروزیء ترامپ از آن ِ چپ های آلوده و راست میانه رو آلوده است. زمانی که از چپ آلوده و راست میانهء آلوده سخن می گویم، نگاه به فراگیر بودن آلودگی و فسادی است پنهان که از در و دیوارهای نهاد هایی مانند حزب سوسیالیست فرانسه و دیگر همپالاکی های اروپاییِ این حزب به هر سو می بارد. نگاه به باهمآد محافظه کار انگلستان و لژنشینان آن است. نگاه به باهمآد کارگر انگلستان در دوران تونی بلر و براون است و همدستان این دو، که همین امروز در کار "جرمی کوربین" سوسیالیست آزادیخواه موش می دوانند.

       من در نوشتهء دیگر به این خواهم پرداخت که چه گونه این رهبران سیاسی در جنگ افروزی در آسیا و افریکا (آفریقا)، در تنش آفرینی در برابر کشور روسیه، و در همهء زد و بندهای فروش جنگ ابزار به کشورهای دیگر سودهای کلانی به جیب می زنند. زیر ماسک های حقوق بشری چنان پول های کلانی به این جیب و آن جیب می رود که ما در خواب هم نمی توانیم تصور اَش را بنماییم. جنگ و خونریزی در تنگدست ترین کشورها و به سیه روزی کشاندن میلیون ها تن آدم از هستی افتاده، بهای نانی است که این راست ها و چپ ها به دندان می کشند و نیز بهای می های نابی است که سر می کشند.

       برای نمونه، فروش بمب و بمب افکن به کشور عربستان نه تنها پول های گزاف ِ حق دلالی به جیب های این سیاست بازان غربی سرازیر می کند، که از آن سوی هم شازده های عربستان هم حق دلالی هاء میلیاریء خود را از هر یک از این خریدها دریافت می کنند. تا کی آید آن زمان که جهانیان دریابند جنگ در هر گوشهء جهان، برای این فرادستان برکت دارد و امروزه روز ریختن بمب بر سر کودکان یمنی براستی برای اینان منشاء برکت هایی است که از انسان دوستیء ایشان سرچشمه می گیرد. به همانسان، ادامهء جنگ ایران و عراق برای بسیاری از دزد زاده گانی که بر کشورمان فرمان می رانند، بسیار پر برکت بود، چنان پر برکت که حتا نزدیک ترین یاران و دوستان جناب آقای مهندس انقلابیِ "پاک دست" و امروزه در حصر از آن بهره مند شدند. که اگر کسی بر آن شود به ریشه ها بپردازد و کمی سخن بگوید از دست داشتن حضرت آقای "دوران طلایی" در چپاوول مردم ایران، باید حنا و سابون (صابون) سنگسار شدن به دست انقلابی های برونمرزی را به جان بخرد و به تن بمالد. بگذریم.

       در آینده ای شاید نزدیک خواهیم دید آن گروه های زخم خورده از روند جهانی شدن که در آمریکا به ترامپ و در انگلستان به برون شدن بریتانیا از بازار مشترک اروپایی رای دادند، تنها نیستند. تا از این آشفته بازار سیاست در کشورهای فرانسه، اتریش و هلند چه بر خیزد.

       سران مرداب سیاست در اروپا به تنش با روسیه نیازمندند. از این رو از هر چه بزرگتر نشان دادن خطر روسیه فروگذاری نمی کنند. ولی ترامپ گفته است خواستار رابطه ای استوار، گسترده و تنگاتنگ با روسیه است. اگر ترامپ بر سر این ادعای خود بایستد، سران کشورهای اروپاییء هموند ناتو ناچار خواهند شد سر کیسه را شل کنند و با پذیرش پیآمد های ناگوار، بودجهء بیشتری را ویژهء برنامه های ناتو کنند. اروپایی ها به خوبی آگاهند بی بودن آمریکا در ناتو، اروپا دیگر از موقعیت راهبردیء چندانی در بازی های جهانی برخوردار نیست.

       در کنار بازندگیِ اروپا از نزدیکیِ ترامپ به روسیه، کشور های عربستان سعودی و ایران هم از شمار بازندگان خواهند بود. عربستان ناچار خواهد شد به گسترش اسلامگرایی اَش افسار بزند، و روسیه هم ایران اسلامی را به پشیزی در برابر دوستیِ آمریکا تاخت خواهد زد. فراموش نکنیم آنچه روسیه به نام موشک های "اس 300" به ایران فروخته است حتا از توانایی های نمونه های نخستین "اس 300" که در سال 1979 به خدمت آرتش شوروی درآمدند بهرمند نیستند.

       روس ها هرگز روی دوستیِ آخوندها - مگر همچون ابزاری برای معامله - حساب باز نمی کنند. با آمدن ترامپ، جمهوری اسلامی ناچار خواهد بود که برای رهایی از شر ترامپ به اروپا نزدیک تر شود و یک رشته امتیازهایی در زمینهء حقوق بشری به اروپاییان بدهد. برای همین است که بانگ حقوق بشر خواهیِ دلقک های جلوی ویترین در چند روز گذشته در تهران رساتر گردیده است.

یک شنبه سیزدهم نوامبر 2016

بازگشت به خانه