تأسيس: 14 مرداد 1392 ـ  در نخستين کنگرهء سکولار های ايران  -همزمان با 107 مين سالگرد مشروطه 

 خانه   |   آرشيو کلی مقالات   |   فهرست نويسندگان  |   آرشيو روزانهء صفحهء اول سايت    |    جستجو  |    گنجينهء سکولاريسم نو

18 بهمن ماه 1395 ـ  6 فوريه 2017

ترامپ باید اقتدار خود را بر سلفیست‌ها و حزب‌الله اعمال کند

افشین علیان

برگردان از منوچهر یزدیان

محدودیت مهاجرت قابل درک است

برای روشن شدن مطلب، نخست باید دانست که مسئلهء «تحریم مسلمانان» در کار نیست بلکه تنها شهروندان هفت کشور اسلامی حکم ممنوعیت ورود به آمریکا را  گرفته‌اند. در حالی‌که ده‌ها کشور اسلامی دیگر در دنیا خارج از مقررات محدودیت ورود به آمریکا  قرار دارند. از این گذشته تصمیم ترامپ در تاریخ آمریکا جدید و بی ‌نمونه نیست.

در سال 1883 آمریکا، با هدف دفاع از کارگران اش، طی بیانیه‌ای (Chinese Exclusion Act) مقررات ممنوعیت ورود به آمریکا را برای چینی ها اعمال نمود. در سال 1939 حکومت‌‌گران آمریکا ممنوعیت ورود یهودیان اروپا که از رژیم هیتلری فرار کرده بودند را به‌اجرا درآوردند. در همین رابطه یک کشتی پر از پناهندگان، در زمانی که سرکوب یهودیان هر روز داشت رادیکال‌تر می‌شد، به اروپا برگردانده شد. بعد از اشغال سفارت آمریکا در تهران آمریکا مرزهایش را برای مدت معینی به روی ایرانی‌ها بست. تازه‌تر این‌که باراک اوباما در سال 2011 برنامه پذیرش پناهنگان عراقی را معلق کرد و به‌جای آن ممنوعیت ورود به آمریکا برای عراقی‌ها را به‌اجرا گذاشت.  

         محدود کردن امر مهاجرت به‌خودی خود قابل فهم است، موضوعی که اروپائی‌ها هم باید آن‌را درک کنند. با جلوگیری از امر مهاجرت، هیجانات اجتماعی هم کمتر خواهند شد. از این گذشته مهاجر پذیریِ لجام گسیخته با جامعه‌ء اروپائی که در آن رفاه و آسایش مردم در آن تضمین گردیده  غیر قابل انطباق است.

اما اکنون بسیاری از پناهندگانی که از طریق دریای مدیترانه به اروپا می‌رسند عاقبت از راه مکزیک بطور غیر قانونی وارد آمریکا می‌شوند. در عین حال فرودگاه ‌های آمریکائی اجازه ورود مهاجرین غیرقانونی به آمریکا را نمی‌دهند. به این ترتیب می‌توان تصور کرد که موضوع ممنوعیت ورود به آمریکا  برای هفت کشور (ایران، عراق، سودان، یمن، لیبی سوریه و سومالی) در هر صورت معضل مهاجرت را نمی‌تواند کنترل و حل نماید.    

 

تصمیم نا دقیق و عجولانه

         تصمیم ترامپ دقیق نبوده و عجولانه گرفته شده است. او فکر می‌کند از این راه آمریکا را امن تر خواهد کرد. اما آیا سوء قصدهای  اخیرا در آمریکا توسط اسلامیست‌های رادیکال آمریکائی صورت نگرفته‌اند؟ سوء قصد سال 2015 در سن برناردینو توسط یک اسلامیست رادیکال آمریکائی انجام شده است. همسر و همدست این تروریست یک پاکستانی است. کنترل و شناسائی این زن پاکستانی در زمان ورود به آمریکا درست انجام نگرفته بوده است. با این همه پاکستان در لیست آن هفت کشور قرار ندارد.

         هدفمند بودن حکم ریاست جمهوری از جنبه‌های مختلف جای پرسش دارد. اکثر ایرانیانی که برای ورود به آمریکا ویزا درخواست می‌کنند سکولار هستند و به همین خاطر دل خوشی از حکومت مذهبی مسلط بر ایران ندارند. این ایرانیان برای ورود به آمریکا دقیقاً مورد کنترل و شناسائی قرار می‌گیرند. در حالی که رهبر ایران آیت‌الله خامنه‌ای از تصمیم پرزیدنت ترامپ بسیار راضی و خوشحال است. او نمی‌خواهد جوانان ایرانی به آمریکا بروند. چرا که به نظر او آزادی یک بیماری مسری است که می‌تواند به دیگرانی هم که به آمریکا مسافرت نکرده‌اند سرایت کند.

         بعلاوه این تصمیم دولت آمریکا هرگز امکانات تروریستی خامنه‌ای را دچار اشکال نمی‌کند. حزب‌الله لبنان – که بازوی نظامی حکومت تهران است – می‌تواند بدون ممانعت به آمریکا وارد شود. چرا که  کشور لبنان در لیست کاخ سفید برای ممنوعیت ورود به آمریکا قرار ندارد. جهادی ‌های سنی و مبلغان آن هم از تصمیم ممنوعیت ورود به آمریکا ناراضی نیستند چرا که وهابی‌های سعودی می‌توانند همچنان با چمدان‌ های پر از پول وارد آمریکا شوند و مسلمانان  آمریکائی را  برای اسلام رادیکال با فریب عضوگیری نمایند.

 

تضعیف نیروهای طرفدار آمریکا 

         این تصمیم دولت آمریکا حتی می تواند خطرناک هم باشد. بیش از چهار هزار نفر نظامی و مأمورین اطلاعاتی آمریکا در عراق بسر می برند و پارلمان عراق خواستار خروج این افراد از عراق شده است. حکومت بغداد دیگر نیازی به ایالات متحده ندارد و حالا دیگر می ‌تواند از ایران و کوماندوهای نیروی هوائی روسيه (مستقر در ایران) کمک بگیرد. نتیجهء ممنوعیت ورود به آمریکا برای عراقی‌ها موجب تضعیف نیروهای عراقی طرفدار آمریکا در عراق خواهد گردید و خبر بد اینکه عراق در خاکریز اول مبارزه علیه داعش قرار گرفته است.

         به لحاظ حقوقی نیز این تصمیم ترامپ پرسش‌های زیادی را مطرح می‌کند. بر طبق یک اصل حقوقی که در آمریکا هم معتبر است تصمیمات جدید برای خدمات دولتی هرگز نمی‌توانند عطف به ماسبق شده و حقوقی که در گذشته حقانیت داشته و  اعطاء گردیده را ملغی نمایند، مگر آن‌که برای آن دلیل بسیار مهمی موجود باشد. این موردی است که در سال 2011 پیش آمد؛ وقتی که کوشيدند به خاطر بیرون کشیدن نیروهای نظامی آمریکا از عراق امکان استفاده از برنامهء جابجائی برای القاعده ایجاد نگردد. به همین خاطر اوباما "برنامهء پذیرش پناهدگان" را موقتاً، تا زمان شناسائی دقیق متقاضیان، معلق کرد. در حالی‌که برای تصمیم اخیر چنین ضرورتی وجود ندارد.

 

ترامپ باید نیرو و اقتدار خود را برسلفیست‌ها اعمال کند

         به این ترتیب می‌توان گفت که تصمیم ممنوعیت ورود به آمریکا برای شهروندان هفت کشور نام برده نه هدفمند است و نه مؤثر. این تصمیم حتی می‌تواند برای دولت ترامپ دردسر ساز گردد. به‌عنوان مثال، ممکن است مراسم اعطای جوایز اسکار به سکوی مخالفان ترامپ مبدل گشته و شرکت کنندگان اعتراض شان را در آن‌جا مطرح نمایند. گوئی کسی در تیم ترامپ قصد داشته بخشی از دنیا را علیه او بسیج نماید.

ترامپ باید نیرو و اقتدارش رادر  نابودی همهء مراکز سَلَفیست‌ها در آمریکا بکار برده و همچنین بر حزب‌الله تمرکز کند و همهء سلفیست‌ها و هم‌فکران شان را اخراج نماید. باید ممنوعیت ورود به آمریکا برای سلفیست‌ها و حزب الله هم به اجرا در‌آید.

___________________________

توضيح مترجم: این مقاله توسط پروفسور افشین علیان نوشته شده و در تاریخ 1 فوریه 2017 در نشریه معتبر "السویر" (Elsevier)  به زبان هلندی منتشر شده است.  لینک این مقاله:

http://www.elsevier.nl/buitenland/blog/2017/02/trump-moet-zijn-daadkracht-richten-op-salafisten-en-hezbollah-445038/