تأسيس: 14 مرداد 1392 ـ  در نخستين کنگرهء سکولار های ايران  -همزمان با 107 مين سالگرد مشروطه 

 خانه   |   آرشيو کلی مقالات   |   فهرست نويسندگان  |   آرشيو روزانهء صفحهء اول سايت    |    جستجو  |    گنجينهء سکولاريسم نو

6 اسفند ماه 1395 ـ  24 فوريه 2017

حکومت اسلامی (ايران) مسئول بی ‌ثباتی در منطقه است

وزارت خارجه ترکیه

       سخنگوی وزارت امور خارجه ترکیه ضمن تاکید بر اینکه «ایران مسئول بی ثباتی در منطقه است»، اعلام داشت: «این کشور باید به جای متهم کردن کشورهایی که از آنها انتقاد می کند، سیاست ‌های منطقه ‌ای خود را مورد بازبینی قرار دهد».

       حسین مفتی ‌اوغلو، سخنگوی وزارت امور خارجه ترکیه، در واکنش به اظهارات بهرام قاسمی، همتای ایرانی خود، که پیشتر گفته بود «ترکیه در خیال خام بازگشت به امپراتوری، از گروه‌ های تروریستی حمایت می‌ کند»، گفته است: «قابل درک یا پذیرش نیست کشوری که حتی از فرستادن پناهجویان داخل آن کشور به میدان جنگ هم دریغ نمی کند، دیگران را به مسئول بودن در ایجاد تنش و بی ‌ثباتی در منطقه متهم کند، ضمن اینکه ایران باید به جای متهم کردن کشورهایی که از آنها انتقاد می کند، گام‌ های سازنده ‌ای بردارد و سیاست ‌های منطقه ‌ای خود را مورد بازبینی قرار دهد».

       بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، همچنین اظهارات مولود چاووس اغلو در اجلاس مونیخ را غیر سازنده توصیف کرده و گفته است: «آنها باید بدانند که بی ‌ثباتی و ناامنی در منطقه مقصری جز آنها و برخی دیگر از کشورهای متوهم ندارد».

       قاسمی همچنین افزوده است: «کسانی که در سودای خام بازگشت به امپراتوری ‌اند و به اقدامات مداخله ‌گرایانه، غیرقانونی و غیرمشروع و حمایت از گروه‌های تروریستی دست زده و موجب خونریزی و افزایش تنش و بی ‌ثباتی در منطقه می شوند، نمی ‌توانند با فرافکنی از زیر بار مسئولیت چنین اقداماتی شانه خالی کنند».

       بنابر گزارش العربیه و به نقل از آناتولی، سخنگوی وزارت خارجه ترکیه نیز در پاسخ به گفته های قاسمی، اعلام داشت: «اظهارات سخنگوی وزارت امور خارجه ایران مبنی بر اینکه سیاست‌ های منطقه‌ ای کشور اش مورد ستایش قرار می گیرد و عادلانه ارزیابی می شود نیز در تناقض با شکایت ‌ها و نگرانی ‌های ابراز شده نسبت به این کشور در پلتفرم‌ های بین ‌المللی از قبیل سازمان ملل متحد و سازمان همکاری اسلامی است. ایران باید به جای متهم کردن کشورهایی که از آنها انتقاد می کند، گام‌ های سازنده‌ ای بردارد و سیاست ‌های منطقه‌ ای خود را مورد بازبینی قرار دهد».

       شایان ذکر است که ایران و ترکیه درباره مسائل سیاسی داخل عراق و بحران سوریه با یکدیگر اختلافات شدیدی دارند و این در حالیست که تهران از بشار اسد حمایت کرده و اغلب مخالفان وی را تروریسم توصیف می کند، اما ترکیه حامی مخالفان معتدل سوری است.

       همچنین درخصوص عراق نیز ترکیه بارها ایران را به نشر فرقه گرایی و تلاش برای از بین بردن مناطق سنی ‌نشین در عراق متهم کرده است.

چهارشنبه 22 فوریه 2017

بازگشت به خانه