تأسيس: 14 مرداد 1392 ـ  در نخستين کنگرهء سکولار های ايران  -همزمان با 107 مين سالگرد مشروطه 

 خانه   |   آرشيو کلی مقالات   |   فهرست نويسندگان  |   آرشيو روزانهء صفحهء اول سايت    |    جستجو  |    گنجينهء سکولاريسم نو

25 فروردين ماه 1396 ـ  14 آوريل 2017

رییسی را کاندید نشده بی اعتبار کرده اند!
سام قندچی
 

از کاندید شدن رسمی سید ابراهیم رییسی برای ریاست جمهوری یک روز نگذشته که عزت الله ضرغامی رییس پیشین رادیو تلویزیون جمهوری اسلامی که معروف خاص و عام است، در نامه ای که سید ابراهیم رئیسی را حجت الاسلام خوانده، از جمنا خواسته که آقای رئیسی را از گزینه های خود کنار بگذارند. مهم نیست که در نامه، دلیل این تقاضا، کاندید مستقل بودن ابراهیم رییسی عنوان شده، اصل موضوع اینکه کسی در سطح ضرغامی چنین درخواستی را در مورد مدعی ولایت فقیه در جمهوری اسلامی، مطرح کند، و این تازه اول کار است.  

همانطور که ده روز پیش بحث شد، حمایت آیت الله محمد تقی مصباح یزدی از کاندیداتوری ابراهیم رییسی در انتخابات ریاست جمهوری پیش رو، نابود کردن شانس آقای رئیسی برای تصدی مقام ولایت فقیه است(1).  دو روز پیش نیز بحث شد که آقای محمود احمدی نژاد، طرح خود را دارد و  امیدوار است که نقشی مانند مرحوم آیت الله علی اکبر هاشمی رفسنجانی در زمان درگذشت آیت الله خمینی، در تعیین ولی فقیه آینده کسب کند، و به همین دلیل، محمد علی رامین، در نوشته ای، محمود احمدی نژاد، اسفندیار رحیم مشائی و حمید بقایی را "سه دلقک بهاری" خوانده است(2). 

اما اگر از سویی انتخابات ریاست جمهوری در داخل کشور، به مسابقه برای تعیین جانشین آیت الله سید علی خامنه ای، برای مقام ولی فقیه آینده تبدیل شده؛ از دیگر سو، درگیری ایران در بحران سوریه می تواند آینده رژیم ایران را دستخوش تغییرات جدی کند(3). آقای حسن روحانی، حمایت خود را از بشار اسد اعلام کرده، در حالیکه او و وزیر اطلاعات اش، سید محمود علوی، در مورد هوادار پیشین خود، یعنی خانم هنگامه شهیدی، سکوت کرده اند(4)، وقتی این فعال حقوق بشر که در زندان در اعتصاب غذا بسر می برد، اعلام کرده که در صورت مرگ، این دو نفر مسؤل قتل او هستند. 

در چنین وضعیت ایران، آخوند عراقی متحد جمهوری اسلامی ایران، یعنی مقتدی صدر، که ظاهراً از آقای روحانی بسیار رادیکال تر و ضد آمریکایی تر می باشد، خواستار استعفای بشار اسد شده است. بنظر می رسد آقای حسن روحانی، در مناسبات خود با دوست و دشمن، هزار بار بدتر از سید محمد خاتمی عمل می کند، که در آخرین روزهای دور اول حکومتش، دانشجویان حامی او، در زندان اوین بودند، وقتی آقای خاتمی مشغول اعلام حمایت از حزب الله لبنان بود. گویی این بار، انتخابات ریاست جمهوری در ایران، پیش از آنکه آغاز شود، پایان یافته است.
          به امید جمهوری آینده نگر دموکراتیک و سکولار در ایران
          سام قندچی، ناشر و سردبیر ایرانسکوپ

http://www.iranscope.com

http://www.ghandchi.com 
 
         بیست و یکم فروردین ماه 1396 - April 10, 2017

_______________________________________________

1. هدف آیت الله مصباح یزدی نابود کردن شانس آیت الله رییسی برای عروج به مقام ولی فقیه است
http://www.ghandchi.com/1368-mesbah-raisi.htm 

2. چرا محمد علی رامین به احمدی نژاد، مشایی و بقایی با عبارت "سه دلقک بهاری" توهین می کند
http://www.ghandchi.com/1377-ramin-ahmadinejad.htm 

3. نوشته ای که 5 سال پیش در مورد رابطه جمهوری اسلامی ایران و رژیم بشار اسد در سوریه منتشر شد 

تفاوت اثر دخالت ايران در سوريه و عراق
http://www.ghandchi.com/691-IranSyria.htm 

4. با هنگامه شهیدی، در و دیوار به هم ریخته شان بر سرم می شکند
http://www.ghandchi.com/1372-hengameh-shahidi.htm

http://www.ghandchi.com/1380-zarghami-raisi.htm

بازگشت به خانه