11 اسفند ماه 1396 ـ  2 مارس 2018

!با چتر نجات از بانکوک

يادداشت های اسکندر دلدم

 

ثمرات برجام برای اقتصاد کشور کم کم معلوم می شود!

          شايد مطلع نباشيد که کارشناسان دولت، با بررسی مدفوع داخلی، قبلاً گفته بودند که، به دلیل گرانی مواد غذایی در ایران و سوء تغذیه رعایای جمهوری اسلامی، کود انسانی داخلی بقدری بی کیفیت است که حتی مگس هم روی آن نمی نشیند!

          اما مشکل اين بود که تا قبل از جمع آوری سانترفیوژهای فردو و تعطیل غنی سازی و دفن کردن نیروگاه اراک زیر بتن و سیمان، تحریم ها اجازه واردات کود انسانی خارجی را به کشور نمی داد و بخصوص در مستراح های عثمانی به روی دولت بی تدبیر و ناامید بسته بود!

          خوشبختانه، اگرچه هنوز تحریم های بانکی و فن آوری های پیشرفته و فروش هواپیما برداشته نشده و تحریم های بانکی اجازه نقل و انتقال دارایی های کشور به داخل را نمی دهد اما نخستین معجزات برجام خود را نشان داده و ترکیه در چاه مستراح های خود را به روی وارد کنندگان و علاقمندان گشوده است.

          جا دارد دستگاه های نظارتی روی کود انسانی وارداتی فوکوس کنند و مواظب باشند فساد اقتصادی (در واقع مدفوعی!) روی ندهد و مدیران و مسئولان کشور در جریان واردات کثافت و مدفوع و کود بخشی از این کودها را به جیب خود نریزند و از روی آن به نفع خود و آقازاده هایشان اختلاس نکنند.

          در عين حال، گلاب به روتون، من به وقت هایی فکر می کنم جا دارد حاج حسن در سخنرانی هایش در دفاع از برجام و دفن کردن برنامه هسته ای ایران به واردات 160 تن کود انسانی از ترکیه هم اشاره کند و اين موفقيت را به رخ رعیت بکشد!

 

رقابت امارات متحده با حکومت اسلامی در امر انرژی

          خبر مهم اين بود که امارات متحده عربی، بدون جار و جنجال و نمایش شو، بزرگ ترین راکتور هسته ای خاورمیانه با توان تولید 1400 مگاوات برق اتمی به بهره برداری رساند. این نیروگاه هسته ای با پیشرفته ترین فن آوری های روز دنیا توسط کنسرسیومی متشکل از کره جنوبی، ژاپن و فرانسه ساخته شده و در نزدیکی "براکه" در حومه ابوظبی واقع است.

          همزمان با دستیابی این شیخ نشین کوچک جنوب خلیج فارس به انرژی هسته ای اعلام شد که به لطف تدبیر و امید دولتمردان دو سه تابعیتی و تحصیل کرده های دانشگاه های کادر ساز انگلیس و امریکا، ایران هم به انرژی حاصل از کودانسانی دست پیدا کرده است!

          با اتخاذ سیاستِ "کود در برابر نفت!" ایران، با صدور نفت و گاز ارزان قیمت (ارزان تر از مجانی!) به ترکیه اجازه برداشت نامحدود از چاه های توالت عثمانی ها را کسب و در همین شروع کار 160 تن کود انسانی وارد کرده است!

          مخالفان سیاست کود کاری دولت می گویند دولت و وزرای محترم کابینه در حمایت از تولید ملی باید به مستراح های خودمان دل می بستند و زیر بار منت تولید کنندگان ترکیه نمی رفتند!

          دار و دستهء اوس محمود احمدی نژاد هم، که هشت سال تمام با قدرت به کل مملکت "کود" زده اند، دولت حاجی روحانی را به خاطر وابستگی به کود انسانی بیگانگان مورد انتقاد قرار داده و ضمن اشاره به فرهنگ غنی فارسی و امثال و حکم گفته اند چون در یک ضرب المثل معروف گفته شده است: "آدم اگر گه هم می خورد باید گه پلوخور را بخورد!" گفته اند که دولت باید از آسیای جنوب شرقی و کشورهایی مثل تایلند و ژاپن و چین که خوراک اصلی آنها برنج (پلو) است کود وارد کشور می کرد!

          مخالفان می گویند هدف مدیران غربگرا از واردات کود به کشور کودمال کردن بیشتر مملکت و وابسته کردن مملکت به مستراح خارجیان است!

          دولت ورود 160 تن کود انسانی به کشور را به منزلهء شکست توطئهء استکبار جهانی برای جلوگیری از دستیابی به مدفوع های برتر و روزآمد انسانی دانسته و گفته می شود متخصصان داخلی سرگرم مهندسی معکوس روی کودهای انسانی وارداتی هستند تا آن را ساخت داخل نماید!

          با رونق و توسعه روز افزون گه کاری و کود زدن به مملکت احتمال دارد بخاطر نیاز به کود انسانی بیشتر، سایر کشورهای همسایه هم وارد این عرصه شده و در کود زدن به کشور مشارکت بیشتری کرده و در برابر دریافت نفت و گاز، فاضلاب چاه های مستراح خود را در اختیار مدیران و مسئولان خود باخته و رنگ باخته و آبرو باخته دو سه تابعیتی کشور قرار دهند!

 ابتکار جدید دو مديره شدن ادارات دولتی

            از خبرهای نوید بخش اخیر، علاوه بر ورود حجم عظیمی از مدفوع همسایگان ترکیه ای به کشور در قالب محموله های کود انسانی، یکی هم خبر دو مدیره شدن ادارات و دوایر دولتی است!

          در خبرها آمده بود که مدیر کل آموزش و پرورش پل دختر، پس از برکناری حاضر به ترک پست خود نشده و علیرغم انتصاب مدیرکل جدید همچنان در اداره بست نشسته و پست مدیرکلی را ترک نمی کند، و به همین خاطر در حال حاضر این اداره دو مدیرکل دارد!

          احمد ناطق نوری، برادر حاج آقا علی اکبر نوری، هم که بیست و هفت هشت سال رئیس فدراسیون بوکس کشور بوده و مدتی است برکنار شده است همچنان در اطاق ریاست فدراسیون جا خوش کرده و بیرون نمی رود و حالیه فدراسیون با دو رئیس سابق و لاحق اداره می شود!

          با این اوصاف دو مدیره شدن و دو وزیره شدن ادارات و وزارتخانه ها دارد به عرف تبدیل می شود و وزرا و مدیران ارشد که در ایام مسئولیت مزه حقوق ها و پاداش های نجومی و رانت خواری و بعضا دست بردن در بیت المال و خزانهء عمومی زیر زبان خود و اعوان و انصار و فرزندان و اقوام و وابستگان و شوهر ننه هایشان مزه کرده است به هیچ وجه حاضر به واگذاری پست و مقام خود نیستند و حتی با استفاده از برادران لباس شخصی هم نمی توان آنها را از پشت میزهای مدیریت بیرون انداخت!

          البته این فقط یک روی سکه است، و ماندن وزرا و مدیران و روسای سابق در کنار جدیدی ها این حسن را هم دارد که قدیمی ها می توانند تجربیات خود در زمینهء صورتحساب سازی و ساخت و پاخت با شهرداری جهت دریافت املاک نجومی و تصویب قوانین به نفع شرکت ها و هولدینگ های پتروشیمی و تجاری خود و راه های دریافت تابعیت دوگانه و سه گانه به مدیران جدید آموزش دهند!

          حسن دیگر باقی ماندن رؤسا و مدیران جدید در ادارات کل و وزارتخانه ها، علیرغم برکناری، جلوگیری از توسعه بیکاری است! در حال حاضر از هر سه نفر ایرانی چهار نفر بیکار هستند و خوبیت ندارد مدیران و روسای برکنار شده هم با ترک محل کار سابق سر چهار راه ها و زیر پل ها سرگردان شده و مبادرت به موادفروشی و اعمال خلاف نمایند!

          در واقع دولت محترم، با سپردن هر پست وزارتی یا مدیرکلی به دو سه وزیر یا دو سه مدیرکل می تواند مشکل بیکاری و هجوم روستائیان به شهرها در اثر خشکسالی را حل کرده و ادارهء هر وزارتخانه یا اداره کل را به سه چهار نفر بسپارد و حتی شیفتی کند! مثلا یاردانقلی وزیر صبحگاهی باشد و از هشت صبح تا دوازده وزارت بکند و از ظهر به بعد یک میراب یا کناس و چوپان دیگری پشت میز وزارت بنشیند!

          در مورد وکلای مجلس هم این طرح چاره ساز است و بهترین راه حل مشکل بیکاری و فقرزدایی می باشد!

          همانطور که می دانید در هر دوره حدود ششصد نفر به عنوان نمایندهء رعیت به تهران می آیند و به مجلس شلم شوربا وارد می گردند و در طول چهار سال نمایندگی آثار سوء تغذیه تاریخی آنها برطرف شده و علاوه بر دریافت حقوق های نجومی و تنخواه میلیاردر و خانه و ویلا و املاک شهرداری و دو دستگاه اتومبیل لاکچری و وام بلاعوض و استخدام فرزندان شان در وزارت نفت و رفتن به سفرهای خارجی، مالک کارخانه و مجتمع های مسکونی و زمین مجانی در کنار دریاچه خلیج فارس تهران و زمین مسکن مهر و امتیازات بیشمار می گردند!

          بنابراین برای رفع مشکل گرسنگی و فقر و کارتن خوابی بهترین راه حل افزایش تعداد نمایندگان مجلس و کوتاه کردن مدت نمایندگی است تا نوبت به همه چوپانان بیکار و کارتن خواب ها برسد!

          به هر حال پافشاری های اخیر وزرا و مدیران برای ماندن در سمت خود و ترک نکردن پست و مقام علیرغم برکناری لازم می کند که دولت و مجلس با همکاری برادرانه دستی به سر و روی قوانین موجود بکشند و مدیریت ها در مملکت را دائم العمر و حتی موروثی کنند تا وزارتخانه از پدر به پسر ارث برسد!

          ضمنا سرقفلی شش دانگ یک وزارتخانه را بین شش نفر از فک و فامیل های خود و نورچشمی ها و سفارش شده ها تقسیم کنند تا هر دانگ یک وزارتخانه به یک وزیر برسد و هر وزارتخانه شش وزیر و هر اداره شش مدیر داشته باشد تا کار برای نشستن پشت میز وزارت و مدیریت به قمه کشی و لات بازی نکشد و موجبات شادمانی استکبار جهانی و صهیونیزم بین الملل فراهم نگردد!

 

مشکلاتی که رعایا برای مدیران کشور ایجاد می کنند!

          بزرگترین مشکلی که مخل آسایش دولت و مدیران ارشد نظام مقدس و هیئت دولت و اعوان و انصار آنها شده است وجود رعایایی است که از دولت نان و کار و مسکن و دلار و تخم مرغ و هوای قابل تنفس می خواهند! در واقع، مدتی است رعایا پر رو شده اند و از اوضاع اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی، حتی برنامه های رادیول و تله وزوزون انتقاد می کنند!

          مقصر هم خود مسئولان هستند که به مردم رو داده اند و در سخنرانی ها و اظهارات و مصاحبه های خود برای گول مالیدن سر رعیت مرتب مردم را صاحبان مملکت می نامند! در حالی که صاحبان ششدانگ مملکت خود مدیران و اقوام و اذناب و دامادها و فرزندان آنها هستند و رعایا همانطور که از اسم شان برمی آید فقط برای روزهای رأی گیری در انتخابات دشمن شکن و شلوغ کردن پای صندوق ها کاربرد دارند. ولی رعایا این تعارفات را باور کرده و انتظار دارند در این بخور بخوری که جریان دارد لقمه ای هم به آنها داده شود؛ و چون مدیران ارشد و آقازاده هایشان همه شو خورده و چیزی باقی نگذاشته اند رعایا اظهار گلایه کرده و حرف های زشت و زننده در مورد مدیران و وزرا و مسئولان ارشد می زنند!

          اینکه می گویند مدیران و مسئولان و وزرای دولت بی وجود و کم سواد و عقب مانده ذهنی و منگل و باری به هر جهت و کاهل و بی مسئولیت هستند و از عهدهء ادارهء وزارت متبوع و ادارات زیر نظر خود بر نمی آیند حرف درستی نیست و ادارهء یک وزارتخانه بسیار کار ساده و پیش و پا افتاده ای است.

          فی المثل، ادارهء وزارت آموزش و پرورش بسیار ساده است و مشکل مدارس و دانش آموزان هستند! و اگر رعایا فرزندان خود را به مدرسه نفرستند مشکل کمبود مدرسه و مدارس کپری و کمبود معلم و کمی حقوق معلمان بوجود نمی آید و وزیر می تواند ساختمان وزارتخانه و چند معاون و مدیرکل را براحتی اداره کند و در همان حال به کار واردات قاچاق لباس از خارج توسط شرکت خانوادگی اش هم برسد! بنابراین، رعایا باید با وزارت آموزش و پرورش همکاری کنند و بچه های خود را به مدرسه نفرستند!

          عامل کمبود و گرانی مواد غذایی در بازار، که همواره باعث زیر سوال رفتن وزیر بازرگانی و مدیران اقتصادی کشور می شود، و مثل ماجرای تخم مرغ باعث بی آبرویی دولت می گردد، نيز خود مردم هستند که نمی توانند مدتی جلوی شکم خود را بگیرند و غذا نخورند! يا اگر تخم مرغ نیست تخم جانور دیگری را بخورند تا بازار متعادل شود!

          شرکت های هواپیمایی و سازمان هواپیمایی کشور هم، که یک روز در میان هواپیماهاشان سقوط می کند و فحش می خورند مقصر نیستند و مقصر خود رعایا هستند که با هواپیما سفر می کنند!

          در مورد دریاچهء ارومیه هم که خشک شده دولت را مقصر اعلام می کنند که چرا وزارت جهاد کشاورزی و وزارت نیرو سال ها چشم خود را در برابر حفر صدها هزار چاه بی مجوز عمیق در اطراف دریاچه بستند و روی منابع تامین آب دریاچه سد زدند و موجب خشک شدن دریاچه و تبدیل آن به نمکزار شدند! در حالی که مقصر طبیعت است که میلیون ها سال پیش در آذربایجان غربی دریاچه ایجاد کرده تا برای وزرای دولت مشکل ایجاد نماید! اصلاً بفرمائيد که دریاچهء خشک شده به رعیت چه ربطی دارد؟ همان وزیری که مجوز حفر چاه های عمیق را داده و باعث خشک شدن دریاچه شده حالا مسئول احیای دریاچه گردیده و میلیاردها میلیارد بودجه گرفته تا با تانکر آب بیاورد و دریاچه را پر کند!

          آب نیست، نوشابه بنوشید!

          هوای نصف کشور غرق در ریزگرد است نفس نکشید!

          هواپیما سقوط می کند مسافرت نروید!

          دکتر و دارو و بهداشت و درمان گران است مریض نشوید و یا قبل از مریض شدن بمیرید!

          دلار گران شده یورو استعمال کنید!

          خانه و مسکن گران است کارتن نشینی را امتحان کنید!

          کار نیست با فلان خود بازی کنید!

          به هر حال رعایت حال مدیران و مسئولان و وزرای مملکت را بکنید تا با خیال راحت ساختمان وزارتخانه و ادارهء متبوعهء خود را اداره کنند و با طیب خاطر مشغول شمارش حقوق و مزایای نجومی خود و رسیدگی به امور فرزندان مقیم خارج خود باشند!

          رعایا باید بدانند که آنها مسئول تامین نیازها و احتیاجات مدیران و مسئولان کشور هستند و وزرا و مدیران و مسئولان کشور مسئولیتی در برابر رعایا ندارند و رعایا باید روی خود را کم کنند و مسئولان و مدیران را آسوده بگذارند تا به کار خود برسند!!

 

جمهوری اعتیاد ایران!

          مدیرکل دفتر تحقیقات ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور، آمار نگران کننده ای از وضعیت رشد اعتیاد در کشور ارائه کرده است. بر اساس این آمار:

          در حال حاضر تریاک با 53 درصد، حشیش، گل و ماری‌جوانا با 11.9 درصد، شیشه با حدود 8 درصد و هروئین با حدود 7 درصد چهار الگوی مصرف مواد را در کشور به خود اختصاص می‌دهند.

          برای به ‌دست آوردن چرخهء جدید فروش مواد در ایران دانه‌های تراریخته شاه‌دانه را وارد کشور می‌کنند و الگوی مصرف جدیدی را ایجاد کرده‌اند.

          زنان دارای اختلالات روحی و روان‌پریشی نسبت به سایر زنان 17 برابر بیشتر به سمت مصرف مواد می‌روند

          زنان نسبت به مردان 6 سال زودتر وابسته مواد می‌شوند

          سالانه یک میلیون و 500 هزار زن باردار در جامعه داریم. یک بررسی نشان داده است که نیم درصد از آن‌ها حدود 7500 نفر در سال نوزادان معتاد به دنیا می‌آورند.

          27.5 درصد افراد جامعه نگرش مثبتی به مصرف مواد دارند

          22 درصد کارگران کشور مواد مخدر مصرف می‌کنند.

          در این آمار به تعداد و درصد مدرران و مسئولان معتاد نظام مقدس اشاره ای نشده است و مردم با دیدن لب های کبود آنها و خاراندن بدن در جلوی دوربین تلویزیون و هنگام مصاحبه یا بالا کشیدن آب بینی هنگام سخنرانی و یا ادای اشتباه کلمات متوجه اعتیاد آنها می شوند!

          مدیران و مسئولان ارشد و میانی علاوه بر اعتیاد به کوکنار و افیون معتاد به غارت بیت المال و چپاول ذخایر بانکی هم هستند که بدترین نوع اعتیاد و غیر قابل درمان می باشد!

بازگشت به خانه