تأسيس: 14 مرداد 1392 ـ  در نخستين کنگرهء سکولاردموکرات های ايران  -همزمان با 107 مين سالگرد مشروطه 

  خانه   |    آرشيو صفحات اول سايت    |   جستجو در سايت  |  گنجينهء سکولاريسم نو

5 شهریور ماه 1403 - 26 ماه اگوست 2024

ممکن یا ناممکن: حاکمیت دینی و اینترنت آزاد

رحیم قمیشی

اینترنت آزاد را ما نباید دست‌کم بگیریم. انقلاب تکنولوژیک و ارتباطات، در یک دهه اخیر بسیاری امور و روندهای جهانی را تغییر داده و باز هم می‌دهد.

امروز فرزند ما در خانه نشسته همزمان با سه نوجوان گفتگو یا بازی می‌کند، یکی در آمریکا، یکی در اسرائیل و یکی در لبنان. او ظرف ده دقیقه متوجه می‌شود نه آمریکایی قصد خوردن او را دارد، نه اسرائیلی و نه لبنانی، نه هیچکدام قصد خوردن آن دیگری را. آن نوجوانان متوجه می‌شوند چقدر نوجوان‌های ایرانی اهل صلح و دوستی با جهان هستند.

فرزند ما به فکر می‌رود، چرا من از اول عمرم فقط گفته‌ام مرگ بر آمریکا و مرگ بر اسرائیل و مرگ بر عرب‌ها. چرا من هر بمبی که در غرب یا اسرائیل منفجر می‌شد، هر انسانی که کشته می‌شد، باید خوشحالی می‌کردم.آنها هم که انسان‌های خوبی هستند!

پس اینترنت نمی‌تواند به سادگی آزاد شود! در اینترنت به‌سرعت می‌توان گروه‌های همسو و هم‌نظر ساخت.

تصور کنیم خیل عظیمی از مردم کشور، در حزبی، گروهی، در فضای مجازی به‌طور واقعی با هم متشکل شوند. آنها نه نیاز به مجوزهای مسخره حاکمیت‌ دارند، نه لازم است تک‌تک قسم بخورند فقط در راستای ولایت فقیه کار می‌کنند. آنها با هم متحد شده‌اند تنها برای آینده ایران و ساختنش.

کرد و ترک و فارس و عرب و شیعه و سنی و دیندار و بی‌دین و زن و مرد شمالی و جنوبی عضوش شده‌اند و ناگهان شده‌اند چند میلیون نفر که تصمیمات واحد می‌گیرند، برای آینده خودشان و کشورشان. از زباله جمع کردن تا استفاده نکردن از وسایل دودزا در روزهای خاص، تا اعتراض مسالمت‌آمیز به گرانی‌های بی‌دلیل، به سیاست‌های غیر عقلانی، تا دفاع از حقوق شهروندی‌شان.

حق انتخاب‌شان و حق زندگی آزادانه‌شان.

چرا حاکمیت دینی نترسد؟ چرا شبکه‌های اجتماعی را فیلتر نکند؟

«ما هم قرار بود دیکتاتوری کنیم. همه را به زعم خودمان به بهشت ببریم. پول‌های مردم را در جهت اهداف خود هزینه کنیم. حتما همین کار را می‌کردیم. ما هم قرار بود منابع یک کشور را غارت کنیم، دشمن تخیلی برای آنها درست کنیم، نگذاریم با هم متحد شوند، حتماً باید اینترنت را فیلتر می‌کردیم. و می‌گفتیم نمایندگان تلگرام و واتساپ و اینستاگرام، ضروری است بیایند در کشور ما، و صبح به صبح به ما گزارش بدهند؛ چه کسی بود با یک نوجوان اسرائیلی چت کرد؟ چه کسی گفت بیایید یک حزب فراگیر اینترنتی درست کنیم؟ چه کسی بود گفت بیایید از منافع به‌حق‌مان در برابر حاکمیت دینی دفاع بکنیم؟ کدام اکانت بود که گفت ولایت فقیه کارنامه خوبی در ۴۵ سال گذشته نداشته!؟ آنها را بدهید دست ما

 تا طبق قوانین مصوب‌مان ببریم خوب شلاق‌شان بزنیم. تواب‌شان کنیم. در زندان تهدید به اعدام‌شان کنیم. تا اعتراف کنند ولایت فقیه خیلی خوب است. دیگر نگویند مردم جهان، همه خوبند! دیگر خواستار همدست شدن مردم ایران جهت طرح دیدگاه‌ها و احقاق حقوق‌شان نشوند!»

اینترنت فعلا رفع فیلتر نخواهد شد. حاکمیت حق دارد نگذارد. حاکمیت دینی با اینترنت آزاد هرگز سازگاری نخواهند داشت!

برگرفته از تلگرام نویسنده

بازگشت به خانه