پاسخی به یک پرسش توئیتری

اسماعیل نوری علا

3 خرداد 1403 – 23 ماه مه 2024

آقائی با نام مستعار «پسر عاقل نوح» امروز در توئیتر (یا X) مطالبی را در مورد فعالیت های من نوشته اند که می توانید آن را در این لینک(+) مطالعه کنید. این هم جواب من:

من همهء عمر (چه در ایران تا 33 سالگی، چه در انگلستان تا 51 سالگی، و چه در امریکا تا 81 سالگی، امروز) معتقد به کار قانونی و جمعی بوده و همیشه این روش را از طریق ایحاد شرکت ها و سازمان های مختلف با همکاری دوستانم و فرزندانم انجام داده و همواره گزارش مالیاتی این شرکت ها را منتشر کرده ام.

 

مؤسسات ایران:

1. سازمان انتشارات طُرفه 1343

2. سازمان هنری آلفا 1345

3. کانون نویسندگان ایران 1347

 

 

مؤسسات انگلیس:

4. گروه هنری زهرخند - مؤسسه تولید نوار صد علیه حکومت اسلامی

5. گروه ایران کوچک - به مدت 6 سال هر هفته حلسه فرهنگی

6. انجمن نویسندگان و هنرمندان ایران در بریتانیا - با عضویت اکثر نویسندگان و هنرمندان ایرانی

7. شبکه چاپخانه های موسوم به «پرینت هود»

8. انتشارات چاپار

9. انجمن فرهنگی پویشگران - همراه با انتشار نشریه پویشگران

 

مؤسسات امریکا:

10. شرکت خدمات کامپیوتری موسوم به «دایرکت اکشن»

11. مرکز اجتماعی ایرانیان کلرادو (خانه ایرانیان)

12. انجمن ایرانیان کلرادو - مؤسسه غیر انتفاعی

13. شبکه انجمن های سکولار سبز - با 23 انجمن شهری و با 500 عضو

14. جنبش سکولار دموکراسی ایران - سایت جنبش همرا با هفت کنگره سالیانه

15. مرکز مطالعات سکولار دموکراسی

16. حزب سکولار دموکرات ایرانیان

17. مهستان سکولار دموکرات های ایران

18. شرکت بیوتک موسوم به «سینا» - برای دخترخوانده ام خانم دکتر شادی

19. هولدینگ نورلون بوید- برای پسرم امیر نوری علا

20. بنیاد بیژن مقدم

21. شرکت کامپیوتری «فوتوسیس» - برای پسرم علی نوری علا

22. مرکز هماهنگی جنبش های سکولار دموکرات

23. «الکتیک وومن» ثبت شرکت برای خانمی از دوستانم

24. خیریهء علی نوری علا – برای فرزندان و نوه ها

25. مؤسسه موسوم به «آرت فاند»

 

*از میان این 25 واحد، مؤسسه های  11 و 18 و 22 و 23 هرگز فعالیتی نداسته اند و نقش من صرفاً ثبت آنها در اداره مالیات امریکا برای دیگران بوده است.

 

*مؤسسه شماره 20 با بخشی از پول بیمهء نویسندهء معاصر و به یاد زنده یاد بیژن مقدم و با کمک فرزندان اش بوجود آمد و موجودی آن در طی سه سال در راه معرفی آثار او و ایجاد یک سایت اینترنتی هزینه شد.

 

*مؤسسه شماره 12 سازمانی غیرانتفاعی بود که به مدت چهار سال، با کمک های مالی اعضائش مراسم مختلف مربوط به اعیاد ایرانی را برگذار می کرد و اکنون سال ها است که فعالتی ندارد.

 

*مؤسسه شماره 13 (مرکز مطالعات سکولار دموکراسی) مؤسسه ای غیر انتفاعی است که از سال 2013 تاکنون فعال بوده و، جز در سال 2020، در سال های دیگر هرگز درآمدی بیش از 35 هزار دلار نداشته و این مبلع را برای پیشبرد فعالیت مؤسسات سکولار دموکرات ایرانی و به بخشی از هزینه های کنگره های سالانه سکولار دموکرات ها کمک کرده و گزارش هزینه ها و کمک هایش را هر ساله به ادارهء مالیات امریکا داده است.

 

*در سال 2020 شاهزاده رضا پهلوی خواستار ایجاد صندوقی برای ارسال گیرنده های اینترلینک به ایران و کمک به کارگران اعتصابی شدند. آقای دکتر تقی آل رضا (که در سال 2013 در ایجاد اولین کنگره سکولار دموکراسی ایرانیان با من همکاری داشتند و خود و همسرشان از فعالان بسیار موفق حوزه اقتصادی محسوب می شوند) با من و یکی دیگر از دوستان مشترکمان تماس گرفتند و گفتند که اگر ما در کارها به ایشان کمک کنیم می توان صندوق مورد اشاره شاهزاده را ایجاد کنیم.

از آنجا که گردآوری کمک هائی با برخورداری از معافیت مالاتی برای کمک کنندگان مستلزم وجود یک مؤسسه غیر انتفاعی بود و ثبت یک چنین مؤسه ای بطول می انجامید، گردانندگان «مرکز مطالعات سکولار دموکراسی» موافقت کردند که در داخل این مرکر صندوقی بوجود آید و کارهای مورد نظر شاهزاده آغاز شود و، پس از دریافت اجازهء کار مؤسسه غیرانتفاعی مستقل، باقی مانده پول ها از صندوق مرکز به مءسسه جدید منتقل شود.

به این ترتیب، قبل از پایان سال 2020، دو کمپانی آقای آل رضا و همسرشان مبلغ 335 هزار دلار را به صندوق مرکز واریز کرده و تعهد گرفتند که این پول بصورت جداگانه و تحت نام «آرت فاند»و با نظارت آقای آل رضا هزینه شود. («آرت» از اول نام های ایشان «آل رصا، تقی» ساخته شده بود).

در سال 2021 تلاش ما برای انجام سفارش شاهزاده آغاز شد، مؤسسه آرت فاند بوجود آمد، باقی مانده پول به حساب بانکی آن مؤسسه واریز شد. اما از آنجا که، بخاطر تحریم های اقتصادی خزانه داری ایالات متحده، ارسال پول به ایران ممکن نبود (چرا که که بخاطر ممنوعیت های مورد نظارت حکومت اسلامی نمی توانست از مجاری عادی انجام شود) و در عین حال آقای آل رضا موافق بود که کمک های ایشان صرف موارد دیگری شود که لیست آنها در گزارش به اداره مالیات امریکا ( ونیز گزارش آقای پسر عاقل نوح) آمده و مؤسسه آمارگیری «ارفی» از آن جمله است) سازمان «آرت فاند» به چندین مؤسسه کمک کرد. در عین حال، از آنجا که هنوز تبلیغی برای جمع آوری پول انجام نمی شد، تنها پول های اندکی از جانب برخی از آشنایان آقای آل رضا واریز می شد.

بهر حال در سال 2022 من و دوستی (که بهمراه آقای آل رضا مؤسسه «آرت فاند» را می گرداندیم)تصمیم گرفتیم که اگر جز آقای آل رضا و همسرشان از کس دیگری پولی دریافت شده  به صاحب اش برگردانده شود و از مؤسسه «آرت فاند» هم کناره گیری کنیم.

آقای آل رضا مراتب مربوط به بن بست ارسال پول به ایران را به شاهزاده اطلاع دادند و ایشان هم در یکی از سخنرانی های خود به موضوع پس دادن پول گردآوری شده اشاره داشتند.

من و دوستم از اواسط سال 2022 دیگر با «آرت فاند» همکاری نداشته و از فعالیت های آن بی خبریم.

 

*نکته آخر هم اینکه من پس از خواندن مطلب آقای «پسر عاقل نوح» در توئیتر، ای میلی به این مصمون برای آقای آل رضا و دوست مشترک مان ارسال داشتم: « دوستان گرامی. امروز آقائی به نام "پسر عاقل نوح" در توئیتر مطالبی را در مورد من و آرت فاند منتشر کرده که از آن بوی حمله به من به مشام می رسد و من ناگزیزم به آن پاسخ بدهم. بخصوص ادعای دکتر آل رضا در مورد یک میلیون دلار کمک مطلبی است که من از نیت ایشان در این مورد با خبر بودم اما از انجام آن اطلاعی ندارم و اگر انجام شده پس از استعفای من از آرت فاند بوده است. اگر دربارهء مطلبی که خواهم نوشت توصیه ای دارید بفرمائید».

 

دکتر آل رضا بلافاصله طی ای میلی به انگلیسی به من چنین پاسخ دادند:

Dr. Nooriala Aziz

The two companies that have made a commitment to fund the ART Fund have been contributing. You know how much was contributed while you were affiliated with the organization. I can provide you how much has been contributed since you have left, if you wish, but this is not issue with these people. While you were, we collected about $100k which more than 90% of the funds were collected from friends and relatives. Some of these funds have been disbursed to activities involving improving communications.

Please let know if I can provide any additional information.

Taghi

ترجمه:

دکتر نوری علای عزیز

دو شرکتی که متعهد به تامین مالی صندوق آرت فاند شده اند، مبالع مورد تعهد خود را پرداخته اند و شما می دانید که در زمانی که به سازمان وابسته بودید مبلغ این کمک چقدر بوده است. اگر بخواهید می‌توانم به شما بگویم که از زمانی که شما رفته‌اید چقدر کمک دیگر هم شده است. اما این موضوع مربوط به این افراد نیست. در زمانی که شما بودید، ما حدود 100 هزار دلار جمع آوری کردیم که بیش از 90٪ این وجوه از دوستان و اقوام جمع آوری شد. برخی از این وجوه به فعالیت‌های مرتبط با بهبود ارتباطات پرداخت شده است.

لطفاً اگر می توانم اطلاعات بیشتری ارائه کنم، اطلاع دهید.

تقی