بازگشت به خانه

ا

ترورها در بلوچستان، تروریسم دولتی است

رضا حسين بر

چهارشنبه 15 آبان ماه 1392 ـ  6 ماه نوامبر 2013

 

هر دستگیری، شکنجه و قتلی که در یک مملکت توسط نیروهای دولتی، بدون توجه به منشور جهانی حقوق بشر، قانون های مملکتی، قانون اساسی آن کشور و اصول اخلاقی، انجام شود «تروریسم دولتی» نام دارد. تروریسم دولتی در سرتاسر دنیا محکوم شده است و دولتی که مرتکب چنین جرم هایی بشود، از نظر جامعهء بین آلمللی، دولتی قانون شکن به حساب می آید که می داند بر اساس قوانین خود و بین المللی، نمی تواند شخصی را دستگیر و ا عدام نماید. بهمین جهت از راه های غیر قانونی، مخالفان خود را ترور می کند.

تروریسم دولتی به کاری نيز گفته می شود که قتلی بمنظور ایجاد ترس و وحشت، بمنظور مطیع کردن مردم و جلوگیری از اعتراض انجام گردد. بر اساس این تعریف ها، که تقریباً مورد قبول همهء قانون دانان هست، اکثر قتل هایی که در ایران انجام شده، تروریسم دولتی شمرده می شود.

قتل های سال 67، تمامی قتل های کردها، بلوچ ها، عرب ها، ترک ها، نویسندگان، روشنفکران و اقلیت های مذهبی، ترور های مسلم دولتی است. و بهمین دلیل تمامی این قتل ها در دادگاه های بین المللی قابل تعقیب است. در این میان کلیهء کسانی که این نوع قتل ها را توجیه و رژیم را معذور جلوه می دهند، همدستان تروریسم دولتی بشمار می آیند.

بهمین دلیل، بسیاری از مقامات رژیم، به علت دستور دهی، تغذیه و مشارکت در عملیات تروریستی در خارج از کشور در چندین دادگاه محکوم شده اند. اما ترور های رژیم در داخل مملکت از سوی دادگاه ‌های بین المللی رسماً رسیدگی نشده است. اکنون وقت آن رسیده است که اقوام تمام ایرانیانی که در یک حادثهء تروریستی به قتل رسیده اند دست به اقدام بزنند.

***

با توجه به تعریف کوتاهی که از تروریسم دولتی دادم، لازم است ببينیم کشته شدن 14 مامور رژیم و اعدام 16 بلوچ بیگناه، در تعریف های تروریسم دولتی می گنجند یا نه؟

در چهارم آبان، یک گروه گشت نیروهای سپاه قدس و مرصاد در سراوان به یک گروه از اعضای لشکر عدل حمله کردند که منجر به یک درگیری مسلحانه گردید و 14 نفر از پاسداران کشته شدند.

در این در گیری و در بلوچستان چند واقعیت وجود دارد:

1. حمله کنندگان نیروهای رژیم بودند.

2. آنها قصد داشتند که اعضای لشکر عدل را به قتل برسانند.

3. رژیم در بلوچستان یک سیاست امنیتی بر قرار کرده است.

4. تا کنون صد ها نفر در حملات قبل و بعدی کشته شده اند.

5. فعالیت سیاسی و مدنی در بلوچستان ممنوع است و یعقوب مهرنهاد، فعال مدنی را بجرم فعالیت مدنی اعدام کرده است.

در چنین شرایطی، آیا، این کار رژیم یک عمل تروریستی به حساب نمی آید؟

قتل 16 زندانی نيز بطور مشخص یک تروریسم دولتی شمرده می شود. این کار یک حرکت هماهنگ شده توسط بالاترین مقامات رژیم بود و قربانيان، در دستکم 4 استان، بطور هماهنگ اعدام شدند. یک نفر در لرستان، یک نفر در همدان، یک نفر در ورامین (بنام میترا شهنوازی) و بقیه احتمالاً در زاهدان اعدام شدند. گفته می شود که چند نفر از همین 16 نفر در خراسان به قتل رسيده اند.

این قتل ها در چهارچوب قوانین بین المللی، قانون جمهوری اسلامی و منشور جهانی حقوق بشر امکان پذیر نبود؛ بنا بر این، نظام ولی فقیه، طبق روش تمام دولت های تروریست، مظلومان بی گناهی را که در اسارت آن بودند، به شهادت رساند.

رژیم، به اعتراف مأموران اش، قتل 16 بلوچ را به انتقام قتل 14 پاسدار انجام داد. این عمل چنین نشان می دهد که رژیم تمام بلوچ ها را دشمن می پندارد و هر بلوچی در هر کجا کاری کرد، دولت هم یک بلوچ زندانی را به عنوان اسیر بقتل می رساند.

در اینجا این موضوع پیش می آید که آیا رژیم، بلوچستان را یک مملکت خارجی می داند و آیا آن را یک مملکت تحت اشغال می شمارد؟ مثلاً، آلمانی ها در جنگ بین الملل دوم، مردم ممالک اشغالی را بهمین دلیل و شیوه بقتل می رساندند. هر گاه مبارزین فرانسوی یک سرباز آلمانی را می کشتند، هیتلر یک فرانسوی بی گناه را بقتل می رساند.

مهم این است که برای مردم ایران روشن گردد که برخورد رژیم با مردم بلوچستان برخورد یک دولت قانونی با شهروندان خود نیست. بلکه بر خورد یک دولت اشغالگر با مردم اشغال شده است. والا، هیچ دولتی یک شهروند بیگناه را بعلت قتلی که دیگران کرده اند، به قتل نمی رساند.

هدف رژیم ایجاد ترس و وحشت بود و تقریباً کلیه ترور های دولتی بمنظور ایجاد ترس و وحشت انجام شده است. قتل های زنجیره ای نویسندگان و روشنفکران ایرانی در داخل و خارج از کشور بهمین منظور بود.

در چنین شرایطی، فعالان سیاسی و روشنفکران ایرانی باید درک کنند که وظایف شان چه هست و چگونه می توانند اعتماد مردم بلوچستان را بدست بیاورند؟ آیا بلوچ ها خود را شهروندان ایران بدانند و یا خود را اتباع مملکت اشغال شده بلوچستان به شما آورند؟

2.11.2013

نظر خوانندگان

 

 

محل ارسال نظر در مورد اين مطلب:

توجه: اگر عنوان اين مقاله را در جدول زير وارد نکنيد، ما نخوهيم دانست که راجع به کدام مطلب اظهار نظر کرده ايد.

کافی است تيتر را کپی کرده و در محل مربوطه وارد کنيد.

 

بازگشت به خانه