بازگشت به خانه

ا

«هم‌بستگی با ملتی سرکوب‌شده»

یادداشت وزیر خارجه کانادا در آستانه صدمین روز دولت روحانی

يکشنبه 19 آبان ماه 1392 ـ  10 ماه نوامبر 2013

 

سايت تقاطع: جان برد، وزیر امور خارجه کانادا، در آستانه‌ی صدمین روز روی کار آمدن دولت حسن روحانی در ایران، بار دیگر اعلام کرد که دولتش، دولت تازه‌ی ایران را با توجه به اقدامات عملی‌اش در زمینه‌ی بهبود وضعیت حقوق بشر و رفع سانسور اینترنت مورد قضاوت قرار خواهد داد و نه با سخنانش. او از جمله گفته که «جلوی دوربین ایستادن و درباره تغییر، توییت کردن کار خیلی راحتی است. دشواری آن، در پیگیری کردن، تصمیمات سخت گرفتن، و آغاز تغییرات واقعی است».

به گزارش تقاطع، آقای برد در یادداشتی که روز جمعه (7 نوامبر- 16 آبان) در روزنامه‌ی نشنال‌پست کانادا منتشر شده با استقبال از «لحن آشتی‌جویانه و سبک رفتاری» حسن روحانی به ویژه در زمینه‌ی “سیاست‌های اتمی” که به گفته‌ی او در تضاد کامل با «موضع‌گیری‌ها و رفتار بی‌منطق» محمود احمدی‌نژاد است، نوشته: «ما و تمامی کسانی که تأثیرات موذیانه رژیم ایران در خارج از مرز‌ها و سرکوب بی‌رحمانه مردم کشورش عمیقاً دچار یأس شده بودیم دوست داریم باور کنیم که این کشور حقیقتا به تغییرات مثبت در خانه و در روابط خارجی متعهد است.»

وزیر خارجه کانادا در ادامه ضمن ابراز خوشحالی از آزادی «تعداد اندکی از زندانیان سیاسی» در ایران در ماه‌های گذشته، این میزان را در مقابل گستردگی نقض حقوق بشر در ایران ناکافی دانسته و گفته است: «ما از طریق گزارش‌گر حقوق بشر و سایر سازمان‌هایی که در این زمنیه فعال هستند می‌دانیم که حقوق بشر در ایران شرایط غم انگیزی دارد و این وضعیت در حال ادامه است. زنان و اقلیت‌های مذهبی و قومی ایران تحت تبعیضات شدید هستند و توسط نیروهای حکومت مورد آزار قرار می‌گیرند. بیش از 100 نفر از پیروان آیین بهایی در زندان هستند که تنها جرم‌شان ادای مناسک، سازماندهی، و تبلیغ برای حقوق بهاییان است.»

او با تاکید کرده بر این‌که «شرایط موجود، و هم‌چنین مردم ایران که مدت‌ها است رنج کشیده‌اند به ما اجازه‌ی ساده ‌لوحی را نمی‌دهند» افزوده است: «این موضوعات ما را در مورد اراده رهبران ایران به تغییر دل‌گرم نمی‌کند. دولت ایران باید برای نشان دادن تصمیم خود به تغییر در زمینه حقوق بشر، قدم‌های بزرگ‌تر و جدی‌تری بردارد تا نگرانی جامعه بین‌المللی از شرایط حقوق بشر مردم ایران برطرف شود.»

جان برد در ادامه پنج خواست عملی خود از دولت ایران را چنین برشمرده است: «اولین قدم، دادن اجازه ورود و تحقیقات بدون محدودیت به گزارش‌گر ویژه حقوق بشر ایران است. دوم، تصویب و اجرای کنوانسیون ضد شکنجه و هرگونه رفتار و مجازات بی‌رحمانه، غیرانسانی و تحقیرآمیز است که شامل زندان انفرادی طولانی‌مدت، گرفتن اعتراف تحت شکنجه، شلاق و سنگسار، و جلوگیری از ارائه خدمات پزشکی به زندانیان می‌شود. سوم، بررسی اتهام آزار زندانیان در زندان‌های ایران و محاکمه و تنبیه عاملان آن است. چهارم، تضمین آزادی بیان در قانون و در عمل است، که شامل دسترسی بدون محدودیت به اینترنت می‌شود. و در ‌‌نهایت، رهبران ایران باید به طور قانونی جلوی هرگونه تبعیض بر اساس دین، قومیت، و جنسیت را بگیرند و ناظر اجرای آن باشند. مانند اینکه زنان بتوانند برای ریاست‌جمهوری نامزد شوند یا شوهر نتواند جلوی پیشرفت کاری همسرش را بگیرد.»

وی با بیان این‌که «بدبینی ما در مورد جمهوری اسلامی به چندین دهه بی‌توجهی این حکومت به این مسائل باز می‌گردد» نوشته است: «ما می‌خواهیم بر حکومت ایران فشار بیاوریم تا تبعیض، آزار، زندان ناعادلانه، و شکنجه علیه ملت ایران را متوقف کند. گام‌های محکمی که ذکر شد می‌تواند به مردم ایران و جهان این اطمینان را بدهد که حکومت ایران این بار در مورد حقوق بشر شهروندانش جدی است.»

وزیر خارجه کانادا ضمن اعلام آمادگی دولتش برای «حمایت از تغییرات واقعی» در زمینه حقوق بشر در ایران، افزوده است: «ما تا زمانی که چنین قدم‌های محکمی برداشته نشده، در مقابل مردم ایران موظف هستیم تا حاکمان ایران را به پذیرش اصول حقوق بشر وادار کنیم.»

به گفته‌ی “جان برد”، «کانادا شانه به شانه مردم ایران ایستاده است و امید دارد تا به زودی روزی فرا برسد که مردم ایران از حقوق اولیه و عزت و احترامی که معتقدیم همه انسان‌ها لایق آن هستند بهره‌مند شوند».

وزیر خارجه کانادا پیش از این و به دنبال انتخاب حسن روحانی به عنوان رییس جمهوری اسلامی، با انتشار اطلاعیه‌ای گفته بود که رأی‌گیری و نتیجه‌ی اعلام‌شده از سوی جمهوری اسلامی «عملا بی‌معنا» است چرا که به گفته‌ی او، تمامی نامزدهای انتخابات «عروسک‌های دست رهبر» جمهوری اسلامی هستند.

این اظهارات در همان زمان با اعتراض گروهی از ایرانیان مقیم کانادا همراه شد و باعث گردید که وی در اظهارات تازه‌ای «شجاعت» ایرانیانی را که با وجود تلاش‌های حکومت برای «ساکت‌کردن»شان به پای صندوق رفتند و اراده‌ی خود را تحمیل کردند، «تحسین» کند.

گفتنی است جواد ظریف، وزیر خارجه‌ی جمهوری اسلامی روز جمعه (7 نوامبر- 16 آبان) در گفتگویی با شبکه‌ی تلویزیونی سی.بی.اس کانادا خواهان عذرخواهی دولت کانادا به خاطر آن اظهارات شد.

این درحالی است که دولت کانادا در شهریور ماه گذشته (سپتامبر 2012) جمهوری اسلامی را «بزرگ‌ترین تهدید برای امنیت جهان» دانست و با تعطیلی سفارتش در تهران، دیپلمات‌های جمهوری اسلامی در تورنتو را نیز عناصر نامطلوب خواند و از این کشور اخراج کرد. از آن زمان، روابط دو کشور به حالت تعلیق درآمده است.

18 آبان 1392

http://taghato.net/article/3654

 

نظر خوانندگان

 

 

محل ارسال نظر در مورد اين مطلب:

توجه: اگر عنوان اين مقاله را در جدول زير وارد نکنيد، ما نخوهيم دانست که راجع به کدام مطلب اظهار نظر کرده ايد.

کافی است تيتر را کپی کرده و در محل مربوطه وارد کنيد.

 

بازگشت به خانه