خانه   |   آرشيو مقالات   |   فهرست نويسندگان و مطالب شان   |   آرشيو صفحهء اول سايت    |    جستجو  |    گنجينهء سکولاريسم نو

ا

نسرين ستوده کاردستی دورهء زندان اش را

به هيات پارلمان اروپا هديه داد

بی بی سی

جمعه 29 آذر ماه 1392 ـ  20 ماه دسامبر 2013

روز پنجشنبه، 28 آذر (19 دسامبر)، خبرگزاری فارس و چند وبسايت خبری وابسته به جناح محافظه کار در ايران، گزارش کردند که هيات پارلمان اروپا که اين هفته از ايران ديدن کرده بود، در جلسه‌ای در سفارت يونان، جايزه ساخاروف برای آزادی انديشه را به نسرين ستوده و جعفر پناهی، حقوقدان و فيلمساز ايرانی تحويل دادند.

نسرين ستوده و جعفر پناهی برندگان سال 2012 جايزه ساخاروف بودند.

اين منابع تصويری از خانم ستوده و آقای پناهی در کنار تاريا کرونبرگ، رئيس هيات پارلمانی اتحاديه اروپا در سفر به ايران، را هم منتشر کرده و گفته‌اند که اين تصوير از مراسم تحويل جايزه به اين دو نفر برداشته شده است. اين تصوير پيشتر در توئيتر خانم کرونبرگ منتشر شده بود.

هيات پارلمان اروپا روز جمعه وارد تهران شد و علاوه بر ملاقات و گفتگو با مقامات جمهوری اسلامی، در جلسه ای در سفارت يونان در تهران، با نسرين ستوده و جعفر پناهی، برندگان سال گذشته جايزه ساخاروف برای آزادی انديشه ملاقات کرد. يونان عضو ترويکای اتحاديه اروپاست و رياست دوره‌ای اتحاديه را از اول سال آينده به مدت شش ماه برعهده خواهد گرفت.

روز گذشته، خانم کرونبرگ در يک نشست خبری، ديدار با خانم ستوده و آقای پناهی را "يکی از برنامه های اصلی" سفر هيات به ايران توصيف کرد و گفت که ملاقات با آنان يک ساعت طول کشيد. وی افزود که در اين ملاقات، خانم ستوده يک قطعه کاردستی خود شامل طرح هايی از آرم زندان اوين به رنگ های مختلف را به او هديه داد و از اين هديه ابراز سپاسگزاری کرد.

قرار بود سال گذشته، هيات اعزامی کميته روابط با ايران در پارلمان اروپا از ايران ديدن کند اما به دليل اصرار بر ملاقات با خانم ستوده و آقای پناهی، دولت ايران اين برنامه را لغو کرد.

خانم کرونبرگ گفته است که به دليل تحريم مالی ايران، تحويل جايزه ساخاروف، به مبلغ پنجاه هزار دلار، به برندگان ايرانی آن در حال حاضر امکانپذير نيست. در پاسخ به سئوالی در مورد سفر احتمالی برندگان ايرانی جايزه ساخاروف به مقر اتحاديه اروپا، تاريا کرونبرگ گفت که نسرين ستوده ابراز اميدواری کرده است که روزی بتواند به مقر پارلمان اروپا سفر کند.

پارلمان اروپا در مراسمی که در ماه دسامبر سال گذشته در مقر اين پارلمان برگزار شد، اعطای جايزه ساخاروف به نسرين ستوده و جعفر پناهی را اعلام کرد. اين مراسم در غياب برندگان ايرانی جايزه برگزار شد زيرا در آن زمان، خانم ستوده زندانی بود و آقای پناهی هم اجازه خروج از کشور را نداشت.

به گفته رئيس هيات پارلمان اروپا، نسرين ستوده، که حقوقدان است، گفته است که محاکمات سياسی در ايران در دادگاه انقلاب برگزار می شود که در آن، معيارهای لازم قضايی مراعات نمی شود و خواستار آن شد که پرونده های سياسی در دادگاه های عادی مورد رسيدگی قرار گيرد.

 

'لابی های پشت پرده'

خبرگزاری فارس در گزارش روز پنجشنبه خود با عنوان "هيات اروپايی و محکومين فتنه چه چيزهايی در سفارت يونان رد و بدل کردند" نوشته است که "در حاليکه نه وزارت امور خارجه و نه بخش تشريفات مجلس مسئوليت ديدار هيات پارلمانی اتحاديه اروپا در سفارت يونان با دو تن از محکومين فتنه سال ۸۸ (نسرين ستوده و جعفر پناهی) را برعهده نمی‌گيرند، جزئيات جديدی از اين ديدار در حال آشکار شدن است."

در متنی که در وبسايت اين خبرگزاری منتشر شده آمده است که در اين ديدار "که عملا اختيار سرزمينی جمهوری اسلامی ايران در آن زير سئوال رفته، جايزه ساخاروف که پارلمان اروپا در سال ۲۰۱۲ به خاطر تلاش‌های نسرين ستوده و جعفر پناهی در راه اعتلای حقوق بشر به اين دو اعطا کرده بود، به آنان تحويل داده شد."

فارس می افزايد که "در روز اعطای اين جايزه در سال ۲۰۱۲ در پارلمان اروپا، جای اين دو محکوم فتنه خالی بود که به نظر می‌رسد با اين گشاده دستی وزارت امور خارجه و مجلس شورای اسلامی، حالا اين جايزه رسما به اين دو اهدا شده است."

فارس در گزارش خود، که کمابيش با مضمونی مشابه در چند وبسايت ديگر منتشر شده، نوشته است که "البته اين تنها نتيجه اين ديدار دو جانبه نبود" و می‌افزايد که در اين جلسه، نسرين ستوده هم جايزه‌ای به تاريا گرونبرگ اهدا می‌کند که خانم کرونبرگ در نشست خبری خود پس از پايان سفر، آن را "با افتخار به خبرنگاران نشان می‌دهد و می گويد: اين را ستوده در زندان اوين بادستان خود ساخته است." خبرگزاری فارس تصوير خانم کرونبرگ با کاردستی نسرين ستوده را نيز منتشر کرده است.

اين خبرگزاری به نقل از خانم کرونبرگ نوشته که ديدار با خانم ستوده و آقای پناهی "خارج از برنامه رسمی هيات" صورت گرفت و هشدار داده است که "لاجرم خارج از برنامه ريزی های رسمی، لابی های پشت پرده هم صورت گرفته است. اين خبرگزاری از وزارت خارجه انتقاد کرده است که "تا کنون از احضار سفير يونان در تهران برای بررسی اين اقدام خارج از عرف نيز خودداری کرده است."

هيات پارلمان اروپا به دعوت گروه روابط پارلمان جمهوری اسلامی و اتحاديه اروپا روز جمعه گذشته وارد تهران شد و با شماری از مقامات جمهوری اسلامی، از جمله رئيس مجمع تشخيص مصلحت، رئيس مجلس، وزير امور خارجه، چند تن از نمايندگان مجلس و دبير شورای حقوق بشر وابسته به قوه قضاييه جمهوری اسلامی ملاقات کرد. ديدار با نسرين ستوده و جعفر پناهی روز جمعه صورت گرفت.

ديدار هيات اتحاديه اروپا از ايران روز چهارشنبه خاتمه يافت و رئيس هيات در مصاحبه مطبوعاتی خود، به تشريح اوضاع ايران پرداخت و گفت که در حاليکه دولت حسن روحانی، رئيس جمهوری، به پايان دادن به انزوای ايران و بهبود روابط با غرب تمايل دارد، اکثريت مجلس در دست "اصولگرايانی" است که مواضع سختگيرانه‌تری دارند و اين باعث بروز تنش بين دولت و مجلس شده است. او اين وضعيت را با اختلاف نظر بين دولت و کنگره آمريکا قابل مقايسه دانست.

خانم کرونبرگ در مورد وضعيت حقوق بشر در ايران هم گفت که از زمان آغاز به کار حسن روحانی، تعدادی از زندانيان سياسی آزاد شده اند اما بر شمار اعدام ها افزوده شده و اظهار داشت که قوه قضاييه هم تحت تسلط اصولگرايان است. وی افزود که قرار است پارلمان اروپا در ماه فوريه - دو ماه ديگر - سند استراتژی جديد در مورد ايران را بررسی و تدوين کند.

نظر خوانندگان

 

 

محل ارسال نظر در مورد اين مطلب:

توجه: اگر عنوان اين مقاله را در جدول زير وارد نکنيد، ما نخوهيم دانست که راجع به کدام مطلب اظهار نظر کرده ايد.

کافی است تيتر را کپی کرده و در محل مربوطه وارد کنيد.

 

بازگشت به خانه