خانه   |   آرشيو مقالات   |   فهرست نويسندگان و مطالب شان   |   آرشيو صفحهء اول سايت    |    جستجو  |    گنجينهء سکولاريسم نو

ا

دو شاعر توسط سپاه پاسداران ربوده شده اند

اطلاعیهء انجمن قلم (در تبعید)

شنبه 7 دی ماه 1392 ـ  28 ماه دسامبر 2013

انجمن قلم ایران (در تبعید): نزدیک به سه هفته پیش، سید مهدی موسوی و فاطمه اختصاری، دو شاعر ایرانی، ناگهان ناپدید شدند و از آن تاریخ تاکنون خبری از این دو شاعر نیست. فاطمه اختصاری، پس از برگشتن از کنگره شعر سوئد در فرودگاه تهران بازداشت و بازجویی و چند ساعت بعد آزاد شده بود.

سید مهدی موسوی و فاطمه اختصاری که هر دو از شاعران شناخته‌ شده ایران هستند، میانهء آذر ماه به دادسرا فراخوانده شدند، اما آنان به دادسرا مراجعه نکرده و سپس از یک شنبه ۱۷ آذر ماه به گونه‍ی مشکوکی ناپدید شده ‌اند.

خانواده‌ های این دو شاعر، از وضع آنان آگاهی ندارند. سید مهدی موسوی، ۱۵ آذر ۱۳۹۲ در صفحه فیس بوک خود، نوشته بود: «امروز صبح، اجازه خروج از کشور به من و فاطمه اختصاری داده نشد و پاسپورت ما نیز ضبط گردید. علت این موضوع را هم طبیعتا هنوز نمی‌ دانیم.»

از آن پس دیگر یادداشتی از سید مهدی موسوی در شبکه‌ های اجتماعی منتشر نشده است. موسوی و خانم اختصاری در شبکه‌ های اجتماعی حضور بسیار چشم گیری داشتند. یکی از تارنماهای نزدیک به محفل های پلیسی - اطلاعاتی حکومت اسلامی، پیش از این سید مهدی موسوی را به آشنایی و دوستی با شاهین نجفی، برگزاری مهمانی ‌های مختلط و برگزاری نشست های ادبی در شهر تهران و در برخی از شهرستان ‌ها و «گسترش ابتذال» و «تبلیغات منفی علیه جمهوری اسلامی» متهم کرده بود.

واپسین دفتر شعری که از فاطمه اختصاری، مجوز نشر پیدا کرد، «بحث‌ های فمینیستی قبل از پختن سیب‌ زمینی» نام دارد. این کتاب از کتابفروشی ‌ها و از نمایشگاه کتاب تهران گردآوری شد. خانم اختصاری، در گفتگو با رادیو زمانه، در این مورد گفته است: «من در شعر‌هایم از اتفاق‌ ها و اندیشه‌ های شخصی ‌ام الهام می ‌گیرم اما شعر من دفتر خاطرات شخصی من نیست. با این‌ حال انکار نمی‌ کنم که فاطمه اختصاری در شعرهای من وجود دارد و نفس می‌ کشد.» دفتر شعر «ناگهان» (نشر شانی) و «بوق زدن برای گوسفندها» (نشر جمهوری) از سید مهدی موسوی منتشر ناشدنی تشخیص داده شده اند.

گفته می شود این دو شاعر از سوی اطلاعات سپاه بازداشت شده اند و برای اعتراف تلویزیونی زیر فشار شدید قرار دارند.

انجمن قلم ایران در تبعید، این آدم ربایی و فرهنگ ستیزی و آزادی ستیزی حکومت اسلامی را محکوم می کند و از همه نهادهای بین المللی و تشکل های نویسندگان، به ویژه پن جهانی، انتظار دارد که برای آزادی این شاعران و دیگر زندانیان سیاسی و اجتماعی تلاش کنند.

انجمن قلم ایران در تبعید

بیست و ششم دسامبر ۲۰۱٣

 

نظر خوانندگان

 

 

محل ارسال نظر در مورد اين مطلب:

توجه: اگر عنوان اين مقاله را در جدول زير وارد نکنيد، ما نخوهيم دانست که راجع به کدام مطلب اظهار نظر کرده ايد.

کافی است تيتر را کپی کرده و در محل مربوطه وارد کنيد.

 

بازگشت به خانه