خانه   |   آرشيو کلی مقالات   |   فهرست نويسندگان  |   آرشيو روزانهء صفحهء اول سايت    |    جستجو  |    گنجينهء سکولاريسم نو

 

ا حقوق بشر و فعاليت های سياسی

(دربارهء اظهارات خانم شيرين عبادی)

توضيح هيئت تحريريه نشريه اينترنتی جنبش سوسياليستی

جمعه 28  دی ماه 1392 ـ 18  ماه ژانويه  2014

تغيير نام صفحه

حقوق بشر و فعاليت های سياسی

(دربارهء اظهارات خانم شيرين عبادی)

توضيح نشريه اينترنتی جنبش سوسياليستی، دربارهء اظهارات خانم شيرين عبادی

با احترام و ارج به فعاليت های آقای دکتر عبدالکريم لاهيجی و ديگر فعالان حقوق بشر، از جمله سرکار بانو شيرين عبادی، ضروري ست تا در بارهء اظهاراتی که در گزارش «مراسم تجلیل از 50 سال تلاش عبدالکریم لاهیجی برای احقاق حقوق بشر» در شهر هانور آلمان بنام خانم شيرين عبادی مبنی بر: «شیرین عبادی یکی دیگر از مشخصه‌های آقای لاهیجی را مرزگذاری او بین سیاست و حقوق بشر دانست و تأکید کرد که دکتر لاهیجی هیچگاه عضو هیچ گروه و حزب سیاسی نشد و همه انسان ها را تنها با دید حقوق بشری نگاه کرد.» نقل شده است، توضيحی کوتاه ارائه داده شود.

عضويت درگروه ها و احزاب سياسی ــ آن بخش از گروه ها و احزابی که عليه استبداد و ديکتاتوری مبارزه می کنند، و در آن رابطه برای تحقق حقوق بشر، لغو مجازات شکنجه و اعدام فعاليت دارند، خواستار جدائی نهاد دين از نهاد دولت هستند و در واقع از حرمت انسانی دفاع می نمايند و اصل فرديت را محترم می شمارند، به حقوق مساوی زن و مرد و همچنين اقليت های مذهبی و قومی و نژادی با ديگر شهروندان جامعه در مقابل قانون پايبند هستند و در نهايت خواست هائی همچون استقرار جامعه مدنی ، انتخابات آزاد و از آن طريق برقراری حاکميت ملت، بخشی از محورهای اصلی فعاليت ها و مبارزات شان را تشکيل می دهد ــ بهيچوجه نمی تواند و نبايد در مغايرت با مبارزهء همزمان دفاع از حقوق بشر و فعاليت سياسی گروهی و حزبی تلقی گردد. آنان که چنين می انديشند، کاملا در اشتباه هستند. بيان چنان اظهاراتی، آنهم از سوی فردی که برنده جايزه نوبل شده است، باعث تأسف است و بهيچوجه نمی تواند چنان گفتاری مورد تائيد نيروهای دمکرات و آزاديخواه ايرانی ، ازجمله ما سوسياليست های مصدقی باشد!

اصولا تحقق حقوق بشر در جوامع استبدادی و ديکتاتوری، همچون وطنمان ايران، بدون فعاليت و همکاری اعضای گروه ها،احزاب، سازمانها، جمعيت ها و جبهه های آزاديخواه و دمکرات امکان پذير نخواهد بود! در همين رابطه است که دولتهای استبدادی بخاطر بقای عمر خود با هرگونه فعاليت سياسی و بخصوص وجود احزاب و سازمانهای سياسی مخالفتد. در چنين جوامعی متأسفانه عضويت در احزاب و گروه های سياسی با خود بار منفی بهمراه دارد و روی اين اصل است که بسياری برخود می بالند که عضو سازمانها، احزاب و گروه های سياسی نيستند!

اما متأسفانه اين واقعيتی است که بعضی از فعالين سياسی ـ اجتماعی سعی دارند بخاطر تغيير عقيده و نظرات خود، حتی الاامکان بر بخشهائی از تاريخچه فعاليت های گذشته خود سرپوش بگذارند و حتی بخشهائی از رفتار و گفتار مربوط به گذشته خودرا انکار می کنند.

ولی برای ما روشن نيست که خانم شيرين عبادی چرا و بچه دليل در گفتار خود که درباره جوانب مثبت هويت آقای دکتر لاهيجی صحبت کرده اند، از واژه «هيچگاه» استفاده نموده و بيان داشته اند که دکتر لاهيجی« هیچگاه عضو هیچ گروه و حزب سیاسی نشد »؟! در حاليکه اسناد و مدارک مربوط به گروه های سياسی عکس اين ادعا را گواهی می کنند. آقای دکتر عبدالکريم لاهيجی در گذشته فعاليت گروهی سياسی داشته اند!

البته بايد به اين موضوع توجه داشت که، از حقوق شخصی هرفردی است که تصميم به همکاری و عضويت در گروه و يا حزب سياسی نموده و يا ننمايد. ولی همچنين، بايد قبول داشت که عضو شدن در گروه و حزب سياسی بهيچوجه نمی تواند با خود بار «منفی» بهمراه داشته باشد؛ با توجه به اين اصل حقوق بشری، پس بايد قبول داشت کسی که احيانأ عضو گروه و يا حزب سياسی نيست، اين «عضو» نبودن نيزنمی تواند «افتخاری» محسوب شود!

هيئت تحريريهء نشريه اينترنتی جنبش سوسياليستی

نشريه سازمان سوسياليست های ايران

شنبه 14 دی 1392 - 4 ژانويه 2014

پانويس:

 د*. دکتر لاهيجی: من اجر خودم را گرفته ام، همين که شب ها راحت می خوابم

مراسم تجلیل از ۵۰ سال تلاش عبدالکریم لاهیجی برای احقاق حقوق بشردر شهر هانور آلمان

http://www.ois-iran.com/

 

نظر خوانندگان

 

 

محل ارسال نظر در مورد اين مطلب:

توجه: اگر عنوان اين مقاله را در جدول زير وارد نکنيد، ما نخوهيم دانست که راجع به کدام مطلب اظهار نظر کرده ايد.

کافی است تيتر را کپی کرده و در محل مربوطه وارد کنيد.

 

بازگشت به خانه