خانه   |   آرشيو کلی مقالات   |   فهرست نويسندگان  |   آرشيو روزانهء صفحهء اول سايت    |    جستجو  |    گنجينهء سکولاريسم نو

تصویب پیش‌نویس قطعنامهء راهبرد اتحادیهء اروپا در قبال ایران

سايت راديو فردا

شنبه 16 فروردين ماه 1393 ـ 5 ماه آوريل  2014

کمیتهء روابط خارجی اتحادیه اروپا، در دوازدهم فروردین ماه، پیش‌نویس قطعنامه‌ای را در مورد «راهبرد اتحادیه اروپا در قبال ایران» تصویب کرد که در آن به مسائلی مانند حقوق بشر یا ایجاد دفتر نمایندگی در تهران اشاره شده است.

پیش‌نویس این قطعنامه در هفت صفحه و 23 مورد به «برنامه اتمی»، «چشم‌انداز روابط ایران و اتحادیه اروپا»، «مسائل منطقه‌ای» و «حقوق بشر» نظر دارد.

این قطعنامه خود با نظر به قطعنامه‌های پیشین در مورد ایران تنظیم شده؛ به ویژه چندی از آنها که مسائلی مانند برنامهء اتمی یا مسائل حقوق بشری و حقوق اقلیت‌ها را در بر می‌گرفتند.

این پیش‌نویس از اتحادیه اروپا می‌خواهد که تا پایان سال جاری میلادی در تهران دفتر نمایندگی افتتاح کند.

بازگشایی دفتر نمایندگی به گفته این قطعنامه می‌تواند بر سیاست‌های تهران تاثیر گذاشته، از گفت‌وگو بر سر مسائلی مانند حقوق بشر و حقوق اقلیت‌ها حمایت کند.

در مورد برنامه اتمی، با استقبال از توافق شکل‌گرفته در ژنو در سوم آذر ماه سال گذشته، از طرف‌ها خواسته است تا با حضوری سازنده در گفت‌وگوها طی زمان مقرر به توافق نهایی دست پیدا کنند.

به گفته این قطعنامه زمانی که ماهیت صلح‌آمیز برنامه اتمی ایران با رسیدن به توافقی راست‌آزمایی شود، آنگاه تحریم‌ها علیه تهران باید رفته‌رفته برداشته شوند.

این قطعنامه از آزادی برخی از زندانیان عقیده در ایران استقبال کرده و خواستار آزادی همه زندانیان سیاسی از جمله فعالان حقوق بشر، فعالان سیاسی، اتحادیه‌ای و کسانی که در پی اعتراضات سال 1388 دستگیر شدند، شده است.

کمیته روابط خارجی اتحادیه اروپا با اشاره به منشور حقوق شهروندی تهیه شده در دولت حسن روحانی در عین حال «نگرانی عمیق» خود را از گزارش‌ها در مورد مسائلی مانند «شکنجه»، «روند قضایی ناعادلانه» یا «اعدام‌ها» در ایران ابراز کرده است.

این قطعنامه از گفت‌وگوی سطح بالا در مورد مسائل حقوق بشری در ایران حمایت کرده و از جمله معتقد است این موضوع باید بخشی از چهارچوب روابط آینده میان اتحادیه اروپا و ایران باشد.

این پیش‌نویس از اتحادیه اروپا خواسته است از فعالیت گزارشگر ویژه حقوق بشر در مورد ایران حمایت کند، از ایران خواسته تا به احمد شهید، این گزارشگر ویژه، فورا و بدون قید و شرط روادید ورورد به خاک این کشور را بدهد یا خواستار تعلیق اعدام شده است.

در این پیش‌نویس تاکید شده است که همه هیئت‌های نمایندگی اتحادیه اروپا که به ایران می‌روند باید متعهد شوند که با مخالفان سیاسی یا فعالان جامعه مدنی دیدار کرده به زندانیان سیاسی دسترسی داشته باشند.

این موضوع در حالی مطرح می‌شود که در سفر اسفند ماه کاترین اشتون، رئیس روابط خارجی این اتحادیه به ایران، دیداری میان او و برخی فعالان حقوق زن و نیز گوهر عشقی، مادر ستار بهشتی، صورت گرفت. این موضوع با انتقادهای مقام‌های ایرانی روبه‌رو شده است. این دیدار در سفارت اتریش در تهران همزمان با روز زن صورت گرفته بود.

این قطعنامه از نامه روزنامه‌نگاران برای شکل‌گیری انجمن صنفی آنها در ایران حمایت کرده است.

کمیته روابط خارجی اتحادیه اروپا در پیش‌نویس قطعنامه خود در عین حال از ایران می‌خواهد از نفوذ خود بر دمشق برای توقف جنگ در سوریه استفاده کند؛ از تهران می‌خواهد با تلاش‌های جهانی در این مورد همگام شود.

خانم اشتون در 18 اسفند ماه طی نخستین سفر خود به ایران -که از آن به عنوان بخشی از تلاش‌ها برای کاهش تنش میان ایران و غرب نام برده می‌شود- با حسن روحانی دیدار کرد.

در آن دیدار، رئیس‌جمهوری ایران علاقه خود را برای ایجاد «روابطی جدید» با اتحادیه اروپا ابراز کرده بود.

http://www.radiofarda.com/content/f35_eu_foreign_commitee_resolution/25316348.html

 

نظر خوانندگان

 

 

محل ارسال نظر در مورد اين مطلب:

توجه: اگر عنوان اين مقاله را در جدول زير وارد نکنيد، ما نخوهيم دانست که راجع به کدام مطلب اظهار نظر کرده ايد.

کافی است تيتر را کپی کرده و در محل مربوطه وارد کنيد.

 

بازگشت به خانه