خانه   |   آرشيو کلی مقالات   |   فهرست نويسندگان  |   آرشيو روزانهء صفحهء اول سايت    |    جستجو  |    گنجينهء سکولاريسم نو

 چهارشنبه 27 فروردين ماه 1392 ـ 16 ماه آوريل  2014

جنبش سکولار دموکراسی ايران

بيستمين سالروز بنيانگذاری حزب مشروطهء ايران را

به اعضاء و رهبران آن خجسته باد می گويد.

 

بیستمین سالروز بنیانگذاری حزب مشروطه ايران (ليبرال دمکرات)

اعلاميه

بیست سال پیش، پس از دو سال تلاش هیئت موسس سرانجام در روزهای نهم و دهم ماه آوریل 1994 در شهر کلن آلمان کنفرانس موسس "سازمان مشروطه خواهان ایران" که بعدها به حزب مشروطه ایران (لیبرال دمکرات) تغییر نام یافت تشکیل شد و سازمانی پای به عرصه سیاسی ایران گذاشت که جای خالی آن مدتها بود که از سوی فرهیختگان ایران احساس می‌شد. سازمانی که بتواند ارزش‌های یک دمکراسی لیبرال را در چهارچوب یک سازمان راست‌میانه نمایندگی کرده و نه تنها به غنای گفتمان سیاسی ایران بیافزاید و فرهنگ دمکراسی لیبرال و ارزش‌های والای آنرا در جامعه ایران نمایندگی و بسط و گسترش دهد که بتواند جایگزینی برای افکار ویرانگر رادیکال از چپ و راست مذهبی باشد. سازمانی که بتواند برای ایران فردا، الگوئی بدور از خشونت و بر اساس اصول لیبرالیسم ارائه دهد.

بیست سال از آن روزها می‌گذرد و امروز کمتر کسی می‌تواند موفقیت حزب مشروطه ایران (لیبرال دمکرات) و اثر انکار ناپذیرش را در طول سالها بر گفتمان سیاسی غالب و گروه‌های سیاسی ایران نادیده انگارد.

حزب مشروطه ایران (لیبرال دمکرات) در طول این سالها همانگونه که در خور یک سازمان سیاسی پویا و زنده است تحول پیدا کرده و بهتر شده است. اصول لیبرال دمکراسی نه در حرف و در شعار که در عمل در آن نهادینه شده است. حزب بدون عقب‌گرد و یا پشت کردن به اصول اعتقادی خود برای ساختن آینده‌ای آزاد برای ایران که بهترین راه برای دست‌یابی به آنرا یک نظام لیبرال دمکرات در چهارچوب یک نظام پادشاهی مشروطه به پادشاهی شاهزاده رضا پهلوی (در صورت رای مردم) می‌داند به جلو رفته و در آینده نیز به همت اعضا و باورمندان‌اش همچنان به راه خود ادامه خواهد داد.

در این راه بیست ساله؛ حزب مشروطه ایران (لیبرال دمکرات) همواره این بخت بلند را داشته و دارد که از عضوییت و همراهی مستقیم و غیر‌مستقیم و رایزنی‌های جمعی از فرهیخته‌ترین فرهیختگان جامعه ایران بهره‌مند باشد. بزرگانی که هر یک به سهم خویش به پیشرفت سیاسی و تشکیلاتی حزب یاری رسانده و به غنای عقیدتی حزب مشروطه ایران (لیبرال دمکرات) افزوده‌اند.

در میان این بزرگان اما زنده یاد دکتر داریوش همایون که شاید پیش از هر کس دیگری نیاز به تشکیل این حزب را احساس کرد و پایه‌های عقیدتی آنرا بنیان نهاد و هیئت موسس آنرا را گرد هم آورد و با تلاش شبانه‌روزی خود و هیئت موسس توانست بیست سال پیش آنرا از یک اندیشه و یک نیاز به یک واقعییت انکارناپذیر بدل سازد و تا آخرین لحظات زندگی پر بارش در کنار آن بماند و هر روز برای پیشرفت و باروری آن تلاش کند، از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است. بدان اندازه که نمی‌توان حزب مشروطه ایران (لیبرال دمکرات ) و زنده یاد دکتر داریوش همایون را از هم جدا و بدون یکدیگر تصور کرد. دکتر داریوش همایون دیگر در میان ما نیست اما افکار و اندیشه‌های والای او همواره با ما خواهد بود و خواهد ماند.

بیست سالگی حزب مشروطه ایران (لیبرال دمکرات) را به همه اعضا و علاقه‌مندان آن و همه آنانی که دل به آینده‌ای دمکرات و آزاد و بدور از خشونت برای ایران دوخته‌اند و همچنین به هیئت موسس آن، بزرگانی که همراه با زنده یاد دکتر داریوش همایون به نیاز حزب پی بردند و در تشکیل آن تلاش کردند، بزرگانی چون جناب دکتر خسرو اکمل که در میان ما هستند و حزب از رایزنی‌های آنان بهره‌مند است شاد باش گفته و یاد بزرگانی چون زنده یاد جناب اسدالله مروتی را که دیگر در میان ما نیستند را گرامی داشته خود را مدیون تلاش‌ها و راه‌نمائی‌های آنان می‌دانیم.

در بیست سالگی حزب بسیار خرسندیم که این سُنت دیرینه بهره‌مند شدن از رایزنی‌های جمعی از بهترین و فرهیخته‌ترین فرهیختگان جامعه ایرانی همچنان ادامه دارد و حزب از رایزنی‌های بزرگانی چون جناب دکتر شاهین فاطمی و همکاری‌های نزدیک جناب دکتر حسن منصور و بسیاری دیگر از فرهیختگان ایران برخوردار و بهره‌مند است.

به امید آنکه پیام حزب و ارزش‌هائی که حزب مشروطه ایران (لیبرال دمکرات ) با افتخار نمایندگی می‌کند و به آن می‌بالد هر روز بیشتر از روز پیش در جامعه ایران بسط و گسترش پیدا کرده و زمینه‌های ایرانی آزاد در فردای ایران، فردائی که جمهوری جهل و جنون اسلامی خاطره‌ای تلخ بیش نخواهد بود، را فراهم سازد.

حزب مشروطه ایران (لیبرال دمکرات) آنچنان که زنده یاد دکتر داریوش همایون تعریفش می‌کرد، حزبی است برای ا"کنون و فردای ایران". فردائی که بدون جوانان پر شور و آزاده ایران زمین معنائی نداشته و نخواهد داشت. همان جوانانی که در طول این سالها اگر در خارج از ایران بوده‌اند و می‌توانستند مستقیم به آن بپیوندند به آن پیوستند و با تلاش‌ها و کوشش‌های خود به آن شور و شوق و معنی بخشیده و می‌بخشند و اگر در ایران بوده‌اند، گاه مخفی و گاه علنی با تشویق‌ها و انتقاد‌های سازنده خود به بارور شدن هر چه بیشترش یاری رسانده‌اند و همچنان یاری می‌رسانند و پیامش را در بین جوانان بسط و گسترش می‌دهند.

ما خود را وامدار این جوانان دانسته بر عهد و پیمانی که با آنان بسته‌ایم وفادار خواهیم ماند و تا ساختن ایرانی آزاد و رها از چنگال نظام جمهوری نکبت بار اسلامی و ساختن فردائی بهتر برای آنان و فرزندانشان لحظه‌ای از تلاش و کوشش باز نخواهیم ایستاد.

باشد که در بیستمین سالروز تشکیل حزب مشروطه ایران (لیبرال دمکرات)، حزب همچنان از حمایت‌های روزافزون جوانان ایران زمین چون گذشته بهره‌مند بماند.

پاينده ايران

زنده باد ملت ايران

نظر خوانندگان

 

 

محل ارسال نظر در مورد اين مطلب:

توجه: اگر عنوان اين مقاله را در جدول زير وارد نکنيد، ما نخوهيم دانست که راجع به کدام مطلب اظهار نظر کرده ايد.

کافی است تيتر را کپی کرده و در محل مربوطه وارد کنيد.

 

بازگشت به خانه