خانه   |   آرشيو کلی مقالات   |   فهرست نويسندگان  |   آرشيو روزانهء صفحهء اول سايت    |    جستجو  |    گنجينهء سکولاريسم نو

 جمعه 29 فروردين ماه 1392 ـ 18 ماه آوريل  2014

کتاب درسی یا بولتن سیاسی؟!

علیرضا هاشمی سنجانی ـ دبیر کل سازمان معلمان ایران

کتاب علوم اجتماعی سال چهارم رشته علوم انسانی یکی از سیاسی ترین کتاب هایی است که در طول سال های تدریسم مجبور به تدریس آن شده ام. این کتاب در راستای بومی کردن (اسلامی کردن) علوم انسانی و توسط یک روحانی دانشگاه دیده (حجت الاسلام دکتر حمید پارسانیا) به نگارش در آمده است.

دانشجویان و اساتید علوم انسانی باید این کتاب را به عنوان یک پدیده مورد بررسی ویژه قرار دهند و بررسی كنند چگونه نوشته ای که در نهایت می‌توانست یک بولتن سیاسی باشد، سر از آموزش و پرورش در آورده و به عنوان یک کتاب درسی به جامعه عرضه شده است.

کتاب مسیری را انتخاب کرده که به "بیداری اسلامی" برسد و نوید یک "امپراتوری اسلامی" را می دهد: «پیش به سوی یک دولت اسلامی با جمهوری های آزاد و مستقل» (ص 130).

نویسندهء محترم در فضای گفتاری دولت نهم و دهم آماده می شود که مدیریت جهانی را به دست گیرد و تصویری که از غرب ارائه می دهد چنين است: «‌حیوان فرتوتی که زمین گیر و آسیب پذیر است» (ص99 ).

نویسنده، با رگباری از فحش های سیاسی، غرب را در خیال خود ضربهء فنی كرده و پیروز از میدان مبارزه با غرب بیرون می آید. اصطلاحاتی همچون امپریالیسم ، استعمار، سکولاریسم، اومانیسم، دئیسم، آمپریسم، ناسیونالیسم، راسیونالیسم، ماتریالیسم، مارکسیسم، پروتستانیتسم، لیبرالیسم، فراماسونری، کمونیسم، سوسیالیزم، الحاد و .... در صفحات مختلف کتاب رژه می روند و دانش آموزان بی پناه مجبور به نوشیدن این شبه داروی تلخ اند و معلمان مجبورتر از آنان برای تدریس این توهمات!

تبدیل این امور پیچیده و مهم به امری ساده ، مهم‌ترین ویژگی این کتاب است.

غرب خلاصه می شود در چند اصطلاح و با چند جمله؛ باطل بودن آنان به راحتی ِ غیر قابل تصوری اثبات می شود. تئوری «جامعهء متوهم» را شنیده‌اید؟؛ جامعه ای که در فضای ذهنی و غیر تاریخی می اندیشد و بر اساس قوهء خیال حرکت می کند و از دریچهء سیاست و ایدئولوژی با واقعیت ها رو به ‌رو می شود؟؛ جامعه ای غرق در سیاست زدگی!

کتاب فاجعه بار است، از این جهت که به جای حرکت از واقعیت به سوی آرمان ها بالعکس از آرمان‌ها به سوی واقعیت ها می رود و، بر اساس توهم ذهنی خود، با واقعیات جهان مدرن، علم جدید و خصوصاً علوم انسانی مواجه می شود و، طبیعاً، واقعیات را درک نکرده بر اساس یک توهم در مقابله با غرب، پیروز و سربلند بیرون می آید.

برخورد کتاب با غرب و مدرنیته، و حتی لایه های عمیق آن مانند علم جدید، برخوردی کودکانه و متوهمانه است. با آرزو و آرمان نمی توان علمی را پایه گذاری کرد، قدرت سیاسی در تبدیل یک پروسهء طبیعی به يک پروژه سعی داشته است در حالی که می‌دانیم یک نظام معرفت شناسانه بر اساس یک برنامهء سیاسی شکل نخواهد گرفت.

دربارهء این کتاب و برادران دوقلوی آن (جامعه شناسی 1و 2) باز هم خواهم نوشت ولی از مسئولان وزارت آموزش و پرورش انتظار دارم بازنگری در این کتاب ها را هر چه سریع تر در دستور کار خود قرار دهند و ما در سال تحصیلی آینده شاهد این نوع کتاب ها در مدارس نباشیم.

مسئولان آموزش و پرورش باید به دیدگاه های رئیس جمهور منتخب التزام داشته باشند؛ آنجا که دکتر روحانی، در مصاحبه ای که در پایگاه خبری آفتاب موجود است، بیان می‌كند: «من قبول دارم هر نظام سیاسی اجتماعی، تاکیدات ایدئولوژیک و سیاسی روی آموزش و پرورش دارد، ولی در کشور ما نگاه سیاسی و ایدئولوژیک به آموزش و پرورش خیلی شدید است».

برگرفته از پايگاه خبری ـ تحليلی سازمان معلمان ايران

 

نظر خوانندگان

 

 

محل ارسال نظر در مورد اين مطلب:

توجه: اگر عنوان اين مقاله را در جدول زير وارد نکنيد، ما نخوهيم دانست که راجع به کدام مطلب اظهار نظر کرده ايد.

کافی است تيتر را کپی کرده و در محل مربوطه وارد کنيد.

 

بازگشت به خانه