خانه   |   آرشيو کلی مقالات   |   فهرست نويسندگان  |   آرشيو روزانهء صفحهء اول سايت    |    جستجو  |    گنجينهء سکولاريسم نو

دوشنبه 5 خرداد ماه 1393 ـ 26 ماه مه  2014

آزادی یواشکی ِ درصدی از نصف ملت ایران، پس از یک قرن مبارزه

امین موحدی

با فرض اینکه نصف جمعیت ایران زن باشند، و  همهء زنان ایران هم در فیس بوک عضو، و صد البته با فرض محال تر اینکه همهء این زنان در صفحهء «آزادی یواشکی زنان» عضو بوده و عکسی‌ یواشکی از  خود در  صفحهء مورد بحث  گذاشته باشند، باید به ایرانیان یک تبریک جانانه گفت که پس از بیش از یک قرن مبارزات آزادی طلبانه بالاخره نصف ملت ایران به آزادی، از نوع یواشکی آن‌، آن هم در فیس بوک، رسیدند. بدین ترتیب می توان پیش بینی‌ کرد که تا یک قرن دیگر مردان شان  نیز، در فیس بوک، آزادی خود را یواشکی جشن بگیرند و، پس از گذشت یک قرن دیگر، همگی‌ با هم (مرد و زن) به آزادی یواشکی در «تویتر» نيز نائل آیند.

پس از این مرحلهء يواشکي، که دو قرن طول خواهد کشید، نوبت به «آزادی پر سرعت» می‌رسد که، با توجه به کم سرعت بودن اینترنت در ایران، رسیدن به آن‌ امری محال به نظر مي آيد. اصلاً سرعت کلاً خطر ناک است، خصوصاً مبارزهء پرسرعت، که تصادف هم زیاد دارد. مگر نشنیده اید که گفته اند «دیر رسیدن بهتر از هرگز نرسیدن است»؟ یواش رفتن و احتیاط شرط عقل است. به نظر من حتا می شود یکجا ایستاد و فقط تماشا کرد.

با این وجود، شخصاً به این ‌همه جسارت درصدي از نصف ملت ایران که توانستند به شکلی‌ آرام و بدون آنکه هزینه‌ای بپردازند به آزادی دست پیدا کنند باید درود و هزاران درود فرستاد. چه جسارتی! چه شجاعتی!

باور کنید که هیچکس ندانست این همه ملت کی‌ آزاد شدند؛ و کسی‌ هم نتوانست مانع آزادی آنها بشود. صدها هزار نفر در یک «لایک»... ببخشید، در «چشم به هم زدنی»، از زیر یوغ استبداد رها شدند. این نتیجهء یک قرن مبارزه بود که بالاخره به ثمر نشست و، پس از یک قرن، درصدي از نصف ملت زجر کشیدهء فيس بوک نشين ایران موفق شدند عکس هایی از خود، در حالی که موهایشان افشان است و عینک آفتابی بر چشم دارند یا با شلوار جین چند قدمی‌ در داخل دریا برداشته اند طوری که مانتوهایشان خیس نشود، و صد البته ژست های مختلف ِ یواشکی ِ دیگر، در فیس بوک منتشر نمایند.

این اقدام جسارت آمیز درصدی از نصف ملت ایران سبب حیرت و تحسین جهانیان گردید؛ طوریکه همگان آن را انقلابی‌ در دستیابی یواشکی به آزادی عنوان نمودند.

اصلا آزادی سریع و پر هزینه به درد نمی‌خورد که، آزادی باید اینطوری یاواش یاواش باشد تا زیر زبان مزه دهد و کلی‌ باهاش لایک بازی کرد و حالشو‌ برد.

به امید روزهای آزادتر برای ملت ايران در طی‌ قرن های آینده .

اطمینان داشته باشید اگر به این ترتیب دو سه‌ قرن دیگر هم یواشکی ادامه دهید می توان باور کرد که «سحر نزدیک است» و فقط اندکی‌ صبر ايوب می‌خواهد.

 

نظر خوانندگان

 

 

محل ارسال نظر در مورد اين مطلب:

توجه: اگر عنوان اين مقاله را در جدول زير وارد نکنيد، ما نخوهيم دانست که راجع به کدام مطلب اظهار نظر کرده ايد.

کافی است تيتر را کپی کرده و در محل مربوطه وارد کنيد.

 

بازگشت به خانه