خانه   |   آرشيو کلی مقالات   |   فهرست نويسندگان  |   آرشيو روزانهء صفحهء اول سايت    |    جستجو  |    گنجينهء سکولاريسم نو

چهارشنبه 14 خرداد ماه 1393 ـ 4  ماه ژوئن  2014

توصیه اصلاح طلبان به مردم

بهترین کار، سکوت و خفه شدن است

حسن داعی

بهزاد نبوی یکی از رهبران جناح معروف به اصلاح طلب در ایران است که چند روز پیش از زندان آزاد شد. نبوی در گفتگوی تلفنی، به عیسی سحرخیز که نگران نقض فاحش حقوق بشر و ناتوانی روحانی در آزادی زندانیان اصلاح طلب از زندان است تأکید کرده که بهترین کار در شرائط کنونی، سکوت و خفه شدن است.

عیسی سرخیز که از روزنامه نگاران داخل کشور است، در مقاله ای در سایت "روز" می نویسد: 

«روز اول آزادی بهزاد نبوی وقتی با او تلفنی صحبت می کردم اولین توصیه و پیامش این بود که فلانی توجه داشته باشید که بهترین کار برای ما در شرایط کنونی "خفه شدن" است؛ هشدارش در زمان دیدارهای حضوری و در میان جمع هم همین بود و اشاره ای هم داشت به نامه ای که از زندان برای حسن روحانی فرستاده و در آن متذکر شده بود که شما آزادی زندانیان سیاسی را در اولویت کارهای خود قرار نده...»

سحرخیز در مقاله خود می گوید: «در یک دو ملاقات بعدی و همچنین در زمان دیدار حقوقدانان و کنشگران اجتماعی با دختران موسوی در سالگرد دوم خرداد، من هم این نکته را یادآور شدم که دیگر زندانیان سیاسی، از جمله روزنامه نگاران و وب نگاران در بندهای اوین و رجائی شهر، هم پیام مشابهی داشتند مبنی بر اینکه انتظار ندارند دولت تدبیر و امید اولویت کار خود را بر آزاد ساختن زندانیان در حصر و در بند قرار دهد. البته برای اینکه خیال بهزاد هم راحت شود به او گفتم که تمام ما "خفه خون" گرفته ایم و حرفی نمی زنیم و سانسور و خودسانسوری حرف اول و آخر را در فضای رسانه ای کشور می زند!»

سحرخیز، ضمن اشاره به موج بی سابقه دستگیری و سرکوب که سراسر کشور را فرا گرفته، در مورد بی عملی و بی تفاوتی دولت روحانی می نویسد: «شاید گناه از ما بوده است که به حسن روحانی پیغام داده ایم زیاد فکر زندانیان در حبس و در بند نباش و تصویب و اجرای "حقوق شهروندی" را در اولویت کارها و برنامه هایت قرار نده

در پایان، سحرخیز خطاب به بهزاد نبوی می نویسد: «مصلحت جویانه "خفه" می شویم و محافظه کارانه "خفه خون" می گیریم و تن به "سانسور" و "خودسانسوری" می دهیم».

بهزاد نبوی و دیگر همپالکی های اصلاح طلب اش، که امروز به مردم توصیه می کنند تا خفه شوند، همان کسانی هستند که قبل از انتخابات نمایشی، از داخل زندان ستاد انتخاباتی تشکیل داده و با صدور اعلامیه و نشان دادن در باغ سبز، مردم را به شرکت در سیرک انتخاباتی دعوت می کردند.

دو هفته قبل، محمد خاتمی، رئیس جمهور سابق، نیز ضمن سخنرانی برای جوانان "اصلاح طلب" به آنان توصیه کرد که سقف انتظارات شان را پائین بیاورند و، بعنوان مثال، خواهان آزادی موسوی و کروبی از حصر نباشند، و از اینکه ولی فقیه اجازه دارو و درمان آنها را می دهد، شکرگزار هم باشند. خاتمی در سخنرانی اش گفت:

«در مورد رفع حصر اصلاً سکوت نشده بلکه احساس می‌کنیم هرچه صحبت بکنیم کار بد‌تر می‌شود. تلاش واقعا صورت گرفته نمی‌دانیم چطور شد که تحقق پیدا نکرد! حالا که رفع حصر صورت نگرفته لااقل به فکر زندگی ‌شان باشیم و بگذاریم معالجه‌شان صورت بگیرد».

اظهارات ذلت بار خاتمی و نبوی، و نمونه های مشابه دیگر در داخل و خارج کشور، یکبار دیگر جایگاه، نقش و عملکرد جناح معروف به اصلاح طلب در نظام ولایت فقیه را نشان میدهد؛ جماعتی که دغدغـۀ اصلی شان حفظ نظام ضد انسانی و قرون وسطائی حاکم بر کشورمان است.

چندی پیش، محمد رضا خاتمی، برادر رئیس جمهور سابق که وی نیز از رهبران اصلاح طلب است، در مصاحبه ای با روزنامه اعتماد، به "همـۀ کسانی که دچار توهم شده اند" توضیح داد که اصلاح طلبان به ولایت فقیه اعتقاد دارند، از نظام دفاع می کنند و هیچ زمان، اقدامی در جهت جایگزینی این نظام پلید انجام نخواهند داد. خاتمی گفت:

«من اين نكته را مي خواهم صريحاً اينجا اعلام كنم و اين دندان طمع را از همه بكشم. من اعلام مي كنم كه در هيچ زماني اصلاح طلبان براي براندازي اين نظام هيچ گونه اقدامي نخواهند كرد و مخالف جدی آن هستند. اصلاح طلبان تمام تلاش شان را مي كنند كه اين نظام را اصلاح كنند، اما اگر نظام اصلاح پذير نبود و اصلاح نشد وارد فاز ديگري نخواهند شد. ممكن است گوشه گيري و سكوت پيشه كنند يا به دنبال كار و زندگي خود بروند. اصلاح طلبان در عرصـۀ سياسي، كه ارتباط با حاكميت پيدا مي كند، هيچ وقت، تاكيد مي كنم هيچ وقت، وارد فاز براندازانه نخواهند شد. ما پرچم براندازي را براي هميشه در جبهه اصلاح طلبان پايين كشيده ايم. اصلاح طلبان بچه هاي اين انقلاب هستند، براي اين انقلاب زحمت كشيده اند، شهيد داده اند، مجروح شده اند، بسياري از اصلاح طلبان از خانواده شهدا هستند، جانباز هستند، در جنگ حضور داشته اند، در جريان هاي ضد نفاق و ضد ترور شركت داشته اند. درست است كه امروز فهميده اند بعضي از مواضع شان در بارۀ برخي چيزها اشتباه بوده است. اما در اصل نظام هيچ ترديدي ندارند... من نمي دانم كجا و كدام اصلاح طلب گفته است كه نظام بايد عوض شود يا ولايت فقيه برافتد؟ ... ما مي خواهيم بگوييم همين نظام ولايت فقيه مي تواند يك نظام دموكراتيك باشد».

با نگاهی به رفتار و گفتار این جماعت، می توان به درستی اظهارات موسوی تبریزی، داستان سابق انقلاب در دهـۀ شصت، از اصلاح طلبان کنونی پی برد. وی در مصاحبه ای با ایلنا گفت که نظام باید شکرگزار خدا باشد که بهترین اپوزیسیون (اصلاح طلبان حکومتی) را دارد:

«این حکومت باید آن چنان شکر خدا کند که منطقی‌ترین، بی‌توقع‌ترین اپوزیسیون در این حکومت وجود دارد؛ اگر این زندانیان را بگوییم بهترین و منطقی‌ترین اپوزیسیون است، دیدیم که در‌‌ همان زندان نامه نوشتند که مردم باید در انتخابات شرکت کنند. عده‌ای از ایرانیان هم که مجبور شدند و به خارج کشور رفتند هم از مردم برای شرکت در انتخابات دعوت کردند؛ البته آن‌ها که به دشمنان ملحق شدند را کار نداریم اما عقلای افرادی که به خارج از کشور رفته و مستقل فکر می‌کنند، در زمان انتخابات نامه نوشتند که در انتخابات شرکت کنید؛ آدم ارزش این منتقدان منصف و خوب را نباید بداند؟ این نعمت بزرگی است

9 خرداد 1393

http://iraniansforum.com/index.php/washington-insight/654-2014-05-30-15-06-17.html

 

نظر خوانندگان

 

 

محل ارسال نظر در مورد اين مطلب:

توجه: اگر عنوان اين مقاله را در جدول زير وارد نکنيد، ما نخوهيم دانست که راجع به کدام مطلب اظهار نظر کرده ايد.

کافی است تيتر را کپی کرده و در محل مربوطه وارد کنيد.

 

بازگشت به خانه