خانه   |   آرشيو کلی مقالات   |   فهرست نويسندگان  |   آرشيو روزانهء صفحهء اول سايت    |    جستجو  |    گنجينهء سکولاريسم نو

11 تير ماه 1393 ـ  2 ماه ژوئيه 2014 

تداوم نفوذ و دخالت سپاه در تمامی عرصه های کشور

اعلاميهء سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی (شاخهء خارج کشور)

بسم الله الرحمن الرحیم

انتشار فیلم سخنرانی سردار جعفری فرمانده سپاه پاسداران در فضای مجازی طی ماه گذشته نقطهء پایانی بود بر تردید معدود کسانی که تقلب و مهندسی انتخابات سال 88 را در این سطح وسیع باور نکردنی می‌دانستند. اعتراف صریح سردار جعفری به دخالت مستقیم این نهاد نظامی امنیتی در جریان انتخابات سال 88 و تغییر نتایج این انتخابات نشان داد که، برخلاف برخی استدلال ها، اختلاف یازده میلیونی رأی احمدی‌نژاد و میرحسین موسوی نمی‌توانسته حاصل یک تقلب سازمان یافته و گسترده نباشد. سردار جعفری در سخنان خود به وضوح اعلام می‌کند بازگشت اصلاح طلبان به قدرت خط قرمز سپاه پاسداران بوده و به رغم این که همهء ارزیابی‌ها از کشیده شدن انتخابات به دور دوم حکایت داشت، از آن‌جا که نتیجهء انتخابات دور دوم برای همگان از پیش مشخص بود،‌ سپاه تکلیف انتخابات را در همان دور نخست مشخص کرد.

سخنان سردار جعفری را باید تأیید بی‌حرف و حدیث تمامی شواهد و نشانه‌های آشکار و پنهانی دانست که اصلاح طلبان سبز با تأکید بر آن‌ها انتخابات سال 88 را کودتا علیه آزادی و مردم‌سالاری در ایران اعلام کردند.

اگر چه خاطره و آثار کودتای سال 88 که به ریخته شدن خون ده‌ها بیگناه و سرکوب جامعه و به بند کشیده شدن شریف ‌ترین انسان‌ها انجامید فراموش شدنی نیست، و امروز حصر سران محبوب جنبش سبز به سمبل این مظلومیت و پایداری ملی تبدیل شده است، اما انتشار فیلم سخنان سردار جعفری نباید اصلاح طلبان را به حوادث چهار سال پیش که ماهیت آن اینک بر همگان آشکار شده مشغول ساخته و از وضعیت کنونی غافل کند.

آن کودتا، به رغم تلاش‌های شبانه روزی دستگاه‌های تبلیغاتی و امنیتی و تحمیل هزینه‌‌ء بی‌سابقه و جبران ناپذیر بر کشور و ملت، نهایتاً به نتیجه نرسید. پاسخ مثبت ملت آگاه و موقعیت شناس ایران در انتخابات سال 92 به دعوت رهبران اصلاح طلب خود و پیروزی تنها کاندیدای متفاوت در این انتخابات، اعلان شکست نهایی آن کودتا بود. بنابراین، انتشار سخنان سردار جعفری در بارهء مهندسی انتخابات سال 88 که ماهیت آن امروز بر همگان، حتی مدافعان آن نیز، روشن است، نباید موجب سرگرم شدن ما به گذشته‌ای شود که ملت آگاه ایران هرگز تسلیم آن نشد.‌ این سخنان اگر فرصت و فضایی ایجاد کرده باشد، که کرده است، فرصت آسیب شناسی دخالت نظامیان در عرصهء سیاست با توجه به تجربه انتخابات سال 88 و نتایج ناگوار آن برای آیندهء کشور است.

بر اساس سخنان سردار جعفری سپاه پاسداران در سال 88، به رغم تأیید کاندیداها از سوی شورای نگهبان خط قرمزهایی را ترسیم کرده بود که به موجب آن برخی از کاندیداهای تأیید صلاحیت شده تحت هیچ شرایطی نباید در آن انتخابات به پیروزی می‌ رسیدند. اینکه آیا در انتخابات 88 تقسیم کاری میان سپاه و شورای نگهبان صورت گرفته بود تا هدفی را که شورای نگهبان به علت محدودیت‌های سیاسی و قانونی نمی‌توانسته تأمین کند سپاه با اقدامات امنیتی و پنهان محقق کند یا این که سپاه خود را به مثابه مرجعی فراتر از شورای نگهبان و دارای حق وتوی تصمیمات این شورا می‌داند، تأثیری در نتیجهء بحث ما ندارد. ‌مهم این است که سپاه به عنوان یک نیروی نظامی به خود حق داده است در عرصهء سیاسی مدنی کشور تعیین کننده و مجری خطوط قرمزی فراتر از قواعد و ضوابط قانونی باشد.

این نقش برای آگاهان از تاریخ نیمه دوم قرن گذشته خاورمیانه به هیچ وجه ناشناخته نیست. نظامیان ترکیه و پاکستان در دهه‌های 60 و 70 میلادی چنین حقی برای خود قائل بودند. آن‌ها، فراتر از قانون اساسی و قوانین موضوعه، خطوط قرمزی برای احزاب سیاسی و نهادهای مدنی ترسیم می‌کردند و در صورت تخلف نهادهای رسمی و قانونی از این خطوط قرمز به خود حق دخالت و کودتا می‌دادند. تفاوت آن چه سپاه در سال 88 انجام داد با عملکرد نظامیان ترکیه و پاکستان دهه 60 و 70 میلادی در این است که آن‌ها با تنظیم خطوط قرمز و محدوده عرصهء سیاسی، به نظارت رقابت احزاب و نیروهای سیاسی در این عرصه می‌نشستند و در صورتی که کشور در آستانه هرج و مرج و کشتار و ناامنی قرار می‌گرفت ـ مانند آنچه امروز در تایلند شاهد آن هستیم ـ به عنوان نجات کشور دست به کودتا می‌زدند. گاه به کمک عوامل خود به ناامنی و هرج و مرج، دامن می‌زدند تا دخالت خود را در عرصهء سیاسی موجه جلوه دهند و در هیئت منجی کشور ظاهر شوند. اما در دوره‌ای که کشورهای همسایهء ایران مانند ترکیه تجربهء دوران حکومت ژنرال‌های نظامی را پشت سر گذاشته و نتایج زیانبار دخالت نظامیان در عرصهء سیاسی آنان را به بازگشت به پادگان‌ها قانع ساخته است، سپاه پاسداران درجریان یکی از مسالمت آمیزترین، آرام‌ترین و در عین حال پرشورترین رقابت‌های سیاسی در ایران، به خود اجازهء دخالت و کودتا داده است. دخالت آشکار سپاه به عنوان نیروی حافظ دستاوردهای انقلاب به روایت سردار جعفری در انتخابات سال 88 در حالی صورت می‌گیرد که رهبر فقید انقلاب بارها و بارها صریح و بی‌ابهام بر عدم دخالت نظامیان در سیاست به عنوان اصلی ثابت در نظام جمهوری اسلامی ایران تأکید کرده است. اکنون، پس از اظهارات صریح و بی‌پردهء سردار جعفری، افکار عمومی انتظار دارد مقام رهبری، با توجه به این که رأی مردم را حق الناس و دستبردن در آن را حرام دانسته اند، به عنوان رهبر انقلاب و فرمانده کل قوا با فرماندهان خاطی سپاه از جمله سردار جعفری برخورد کنند.

شاید چنین استدلال شود که سپاه کاملاً تحت کنترل است و نباید نگران بود که، با این گونه تخلفات، سپاه به نهادی شبیه به نظامیان ترکیه و پاکستان بدل خواهدشد. از این گذشته برخورد شدید با فرماندهان این نهاد آن هم پس از گذشت پنج سال از ماجرا به مصلحت نیست. در رد این منطق باید گفت صرفنظر از این که گذشت زمان هیچ حرامی را حلال و هیچ حقی را باطل نمی کند، امام خمینی(ره) که با آن صراحت و تأکیدهای مکرر سپاه را از دخالت در سیاست منع می‌کردند به تبعیت سپاه از خود و قدرت خویش در کنترل سپاه یقین داشتند، نگرانی امام از منع سپاه از دخالت در عرصهء سیاسی ناتوانی از کنترل سپاه نبود،‌ نگرانی امام از تجمیع قدرت سیاسی و اسلحه و اطلاعات در یک نهاد بود. نگرانی امام از آینده‌ای بود که سپاه به تدریج با دخالت در عرصه‌های سیاسی، اقتصادی و مدیریتی کشور به قدرتی تبدیل شود که به پشتوانهء فرماندهی و سازمان نظامی و قدرت امنیتی، سیاسی و اقتصادی بلامنازع خود تمامی ارکان حکومت را تحت کنترل خود در آورد و نه تنها ‌رئیس جمهور تعیین کند بلکه رهبری آینده را نیز مدیریت کند.

روند سال‌های اخیر نشان داده است که سپاه به سرعت در این مسیر در حال حرکت است. حضور بلامنازع در عرصه‌های مختلف اقتصادی، از تملک بنگاه‌های اقتصادی بزرگ گرفته تا انحصار پروژه‌های ملی و تا صادرات و واردات انواع کالا، حضور در مدیریت‌های اجرایی از شهرداری‌ها گرفته تا استانداری‌ها و وزارت‌خانه‌ها و حتی مدیریت مهم‌ترین باشگاه‌های ورزشی کشور، تشکیل نهادهای شبه مدنی وابسته در تمامی عرصه‌های فعالیت اجتماعی، فرهنگی و مدنی، حضور گسترده در فضای مجازی، ورود سازمان یافتهء سرداران به مجلس در دوره‌های اخیر، ایجاد سازمان اطلاعات و گسترش سریع آن با صرف هزینه‌های هنگفت، حضور در عرصهء سیاست خارجی از طریق سپاه قدس و در انحصار گرفتن حق تعیین مسؤلان برخی از نمایندگی‌های سیاسی ایران در کشورهای منطقه، حضور تعیین کننده در نقاط حساس و کلیدی قوهء قضائیه، تسلط کامل بر هیئت های نظارت شورای نگهبان… همگی از طرحی منسجم، گسترده و سازمان یافتهء طی دو دههء اخیر برای حاکم ساختن سپاه بر کلیهء مقدرات کشور حکایت می‌کند. به این ترتیب، رهبری چگونه می‌توانند مطمئن باشند پس از ایشان چنین نیروی قدرتمندی تعیین کننده و اداره کنندهء رهبری‌های آینده نخواهد بود؟ آیا وقتی می‌توان با بسیج چند صد نفر و سردادن شعارهای پرشور در مقابل دفتر جامعهء مدرسین، تکلیف مرجعیت را روشن کرد، بسیج هزاران نفر در برابر مجلس خبرگان و تحت فشار گذاشتن نمایندگان مجلس خبرگان به کمک سازمان اطلاعات سپاه و به مدد پرونده‌های آن‌چنانی، به منظور تعیین رهبر آینده و یا تسلط بر وی کار چندان مشکلی خواهد بود؟

سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی ایران ضمن احترام و ابراز ارادت به انسان‌های پاک و شریفی که در سطوح و رده‌های مختلف سپاه پاسداران هدف و انگیزه‌ای جز جلب رضای خداوند و خدمت به مردم و کشور خود ندارند، به همهء دلسوزان هشدار می‌دهد روندی که سپاه پاسداران تحت فرماندهی مجموعه‌ای معدود و مدیریت و طراحی برخی مراکز قدرت خارج از سپاه طی می‌کند، در آینده نه چندان دور ایران را به مسیر تکرار تجربه‌های پرهزینه و نافرجام کشورهایی نظیر ترکیه و پاکستان در دهه‌های 60 و 70 دچار خواهد کرد. تجربه‌هایی که به علت سپری شدن دوران آن‌ها کشور را به سمت نابودی و فروپاشی خواهد کشاند.

سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی ایران (شاخه خارج کشور)

۲۶/۳/۹۳

 

نظر خوانندگان

 

 

محل ارسال نظر در مورد اين مطلب:

توجه: اگر عنوان اين مقاله را در جدول زير وارد نکنيد، ما نخوهيم دانست که راجع به کدام مطلب اظهار نظر کرده ايد.

کافی است تيتر را کپی کرده و در محل مربوطه وارد کنيد.

 

بازگشت به خانه