خانه   |   آرشيو کلی مقالات   |   فهرست نويسندگان  |   آرشيو روزانهء صفحهء اول سايت    |    جستجو  |    گنجينهء سکولاريسم نو

16 تير ماه 1393 ـ  7 ماه ژوئيه 2014 

اشتباه محاسبهء سلیمانی و چشم انداز فاجعه برای ايران

واشنگتن پست

واشنگتن پست درمقاله ای، به قلم دیوید ایگنیشس، به بازی باخت- باخت قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس در منطقه، پرداخته و می نویسد اشتباه محاسبه های سپاه قدس و فرمانده آن حالا ایران را در چشم انداز یک فاجعه و بی ثباتی قرار داده است.

نویسنده، گسترش نفوذ ایران درسوریه، لبنان وعراق با تلاش های قاسم سلیمانی را پیش درآمد چشم انداز بی ثباتی بسیار پر خطر در مرزهای ایران می داند و می نویسد درست است که آمریکا در وضعیت بحران های جاری خاورمیانه دچار اشتباه هائی شده، اما اگر درست فکر کنیم ظهور داعش برای ایران با 900 کیلومتر مرز با عراق، یک فاجعه است.

عملیات بیرحمانه سلیمانی در سوریه، لبنان و سپس عراق حالا تندروهای سنی عرب را به صحنه آورده و  این سردار با خطاهای مکرر خود فرصت های گرانبهایی را در مسیر حفظ منافع ایران از دست داده است:

-  با تندروهای حکومت سوریه متحد شد و حالا آنها در عراق هم جاپای محکمی بازکرده اند.

-   با مشارکت میانه روها در دولت عراق مخالفت کرد و داعش حالا دارد از آن بهره برداری می کند.

نویسنده با اشاره به هاله تقدسی که با تلاش دوستانش در سپاه قدس پیرامون سلیمانی فرا گرفته، می نویسد در وضعیت تازه  سلیمانی تنها در راس محفلی از فرماندهان رقیب سپاه است و نه چیزی بیشتر.

اعلام خلافت اسلامی در عراق به اعتقاد نویسنده، از هر لحاظ برای ایران فاجعه است.  سلیمانی تلاش دارد با بسیج عراقی ها جلو داعش را بگیرد و مانع افتادن فرودگاه بغداد به دست آنها شود و حالا که می بیند ارتش عراق جلو چشمانش آب می شود از شبه نظامیان شیعه کمک می خواهد ،همان کسانی که توسط سپاه قدس او آموزش دیده اند. اما این اقدام فرقه گرایانه بازخوردی بدتر دارد و به جنگ شیعه و سنی بیشتر دامن می زند همان چیزی که داعش می خواهد.

مشکل دیگر سلیمانی به باور نویسنده واشنگتن پست،  کردستان عراق و تصمیم رهبران آن به اعلام استقلال است.  چنان کشوری احساسات ناسیونالیست کردهای ایران را تحریک خواهد کرد و به بی ثباتی ایران دامن خواهد زد و تنها راه سلیمانی برای حفظ وحدت عراق، فاصله گرفتن از دوستان شیعه و تقویت مواضع سنی ها در دولت مرکزی و طرفداران سعودی ها در عراق است یعنی بازی باخت- باخت برای سلیمانی .

تلاش سلیمانی در ایجاد جای پا در لبنان، سوریه و عراق از طریق دست نشانده ها عامل دیگر ظهور داعش بوده که هم اکنون به مرزهای ایران نزدیک می شود. این تلاش در چشم عربهای سنی منطقه یک اقدام فرقه گرایانه و در راستای بی ثبات سازی خاورمیانه تلقی شده است.

مشکل سلیمانی به نظر نویسنده آنجاست که سازش را نشانه ضعف می داند بنابراین تاکتیک را براستراتژی مقدم می دارد و همه اینها موجب شده است در گفتگوهای جاری هسته ای در وین، ایران با دست خالی بازی کند.

http://ir.voanews.com/content/soleymani-iran-iraq/1950918.html

 

نظر خوانندگان

 

 

محل ارسال نظر در مورد اين مطلب:

توجه: اگر عنوان اين مقاله را در جدول زير وارد نکنيد، ما نخوهيم دانست که راجع به کدام مطلب اظهار نظر کرده ايد.

کافی است تيتر را کپی کرده و در محل مربوطه وارد کنيد.

 

بازگشت به خانه