خانه   |   آرشيو کلی مقالات   |   فهرست نويسندگان  |   آرشيو روزانهء صفحهء اول سايت    |    جستجو  |    گنجينهء سکولاريسم نو

23 تير ماه 1393 ـ  14 ماه ژوئيه 2014 

مسئولیت جمهوری اسلامی در بحران عراق و منطقه

رضا پهلوی، رئيس شورای ملی ایران

ملت بزرگ و تاریخ ساز ایران،

جمهوری اسلامی، با بی کفایتی در امور کشورداری و اعمال سیاست های نادرست و غیرانسانی، همهء ساختارهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و زیست بوم کشورمان را به نابودی کشانده است. نظام مستبد و تمامیت خواه حاکم بر ایران، در راستای صدور انقلاب اسلامی و «ولایت فقیه»، و سیاست «از کربلا تا قدس»، با سوء استفاده از ثروت های ملی، گروه های تروریستی بسیاری را پرورش داده است.

حکومت جمهوری اسلامی، همواره بقای خود را در ایجاد تنش و آشوب دانسته است. این نظام با اتخاذ سیاست های مداخله جویانه و غیرانسانی به ویژه در جهان عرب، خشم گروه های سنی و شیعه را بر علیه یکدیگر بر افروخته است، که می تواند کشورمان را با بحرانی عمیق روبرو کند.

مداخلهء نظامی غرب در عراق خسارت های جبران ناپذیری را در این کشور و در منطقه بدنبال داشت. براندازی رژیم دیکتاتوری صدام حسین و انحلال ارتش، بدون توجه به شرایط کشور عراق، بی ثباتی اقتصادی، سیاسی و امنیتی به بار آورد. هرچند اکثریت مردم این کشور از سقوط دولت بعث راضی بودند، اما فقر و تنگدستی همگانی از یکسو، و مداخله های مستقیم و غیرمستقیم حکومت های همجوار و سوء استفاده از وضعیت نابسامان عراق و دولت خودکامهء نوری المالکی از سوی دیگر، موجب نارضایتی های همگانی و اتحاد گروه های تندرو؛ و در نهایت پیش روی اسلامگرایان افراطی و ایجاد فاجعه ای عمیق در عراق شد.

گسترش نفوذ سپاه پاسداران در لبنان، سوریه و عراق به اختلاف های گروهی و قومی دامن زد. از یک طرف عملیات های بی رحمانهء «سردار» قاسم سلیمانی در عراق به منظور گسترش قلمرو ولایت فقیه، و از طرف دیگر، هم پیمانی رژیم خامنه ای با رژیم دیکتاتوری بشار اسد و حمایت بی دریغ جمهوری اسلامی از نوری المالکی، و همینطور سامان دهی دیگر گروه های تروریستیِ تندرو در سرکوب مردم عادی، منجر به کشتار و جنایات علیه بشریت در سوریه و عراق شده است.

افزون بر آن، بیش از یک سال است که بسیاری از شهروندان عراقی علیه نخست وزیر کشورشان، نوری المالکی که او را دست نشانده علی خامنه ای می دانند، اعتراض های خود را به روش های گوناگون نشان داده اند و خواهان برکناری او و جایگزینی دولتی فراگیر و نه تک فرقه ای هستند.

بدنبال اعلام برقراری «خلافت اسلامی» در سرزمین های تحت تصرف داعش توسط «ابوبکر بغدادی»، و به رغم هشدار آیت الله علی سیستانی، با نفوذترین مرجع تقلید شیعیان عراق، به سیاستمداران برای تشکیل دولتی فراگیر برای نجات عراق از تجزیه و جنگ، تشکیل چنین اتحادی به سرانجام نرسیده است، چرا که به دلیل پشتیبانی و حمایت جمهوری اسلامی از نوری المالکی، او تا به امروز حاضر به کناره گیری از قدرت نشده است.

بسیاری از کشورها، از جمله کشورهای منطقه، بارها به حکومت ایران هشدار داده اند تا از مداخله در جهان عرب اجتناب کند. با این حال جمهوری اسلامی با ادامهء سیاست های مداخله جویانه خود در لبنان، سوریه، بحرین، عراق و دیگر کشورهای منطقه، موجب تشدید بحران های اخیر بین گروه های سنی و شیعه و بی ثباتی در خاورمیانه شد.

همچنین، شانه خالی کردن ایالات متحده آمریکا از مسوولیت خود در قبال مردم عراق، و تداوم کوتاهی در حل معضلات کنونی کشوری که در بی ثباتی آن نقش مستقیم دارد، همچنان که در برابر سوریه منفعلانه عمل کرد، پیامدهای غیرقابل جبرانی را به بار داشته و خواهد داشت.

افزون بر جمهوری اسلامی که بقای خود را وابسته به ادامهء بحران در منطقه می بیند، نیروهای دیگری هستند که از برافروخته شدن جنگ دو گروه سنی و شیعه و بالکانیزه شدن منطقه، سود می برند و متأسفانه به این جنگ غیر مستقیم دامن می زنند. نظام حاکم بر ایران و تداوم دخالت خود در عراق و سوریه، بهانهء لازم را به نیروهای تجزیه طلب داده و می دهد.

شورای ملی ایران، از جامعهء جهانی می خواهد تا برای پایان بخشیدن به بحران کنونی در عراق، و به منظور حفظ تمامیت ارضی و تامین امنیت شهروندان عراق وارد عمل شود.

شایسته است که جامعهء جهانی، بمنظور جلوگیری از آشوب، هرج و مرج و جنگ های مذهبی که ممکن است چون سرطان منطقه را در بر گیرد، سیاست های زیر را اتخاذ نماید:

1. اتخاذ سیاست های عملی برای خروج همه نیروهای نظامی خارجی، از جمله سپاه و عوامل جمهوری اسلامی از خاک عراق،

2. پشتیبانی از تشکیل دولت ائتلاف ملی برای برقراری امنیت و حاکمیت قانون در عراق،

3. پشتیبانی و فراهم کردن برگزاری یک انتخابات آزاد، سالم و عادلانه، که حقوق همه شهروندان کرد، سنی، شیعه، مسیحیان و دیگر اقوام در این کشور به رسمیت بشناسد.

 

هم میهنان گرامی،

از آنجایی که هرگونه تغییری در عراق به سمت و سوی یک دولت ائتلافی و فراگیر، قدرت را از دستان جمهوری اسلامی خارج می کند، بخش هایی از اپوزیسون که به اصلاح طلبان حکومتی و اعتدال گرایان نزدیک ترند، سناریوی «برقراری آرامش در عراق توسط سپاه علی خامنه ای» را به ملت ایران ارائه می دهند تا قدرت شیعه در عراق را بعنوان متحد خود حفظ کنند و با نقض حقوق دیگر شهروندان سنی و کرد، به جنگ شیعه و سنی دامن زنند.

هموطنان!

هوشیار باشیم که جمهوری اسلامی، نه در راستای منفعت ملت ایران، که تنها برای حفظ بقای نظام خود، با اتخاذ سیاست مداخله جویانه در عراق، خسارات جبران ناپذیری را برای کشورمان به بار آورده و خواهد آورد. جمهوری اسلامی با پشتیبانی از متحدان استراتژیک خود یعنی دولت تک فرقه ای «نوری الماکی» دولت جنایتکار بشار اسد، باعث برافروخته شدن جنگ میان شیعه و سنی خواهد شد و هم کشورمان و هم منطقه را با بحرانی حیاتی روبرو خواهد ساخت.

شورای ملی ایران، به آن دسته از گروه های ایرانی مخالف جمهوری اسلامی که بر موج رقابت ایدئولوژیکی سنی و شیعه سوار هستند، هشدار می دهد که برای برکناری نظام مستبد جمهوری اسلامی، از سیاست گفتگو و تقویت گروه های تروریستی و افراط گرا اجتناب کنند.

ایران، کشوری با تاریخ کهن چند هزار ساله «ملت- دولت» است و به رغم همهء فراز و نشیب های گوناگون، همچنان قلب خاورمیانه در ایران می تپد.

در شرایط کنونی، نقش و وظیفهء ما، ملت ایران، در حفظ یکپارچگی و تمامیت ارضی، و ایجاد تغییر در وضعیت نابسامان کشورمان، بسیار مهم و حیاتی است. برای دستیابی به آرمان مشترک، یعنی پایداری ایران، ایجاد رفاه، آرامش و امنیت برای همه شهروندان ایرانی، دست در دست هم دهیم و در مقابل نظام جمهوری اسلامی، با دست یازیدن به کنش های بدون خشونت، ایستادگی کنیم. تنها با انحلال جمهوری اسلامی و ایجاد شرایط برگزاری یک انتخابات آزاد، سالم و عادلانه خواهیم توانست مردم سالاری را در ایران برقرار کنیم و سرنوشت خود را به دست گیریم. آزادی ایران به دست خود مردم ایران میسر است.

پاینده ایران

رضا پهلوی، ریاست شورای ملی ایران

20 تیرماه 1393 برابر با 11 ژوییه 2014

 

نظر خوانندگان

مهدی مفخمی: شاهزاده رضا پهلوی به درستی و وضوح کامل اوضاع عراق و لزوم انحلال حکومت اسلامی حاکم بر ایران  ، جهت برون رفت ایران و کل منطقه از این بحران  ، را تشریح کرده اند . این اظهارات دقیقا نزدیکی نظرات ایشان را با آنچه که در جنبش و مجمع سکولار دموکراتهای ایران مطرح میباشد میرساند. امید است با شرکت در کنگره سکولار دموکراتهای ایران در بخوم آلمان همکاری خود با این جنبش را عملا آغاز کنند.

 

محل ارسال نظر در مورد اين مطلب:

توجه: اگر عنوان اين مقاله را در جدول زير وارد نکنيد، ما نخوهيم دانست که راجع به کدام مطلب اظهار نظر کرده ايد.

کافی است تيتر را کپی کرده و در محل مربوطه وارد کنيد.

 

بازگشت به خانه