خانه   |   آرشيو کلی مقالات   |   فهرست نويسندگان  |   آرشيو روزانهء صفحهء اول سايت    |    جستجو  |    گنجينهء سکولاريسم نو

2 آبان ماه 1393 ـ 24  ماه اکتبر 2014  

زنان مجلس علیه زنان ایران

شیما شهرابی

          صبح به صبح چادر مشکی به سر می‌کنند و راهی ساختمان بهارستان می‌شوند. روی صندلی‌های سبز رنگ مجلس شورا کنار مردان می‌نشینند، طرح می‌دهند، طرح تصویب می‌کنند، بحث می‌کنند و از مواضع‌ شان دفاع می‌کنند. آنها نمایندگان زن مجلس شورا هستند اما طرحی را امضا کرده‌‌اند که بر اساس آن زنان شاغل در صورتی می توانند در واحدهای صنفی کار کنند که هیچ گونه "اختلاط" با مردان در ساعت متعارف کار (هفت صبح تا ده شب) نداشته باشند و واحدهای صنفی که از این حکم تخلف کنند به "یک هفته و در صورت تکرار به یک ماه" تعطیلی محکوم می شوند .در این طرح تاکید شده که اشتغال به کار در ساعات شب برای مشاغلی که به خدمات بانوان نیاز دارند با دریافت مجوز از اماکن نیروی انتظامی مجاز است.

          در بخش دیگری از این طرح آمده است که "کشف حجاب" و "روزه خواری" در وسایل نقلیه یک میلیون تومان جریمه دارد و در صورت تکرار علاوه بر در نظر گرفتن ده نمره منفی برای گواهینامهء راننده، وسیلهء نقلیه نیز 72 ساعت توقیف خواهد شد. در ضمن از نیروی انتظامی خواسته شده با بکارگیری نیروهای زن آموزش ‌دیده در انظار و اماکن عمومی، به بانوان فاقد حجاب شرعی تذکر بدهد و زنانی که با پوشش غیرشرعی و نامناسب، عفت عمومی را جریحه‌دار می‌کنند، ابتدا متعهد به شرکت در دوره‌های آموزشی و سپس محکوم به پرداخت جریمه نقدی از دو تا 10میلیون‌ریال کند.

          طبق آنچه در این طرح آمده، این "تخلف ها" به بخش تخلفات اداری سازمان ها و نهادهای محل کار "متخلفان" گزارش می شود و آنها با کسر حقوق مواجه می شوند.

          پس از تصویب این طرح و اجرایی شدن آن احتمالاً زنان ایرانی با مشکلات جدیدی برای حضور در اماکن عمومی و حتی محل کار رو به رو می‌شوند. بخش عمده‌ای از مفاد این طرح به طور مستقیم زندگی اجتماعی بانوان را نشانه گرفته است.

          البته جمع آری ماهواره‌ها و در نظر گرفتن جریمه هشت میلیون تومانی برای دارندگان ماهواره بخش دیگری از این طرح است که طرح «صیانت از حریم عفاف و حجاب» نامیده شده است.

          کلیات این طرح 17 مهر ماه در صحن علنی مجلس اعلام وصول شده است و به امضای 36 نماینده رسیده است. همهء امضا کنندگان مرد نیستند. با وجود محدودیت های زیادی که برای اشتغال به کار زنان در نظر گرفته شده، نام چهار نماینده زن در میان اسامی منتشر شده از امضا کنندگان به چشم می‌خورد: لاله افتخاری، نیره اخوان، زهره طبیب‌زاده نوری و فاطمه آلیا.

          لاله افتخاری، نماینده تهران، از اعضای جبهه متحد اصولگرایان است. او از مدافعان لایحهء حمایت از خانواده بود و می گفت: مردان نیازی به اجازهء زن برای ازدواج موقت ندارند.

          نیره اخوان، نمایندهء اصفهان، و از اعضای نزدیک به جبهه پایداری است . او همسر حسن کامران دیگر نمایندهء اصفهان است. نیره اخوان اولین زنی بود که در مجلس هفتم به خبرنگاران پارلمانی گفت که مدافع ازدواج مجدد آقایان است.

          فاطمه آلیا، نمایندهء تهران و از اعضای جبهه پایداری است. او چندی پیش دربارهء حضور بانوان در استادیوم گفت: «کار زن بچه داری و تربیت فرزند و شوهر داری است نه تماشای مسابقات.»

          زهره طبیب زاده نوری هم نماینده تهران و عضو جبهه پایداری است. او اخیرا در واکنش به سخنان علی مطهری دربارهM طولانی شدن مدت حصر میر حسین موسوی و مهدی کروبی گفت: « اگر نگوییم آقای مطهری به عنوان عامل MI6 نظر می‌دهد، قطعاً تحت تأثیر سرویس‌های جاسوسی بوده، چرا که فکر نمی‌کنم آنقدر کند ذهن باشند که نتوانند تشخیص دهند فتنهM 88 یک توطئهM براندازانهM نظام بوده است

خواندن گفت وگو های کوتاه ایران وایر با این نمایندگان خالی از لطف نیست.

 

* لاله افتخاری: یک چیزهایی می‌گویند شاخ درمی‌اوریم.

ایران وایر: خانم افتخاری می‌خواستم لطف کنید یک توضیح مختصر دربارهء طرح «صیانت از حریم عفاف و حجاب» که به امضای شما هم رسیده، بدهید؟

لاله افتخاری: من الان حضور ذهن ندارم. باید اول طرح را مطالعه کنم بعد پاسخ شما را بدهم.

ایران وایر: همان طرحی که در بخشی از ان گفته می‌شود زنان شاغل در ساعت های متعارف کاری نباید با مردان اختلاط داشتته باشند؟

لاله افتخاری: گاهی ما یک چیزهایی در خبرها می‌بینیم که، ببخشیدها، خودمان هم شاخ در می آوریم. یعنی یک توهماتی بعضی‌ها را گرفته که به همین دلیل می‌گویم باید مطالعه کنم. باید بروم ببینم چنین طرحی داریم اصلاً. ما چنین طرحی نداشتیم. ما یک طرح امر به معروف و نهی از منکر داشتیم و یک طرح عفاف وحجاب.

ایران وایر: بله، در مورد همین طرح عفاف و حجاب صحبت می‌کنیم.

لاله افتخاری: بله، هفتهء دیگر که در مجلس هستم، مطالعه می‌کنم و بعد تماس بگیرید، بهتر است. خداحافظ. خداحافظ

 

* نیره اخوان بی طرف: امضا کردم اما توضیح نخواستم.

ایران وایر: شما به تازگی طرحی را با عنوان طرح «صیانت از حریم عفاف و حجاب» امضا کرده‌اید. می‌خواستم خواهش کنم یک توضیح مختصری درباره این طرح بدهید؟

نیره اخوان: بله. این طرح را آوردند من امضا کردم. البته در مورد بعضی از مواردش صحبت داریم. مثلاً نوشته شده خانم ها تا ده شب بیشتر نمی‌توانند سرکار باشند. خب الان مگر تا چه وقت سر کار هستند؟ شما اطلاعی دارید؟ این موارد را باید بپرسیم.

ایران وایر: الان در این طرح گفته شده که خانم ها در ساعت کاری 7 شب تا 10 شب نباید هیچ‌گونه اختلاطی با همکاران مرد داشته باشند. منظور چیست؟

نیره اخوان: البته استثنا هم وجود دارد. مثلاً در بعضی مشاغل که لازم است تبادل نظر صورت بگیرد این موضوع پیگیری نمی‌شود.

ایران وایر: در این طرح از پزشکان و پرستاران و مهمانداران به عنوان استثنا یاد شده اما در بقیهء مشاغل چه کاری صورت می‌گیرد که قرار است تفکیک جنسیتی صورت بگیرد. اگر این طور است تکلیف جاهایی مثل بانک ها چه می‌شود؟

نیره اخوان: بله دیگر، والا نمی‌دانم مثلاً جاهایی مثل بانک ها چطور می‌شود. فکر کنم برای روشن شدن موضوع با آقای دهقان که این طرح را ارائه داده‌اند، صحبت کنید، خیلی بهتر است. ایشان می‌توانند موضوع را کامل برایتان توضیح بدهد.

ایران وایر: یعنی شما قبل از اینکه طرح را امضا کنید توضیح نخواستید؟

نیره اخوان: نه. یعنی در این حد که شما می‌خواهید من نمی‌دانم و نپرسیدم و الان هم حضور ذهن ندارم.

 

* فاطمه آلیا: فقط با خانه ملت حرف میزنم

ایران وایر: خانم آلیا می‌خواستم دربارهء طرحی که دربارهء صیانت از حجاب امضا کردید، توضیح بدید؟

فاطمه آلیا: من تصمیم گرفتم فقط با سایت خانهء ملت که متعلق به خود مجلس هست گفت‌وگو کنم. معذرت می‌خواهم، خدانگهدار.

 

* زهره طبیب زاده: مردها باید با همسران شان اختلاط کنند

ایران وایر: می خواستم خواهش کنم توضیح مختصری دربارهء طرح «صیانت از حریم عفاف و حجاب» بدهید؟

زهره طبیب زاده: در این طرح موضوع اخلاق و حفظ حریم حجاب و عفاف اسلامی در نظر گرفته شده است. این طرح روی اخلاق مداری جامعه و حجاب تاکید دارد.

ایران وایر: در بخشی از این طرح گفته شده که زنان در ساعت‌های متعارف اداری نباید با مردان اختلاط کنند، منظور چیست؟

زهره طبیب زاده : خب مگر زنان باید با همکاران مردشان اختلاط کنند؟ معلوم است که خانم‌ها باید با همسران شان اختلاط کنند نه با همکاران شان که مردهای غریبه هستند

ایران وایر: برای اجرای این طرح قرار است در ادارت و محل کارها تفکیک جنسیتی صورت بگیرد؟

زهره طبیب زاده: از چند و چو ن اجرایی این طرح بی خبر هستم اما حتماً راه هایی برای اجرای آن در نظر گرفته می‌شود. من الان باید سوار ماشین بشوم و بروم جایی جلسه دارم. خدانگهدار.

فراموش می ‌کند فوری تلفن را خاموش کند .صدای زنی از پس زمینهء تلفن به گوش می‌رسد: خانم دکتر چادرتان لای در گیر کرده.

پنجشنبه 16 اکتبر 2014

http://iranwire.com/features/6688/

 

نظر خوانندگان

 

 

محل ارسال نظر در مورد اين مطلب:

توجه: اگر عنوان اين مقاله را در جدول زير وارد نکنيد، ما نخوهيم دانست که راجع به کدام مطلب اظهار نظر کرده ايد.

کافی است تيتر را کپی کرده و در محل مربوطه وارد کنيد.

 

بازگشت به خانه