خانه   |   آرشيو کلی مقالات   |   فهرست نويسندگان  |   آرشيو روزانهء صفحهء اول سايت    |    جستجو  |    گنجينهء سکولاريسم نو

14 آذر ماه 1393 ـ 5 ماه دسامبر 2014  

استقبال سکولار دموکرات‌ها از رویکرد پرخاشگری و دین‌ستیزانه

ابراهیم حسین‌بر (1)

hosseinbor@live.com

اخیراً آقای ادیب برومند؛ رئیس شورای مرکزی و هیئت رهبری جبهۀ ملی ایران، بیانیه‌ای صادر نمود که واکنش شدید سکولار دموکرات‌های وابسته به جبهۀ‌ملی در خارج از کشور را در پی‌داشت.(2)

آقای برومند، در بیانیۀ خود که به گفتۀ وی "در واکنش به اهانت‌های زشت و ناشایست نسبت به مظهر آزادگی و حق‌پروری، امام‌حسین‌(ع)، نوشته و منتشرشده است" ضرورت حفظ احترام به عقاید و باورهای مسلمانان را به اعضا و هواداران حزب متذکر شده است، که البته این تذکر نامه مقبول اکثریت اعضا واقع نشد و بسیاری از اعضا حتی خواهان استعفای وی شده‌اند.

با توجه به موضع رادیکال و ضد دینی که ایدئولوژی بنیان نهاده شده در اکثریت اعضای اپوزیسیون ایرانی خارج از کشور را بیان می‌کند و اختلاف در نظریات مخالفین که از "احترام" تا "هجوم" به باورمندان به اسلام و مقدسات اسلامی متفاوت است، نقض پرنسیب‌های دموکراسی از سوی اشخاص "رادیکال و ضد دین" که اصول حفظ دموکراسی در میان اپوزیسیون را با چالش جدی مواجه می‌سازد، نگرانی برخی از شخصیت‌های معتدل اپوزیسیون که اقلیت نیز هستند را برانگیخته است.

در راستای همین نگرانی‌ها نسبت به ترویج افراط‌گرایی ضد دینی و حملات افسارگسیخته به باورمندان مسلمان اعضای جبهۀ ملی، به نظر می‌رسد آقای ادیب بیانیۀ مذکور را در پاسخ به مقالۀ اهانت‌آمیز "محمد‌علی مهرآسا" نوشته است، آقای مهرآسا در آن مقالۀ سخیف، نگرش مسلمانان به قیام امام‌حسین و حادثۀ عاشورا را "نابخردی و لاشعوری" تعبیر نمود و در خصوص شخصیت امام‌حسین، نوشته است که وی شخصی "دیوانه و شیفتۀ حکومت و سلطنت.. ساده و کم خرد بوده است.. و در جنگی که خود مسببش بود کشته شد".

محمد‌علی مهر‌آسا بعنوان یکی از اعضای با سابقۀ جبهۀ ملی، همچنین با سخره گرفتن اعتقادات مسلمانان و دریدن حرمت‌هایی که تا پیش از این هرچند با تظاهر در میان این جبهه نسبتاً حفظ می‌شد، در یادداشت خود در ماه محرم نوشته است؛ "(امام حسین) اکنون حدود چهارده قرن است که مرتب مشغول زن‌بازی و زن‌بارگی است و کنار حوض کوثر هم از شراب مخصوص بهشت می‌نوشد و هم با حوریان معاشقه می‌کند.. (پس چنین ماهی را می‌بایست) در رقص و پایکوبی بگذارانند؛ و کارناوال شادی راه اندازند".

آقای ادیب در بیانیۀ خود "برای حفظ احترام دین مبین اسلام و همچنین فراهم شدن امکان بهره‌گیری از تمامی توان ملی و مردمی جامعه ایران" بر اصل "جدایی دین از حکومت" تأکید می‌کند، با این حال "انتشار مقالات اهانت آمیز" توسط اعضا را غیرقابل قبول دانسته و موضع همیشگی دکتر محمد مصدق؛ بنیانگذار جبهۀ ملی ایران را به اعضای جبهه متذکر شده‌اند، چنانکه وی در مجلس چهاردهم بیان می‌دارد؛ "من ایرانی و مسلمانم و بر علیه هرچه ایرانیت و اسلامیت را تهدید کند تا زنده هستم مبارزه می‌کنم".

با این حال تذکر آقای ادیب نه تنها در جهت اصلاح تلاش‌های تخریب‌گر ضد‌دینی برخی از اعضا مؤثر واقع نمی‌شود، بلکه حتی بسیاری از آنان از جمله اسماعیل نوری‌علا و اصحاب و یاران وی، رشد چنین رویکردهای دین ستیزانه در میان اعضا را "تولدی دیگر" برای جبهۀ ملی ایران تلقی کرده و به رهبران جبهه توصیه می‌کند که "دست از مصلحت بینی‌های آبکی" بردارند و "اجازۀ انتقاد و باز انديشی در امور مذهبی و ايدئولوژيک را به اعضای خود بدهند". وی همچنین "هرگونه تسامح در این راه" را کاملاً رد می‌کند.

اسماعیل نوری‌علا، در واکنش شدیداللحن خود، همچنین به ادیب برومند، پیشنهاد کناره‌گیری می‌دهد و ادامه رهبری وی بر جبهۀ ملی را "حکم دادن تيغ به دست زنگی مست" می‌داند و عجیب‌تر آنکه ضمن حمله به بیانیۀ آقای برومند و رد گفتۀ او مبنی بر "حفظ حرمت‌های مسلمانان و خودداری از اهانت‌های زشت و ناشایست"، می‌گوید؛ "معلوم نيست زشتی و ناشايستگی‌شان را چه کسی معين می‌کند" و اینکه به باور او "حفظ حرمت جبهۀ ملی ایران از چنین حرمت‌هایی بسیار بالاتر و خطیرتر است..!"

در این خصوص همچنین، کوروش زعیم؛ عضور شورای مرکزی جبهۀ ملی ایران، در گفتگویی با دکتر عبدالستار دوشوکی که خود نیز عضو همین جبهه است، محمد‌علی مهرآسا (نگارندۀ مقالات توهین آمیز) را "یک عضو پرخاشگر برون‌مرزی" نامیده و اظهار داشته است؛ "همه دین‌ها و مذهب‌های مردم ایران محترم هستند و توهین به هر کدام از آن‌ها نکوهیده و توهین به ملت ایران است". وی همچنین با تاکید بر اینکه دین اسلام دین اکثریت مردم ایران است و جزوی از هویت ملت ایران شده است، در خصوص پرسشی از محتوای اساسنامۀ و جایگاه حقیقی و حقوقی دین اسلام در ساختار جبهۀ ملی ایران افزود؛ اساسنامه و مرامنامه و متون ساختاری جبهۀ ملی "همۀ دین‌ها و مذهب‌ها و باورهای مردم ایران را محترم شمرده، ولی دخالت دین را در حکومت، یا محدود کردن پیروان هر دین یا مذهب یا آیینی را در بهره مندی از حقوق مدنی و شهروندی مردود دانسته است".

و اما "نتیجه‌ای مثبت" که آقای نوری‌علا از این واکنش‌ها و هراسانی سکولار دموکرات‌ها برداشت نموده است، اینکه اين ماجرا تفاوت بارز ماهيت کار تشکلات سياسی را در داخل و خارج کشور آشکار ساخته و به گفتۀ او بر اين نکته انگشت تثبيت نهاده است که "تشکلات خارج کشور نبايد مطيع و مقلد تشکلات داخل کشور شوند".

http://www.estoun.info/NewsDetail.aspx?itemid=363

توضيح مديريت سايت:

1. لطفاً آقای ابراهيم حسين بر را با آقای دکتر رضا حسين بر اشتباه نگيريد.

2. جنبش سکولار دموکراسی ايران، به سخنگوئی اسماعيل نوری علا، عضو جبههء ملی (چه داخل و چه خارج) نيست.

3. اگر خدائی وجود دارد اميد است به دشمنان سکولار دموکراسی شعور بيشتری عطا کند!

 

 

نظر خوانندگان

 

 

محل ارسال نظر در مورد اين مطلب:

توجه: اگر عنوان اين مقاله را در جدول زير وارد نکنيد، ما نخوهيم دانست که راجع به کدام مطلب اظهار نظر کرده ايد.

کافی است تيتر را کپی کرده و در محل مربوطه وارد کنيد.

 

بازگشت به خانه